• Magnolia88

Penicillin gravid V6?!

Hej!

Är gravid i vecka 6 och har antagligen fått ett fästingbett.. Var på akuten idag o fick tikacellin utskrivet av läkaren. Talade om att jag var gravid o att jag är orolig över att något ska hända om jag äter medicin.. Vart jag än söker verkar det ofarligt.. Någon annan som ätit penicillin så tidigt i graviditeten? Tänker ta upp det m barnmorskan på torsdag när vi ska på indkrivningssamtal.

• Svar på tråden Penicillin gravid V6?!
  • Ambulansliv

Vad händer om du inte får behandling?

• Humande

Enligt fass har de gjort omfattande studier som inte tyder på något farligt för fostret! :)

Magnolia88 skrev 2015-07-19 10:46:09 följande:

Hej!

Är gravid i vecka 6 och har antagligen fått ett fästingbett.. Var på akuten idag o fick tikacellin utskrivet av läkaren. Talade om att jag var gravid o att jag är orolig över att något ska hända om jag äter medicin.. Vart jag än söker verkar det ofarligt.. Någon annan som ätit penicillin så tidigt i graviditeten? Tänker ta upp det m barnmorskan på torsdag när vi ska på indkrivningssamtal.

• Minza83

Lita på att läkaren valt ett pc som är ofarligt under graviditet istället. Tror inte din bm vet/kan med än en läkare! De brukar hänvisa till läkare gällande mediciner ju..

• Magnolia88

Tack för era svar! Bröt ihop helt på akuten när dom började prata om penicillin. Men som sagt, det ska ju tydligen vara ofarligt och har läst att det är farligare att ha en infektion i kroppen för fostret.

Svar på tråden Penicillin gravid V6?!