• Rumpelstiltskins

Måste jag jobba?

Jag jobbar som timanställd inom äldrevården. Vi har en muntlig överenskommelse att jag jobbar mån-fre. Överenskommelsen är inte skriftlig och jag är som sagt timanställd. Överenskommelsen innebar också att jag hade rätt att säga till om och när jag behövde vara ledig.

Nu under juli har jag gjort ett sommarschema där jag bara jobbar helger för att få lite ledigt. Det är bara under juli och de har både jag och chefen skrivit under på.

Under augusti har vi inte skrivit på någonting alls då jag ska jobba mån-fre igen. Egentligen har jag med andra ord inte skrivit under på att jag ska jobba något alls.

Nu måste jag vara ledig en dag i augusti och chefen protesterar med argumentet att sommarschemana redan är klara och det går inte att ändra.

MEN jag är timanställd. Jag har INTE skrivit under att jag ska jobba några som helst dagar i Augusti med andra ord har jag väl inga skyldigheter utan måste ha rätt att säga nej om jag inte kan eller vill jobba?

• Svar på tråden Måste jag jobba?
  • Flaffe

Klart du inte måste jobba men å andra sidan måste inte chefen ge dig arbetstimmar när du vill ha det heller i så fall. Nackdelen med timanställning.

• Linda5

Som arbetslös får du inte säga nej om du stämplar. Chefen är egentligen skyldig att anmäla dig i så fall.

Svar på tråden Måste jag jobba?