• scrapparlotta

Bra, nyttiga matlådor??

Åter igen ska jag göra ett försöka att gå ner i vikt så här efter sommaren. Jag försöker väl i stort sett hela tiden, men funkar inte så bra. Motionen går bra nu....jag tränar 2 - 3 gånger i veckan. Ofta gymmet och en dag i veckan zumba.

Men så är det maten, den funkar inte för mig.....äter för stora portioner och för onyttigt. Äääälskar pasta och goda feta såser. Så jag behöver verkligen tips på bra måltider, och det måste vara mat som går bra att ta med sig till jobbet dagen efter och värma i mikron. Allt som har med broccoli, böner och ärtor går bort. Kan inte få ner det bara.

Men annars, ge mig tips och recept.

Ge mig gärna tips på bloggar eller andra bra sidor där det finns mycket recept på bra nyttig mat...

Tack på förhand

• Svar på tråden Bra, nyttiga matlådor??
  • Lena

Ha med en sallad eller några morötter varje dag och packa hälften så stor matlåda bara

• Aniiee

Så här på sommaren så tycker jag att mackor är bättre alternativ i lunchlådan, eller annan mat som inte behöver värmas alls. Om du har problem med portioner är ett knep att ha flera "smårätter" istället för en större. En liten soppa, en smörgås med röra och en sallad, till exempel. Och gärna en frukt/en påse nötter/jägarsnus. Gärna sånt som det inte gör något om man äter ensamt, så det inte gör något om man skippar en burk till eftermiddagsfikat eller så.

Du gillar pasta och feta såser? Bra. det är gott. Men ät det inte samtidigt. Ät den feta såsen till en köttbit och rostade grönsaker, ät pastan med magert kött, grönsaker, äggula och ost. 

Jag har inga exakta förslag just nu, men kanske kommer.

Bra att du fått ordning på träningen! Heja dig =)

I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • scrapparlotta

Tack för tipsen....vill gärna ha tips på bloggar eller andra sidor med bra nyttig mat. Vill gärna ha recept och bilder och sånt....lättare tycker jag då som inte kan detta med att laga nyttig mat....

• Linda5

Först måste du bestämma vad som är nyttig mat för dig? Sen får man utgå från det.
    GI, LCHF, Tallriksmodellen, Viktväktare m.m.

Jag har alltid trott att sallad och grönsaker varit nyttigt med lite potatis eller pasta till.
    Sedan 4 år äter jag LCHF och har gått ner massor i vikt samt blivit av med magkatarr och allergi.
    LCHF passar inte för alla men inte heller andra kostvanor så viktigast att först lösa gåtan vad som passar dig :)

Svar på tråden Bra, nyttiga matlådor??