• Veronica71

Kräsen tonåring

Jag har en tonårsdotter på 15 år. Hon har egen häst och rider den ca 5 dagar i veckan och utöver det tränar hon ungefär lika mycket till i form utav tex, promenader och styrka med egen kropp. Men hon är också extremt kräsen, hon har egentligen alltid vart det men det har blivit värre det senaste. Några utav de saker hon inte äter är: korv, bröd, ägg(om det inte är i tex kakor), fisk(utom lax), pizza, köttfärssås, spagetti, söta drycker, ris, allt som serveras i skolan och jag har 100% glömt en massa grejer. 
    Gillar hon inte middagen brukar hon äta tex, 1 potatis, lite smör och vatten och sedan tränar hon på det, när hon blir trött är kaffe eller socker hennes lösning på problemet. Det hon äter minst är protein då köttet 9 gånger av 10 är för torrt, segt, inte tillräckligt stekt, för stekt osv. Vilket betyder att hon väljer bort det.
    Vad ska man göra åt detta och vad ska man laga för mat till henne?
    (Jag vet med säkerhet att hon inte har några ätstörningar)

• Svar på tråden Kräsen tonåring
  • Ooops

Rent spontant känner jag att man äter det som serveras. Sen känner jag lite att äter hon inte ordentligt så ska hon inte träna heller. Gå och prata med en dietist, hon och du. Hur vet du med säkerhet att hon inte har ätstörningar?

• prematur mor

Ts jag vet med säkerhet att hon har en ätstörning. Sök hjälp i tid för henne. Med den träningsnivån hon har ska hennes energi intag vara mycket större. I dag bryter träningen ner fett och muskler runt organen. Hur ser en dag ut i hennes liv. Ordentlig frukost? Mellanmål? Lunch / middag? Stöttekramar till er.

• Veronica71
    Ooops skrev 2015-07-18 17:46:03 följande:

Rent spontant känner jag att man äter det som serveras. Sen känner jag lite att äter hon inte ordentligt så ska hon inte träna heller. Gå och prata med en dietist, hon och du. Hur vet du med säkerhet att hon inte har ätstörningar?

Jag kan ju inte vara 100% säker men hon är normal stor och när hon gillar maten så äter hon en lagom mängd mat så ätstörning känns ganska otroligt.
    Problemet med att säga att om hon inte äter så får hon inte träna är att hon har en egen häst som hon tävlar som inte kan stå och om hon inte tränar så försvinner hon in på sitt rum med en laptop, en gitarr och en trave böcker och så ser man inte henne mer.  Men bra tankar :)
  • Ooops
    Veronica71 skrev 2015-07-18 17:57:54 följande:

Jag kan ju inte vara 100% säker men hon är normal stor och när hon gillar maten så äter hon en lagom mängd mat så ätstörning känns ganska otroligt.

Problemet med att säga att om hon inte äter så får hon inte träna är att hon har en egen häst som hon tävlar som inte kan stå och om hon inte tränar så försvinner hon in på sitt rum med en laptop, en gitarr och en trave böcker och så ser man inte henne mer.  Men bra tankar :)

Förstår, jag hade en nära vän som va normal viktig men hade ätstörningar. Sen kanske nån annan kan rida hästen, eller rent av sälja!
  • Veronica71
    prematur mor skrev 2015-07-18 17:55:00 följande:

Ts jag vet med säkerhet att hon har en ätstörning. Sök hjälp i tid för henne. Med den träningsnivån hon har ska hennes energi intag vara mycket större. I dag bryter träningen ner fett och muskler runt organen. Hur ser en dag ut i hennes liv. Ordentlig frukost? Mellanmål? Lunch / middag? Stöttekramar till er.

På en vanlig skoldag så äter hon en ordentlig frukost tex, havregrynsgröt och den frukt, middag när hon kommer hem, mängden bror ju då på vad som lagas sedan tränar hon oftast hästen, tar en promenad och äter kvällsmat som skulle kunna bestå av en tallrik med grönsaksstavar och någon dipp.
  • Olym

Hon kan väl laga sin egen mat om den maten ni lagar inte duger? Då får hon öva på sina matlagningsfärdigheter och förhoppningsvis få tillbaka matglädjen. Parallellt bör ni guida henne när hon planerar måltiderna, se över så att hon har både kolhydrater, protein och grönsaker på tallriken.

• Aniiee

Det är nog dags att sätta henne i "matskola". Dels att hon får läsa på om näringslära och vad som händer när man äter vad och vad som händer när man inte gör det, dels att hon själv får engagera sig i matlagningen och planeringen hemma. Hon är absolut på vippen att trilla ner i en ätstörning, och det är hög tid att mota olle i grind.

Ge henne 2 matdagar, som hon får planera till och laga mat på. Hjälp henne så det blir fullvärdiga måltider och framför allt - för en diskussion med henne, en diskussion utan anklagelser och suckar över hennes kräsenhet. Vad VILL hon äta? Vad tycker hon är gott? Vad vill hon testa? Svara inte på det, diskutera det med henne.

I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Veronica71
    Olym skrev 2015-07-18 18:11:34 följande:

Hon kan väl laga sin egen mat om den maten ni lagar inte duger? Då får hon öva på sina matlagningsfärdigheter och förhoppningsvis få tillbaka matglädjen. Parallellt bör ni guida henne när hon planerar måltiderna, se över så att hon har både kolhydrater, protein och grönsaker på tallriken.

Det gör hon en hel del. Linsburgare och sallader brukar vara favoriter. Problemet blir när hon inte vill/har tid och bestämmer att kaffe och en banan duger.  
  • Veronica71
    Aniiee skrev 2015-07-18 18:12:51 följande:

Det är nog dags att sätta henne i "matskola". Dels att hon får läsa på om näringslära och vad som händer när man äter vad och vad som händer när man inte gör det, dels att hon själv får engagera sig i matlagningen och planeringen hemma. Hon är absolut på vippen att trilla ner i en ätstörning, och det är hög tid att mota olle i grind.

Ge henne 2 matdagar, som hon får planera till och laga mat på. Hjälp henne så det blir fullvärdiga måltider och framför allt - för en diskussion med henne, en diskussion utan anklagelser och suckar över hennes kräsenhet. Vad VILL hon äta? Vad tycker hon är gott? Vad vill hon testa? Svara inte på det, diskutera det med henne.

Hon hade näringslära i idrott, biologi och hemkunskap förra terminen så vad som händer vet hon, hon hade A på alla tre proven så det borde hon i alla fall veta.
    Frågar du henne vad hon vill ha så är svaret "god mat" eller extremt sarkastiskt och ber du henne om  ett bättre svar så säger hon att jag kan göra vad som och så kan hon ta något annat.
Svar på tråden Kräsen tonåring