• Grenen41

Stanna eller gå

Min man är nästan alltid arg och irriterad men ibland har vi det bra. Egentligen borde vi gå isär, men vi fortsätter allafall. Vår tonårsdotter har hotat med att hitta på dumheter om vi skiljer oss. Jag är också rädd att han skulle bli elak mot mig inför barnen om jag säger att vi ska skilja oss och även mina föräldrar sulle bli så besvikna. Hjälp hur ska jag göra????

• Svar på tråden Stanna eller gå
  • Soe

Din tonårsdotter låter respektlös och bortskämd. Oavsett vad du bestämmer dig för så borde ni föräldrar ta ett snack med henne. Ge henne uppmärksamhet utan att smöra. Få henne att förstå att ni oxå är människor med känslor och behov. Prata med henne. Var inte nedlåtande.

Du kan inte låta någon annan stå i vägen för ditt beslut. Gör det som på lite längre sikt gör dig lyckligast. Det gynnar din omgivning oxå.

Men lägg för all del ner energi i att skapa bra relationer med dina barn.

• P3pz

Ställ dig själv frågan.. 

Skulle du vilja att din dotter stannade med någon som gjorde henne olycklig!? 
    Om inte så har du ditt svar där. 
    Du sätter grunderna och visar ditt barn hur det går till i ett vuxet förhållande, och att lära sitt barn att man bör stanna trots att man egentligen borde gå är kanske inte det mest ultimata... eller!? 

Prata med dottern och förklara läget istället för att låta henne bestämma hur ni ska leva era liv. 

Och om dina föräldrar blir besvikna över att du inte vill leva olycklig, då kanske du ska tala om för dom också att man lever bara en gång. Livet är för kort för att leva ett ledsamt liv. 

Svar på tråden Stanna eller gå