• oroliganka

Vad säger lagen om socialen

Hej ska förklara väldigt snabbt och kortfattat.

Min tjej fick orosanmälan innan bebisen vad född pga hon har ett litet funktionshinder som ej påverkar henne. Men hon har det på papper. Sociale säger att hon ska bo på ett utredningshem när barnet föds för att se hennes föräldrar förmåga. Hon är där på SOL och är där helt frivilligt.

Detta har i efterhand visat sig vara ren jävla lögn. Lämnar hon hemmet kommer enligt boendet polisen och hämtar henne och då placeras hon här på LVU. Så med andra ord har det aldrig varit sol och frivilligt.

Hon har fått ut sina journaler från boendet där står ENDAST bra saker om allt. Även barnmorskan har bara bra saker att säga. Det finns alltså ingen oro hemmet har.

Ändå på mötet idag säger social tanten att hon antingen vill förlänga det efter dessa 8 veckor som utredningen ska vara ( har gått 7) eller så få barnet bo hos en annan familj.

1. Mamman har bara bra saker skrivet om sig och bevisat att hon kan och vill sköta ett barn.

2. Jag (pappan) är med hela tiden och hjälper till/stöttar även jag har fått mycket bra saker skriva om mig. Och jag har ingen oro eller utredning från socialen.

3. Både jag och mamman är nykterister och aldrig provat droger.

Nu är min fråga har socialen rätt att göra exakt vad dom vill? Kan dom begära sådana saker helt utan något som helst anledning? Finns det någon lag/krav för att barnet ska hamna hos en annan familj. Något som måste uppfyllas tex att barnet far illa osv? Vad har vi som människor för rättigheter? Skicka gärna lite lagar osv och vart man kan vända sig. Tack

• Svar på tråden Vad säger lagen om socialen
  • Långbenopluto

Ja, soc kan göra som dom vill så länge dom har en oro att barnet kan fara illa.

Gör som dom säger.

Blir barnet LVU:ad så får ni en advokat som hjälper er hela vägen.

• oroliganka

Tack för svar. Men oro även fast pappan ( jag ) inte är under utredning + att mamman gjort allt som socialen har begärt och bott på ett boende som är bemannat dygnet runt som har kollat allt i snart 8 veckor. Och det finns inget att anmärka? Då måste det väl finnas lite mer kött på benen än att bara säga vi har en oro?

Jag tror det är barnet som är under utredning

• Chianti
    oroliganka skrev 2015-07-19 21:59:54 följande:

Tack för svar. Men oro även fast pappan ( jag ) inte är under utredning + att mamman gjort allt som socialen har begärt och bott på ett boende som är bemannat dygnet runt som har kollat allt i snart 8 veckor. Och det finns inget att anmärka? Då måste det väl finnas lite mer kött på benen än att bara säga vi har en oro?

Jag tror det är barnet som är under utredning

Du kan bara få vårdnaden om bebisen om faderskapet är fastställt.

Hur gammal är din flickvän?

• oroliganka

Hon är 24 år gammal

Mild utvecklingstörning men inget dom märks på henne. Jag visste inte ens det förrän hon berättade. Hon funkar exakt som alla andra och det är bevisat nu. Mvh

• Chianti
    oroliganka skrev 2015-07-19 22:17:00 följande:

Hon är 24 år gammal

Mild utvecklingstörning men inget dom märks på henne. Jag visste inte ens det förrän hon berättade. Hon funkar exakt som alla andra och det är bevisat nu. Mvh

Se till att få faderskapet fastställt fort. Sen bör du ta kontakt med en jurist som har haft LVU-fall för att få bästa möjliga råd.
  • oroliganka

Jag skrev på faderskap innan barnet vad fött. Och socialen skulle ta med papper om det nästa vecka. Måste socialen ge mig dottern enligt lag om jag är en lämplig förälder? Fast jobb fast boende ingen orosanmälan bra socialt nätverk. Eller är det upp till socialen att bestämma det som passar dom?

• Chianti
    oroliganka skrev 2015-07-19 23:37:22 följande:

Jag skrev på faderskap innan barnet vad fött. Och socialen skulle ta med papper om det nästa vecka. Måste socialen ge mig dottern enligt lag om jag är en lämplig förälder? Fast jobb fast boende ingen orosanmälan bra socialt nätverk. Eller är det upp till socialen att bestämma det som passar dom?

Nej de måste kunna visa att det är en stor risk för att barnet inte ska behandlas bra om de ska kunna ta det. Annars måste de erbjuda er stöd först, och om inte det fungerar kan de ansöka om LVU.
  • Chianti
    oroliganka skrev 2015-07-19 22:17:00 följande:

Hon är 24 år gammal

Då är det alltså bebisen som ska LVUas. Din tjej är över 20 vilket är gränsen för LVU.
  • Anonym föräldraledig

Är det så att det gjorts en utredning pp socialtjänsten så har den gjorts utifrån barnet, i den ska man alltså se över era gemensamma föräldraförmågor samt hur dessa svarar upp gentemot barnets behov. Ni har båda rätt att läsa utredningen om ni båda är vårdnadshavare.

Är det så att vård enligt LVU är aktuellt så kan det göras på två sätt. Antingen omhändertar man barnet direkt eller så gör man en ansökan där domstolen först får behandla frågan innan ett eventuellt omhändertagande. Ni får som skrivet ovan så får ni i sådant fall ett ombud. Även barnet får ett juridiskt ombud i det fallet.

• oroliganka

Har läst papperna från utredningen. Står bland annat /^&* och /=%_ har god hand om bebisen..läser hennes signaler mycket bra tar väl hand om henne..väldigt noga med maten osv..finns som sagt inte en enda text där det står något negativt. Och då är det 8 olika personer som har skrivit i journalen.

Om barnet mot alla odds omhändertas och man kontaktar advokat kan det ju ta flera månader innan man vinner väl?

Tack för alla svar

• Anonym föräldraledig
    oroliganka skrev 2015-07-19 23:52:13 följande:

Har läst papperna från utredningen. Står bland annat /^&* och /=%_ har god hand om bebisen..läser hennes signaler mycket bra tar väl hand om henne..väldigt noga med maten osv..finns som sagt inte en enda text där det står något negativt. Och då är det 8 olika personer som har skrivit i journalen.

Om barnet mot alla odds omhändertas och man kontaktar advokat kan det ju ta flera månader innan man vinner väl?

Tack för alla svar

Utredningen är inte detsamma som journaler. De allra flesta kommuner använder sig av BBIC då de gör utredningar kring barn. Är det så att ett omedelbart omhändertagande görs så ska förhandling hållas inom en månad.
  • oroliganka

Jag bor på hemmet med henne för jag ville vara med under förlossningen och vara med mitt barn så mycket som möjligt. Vi bor annars 20 mil från boendet. Men jag är fri att åka när jag vill. Får inget svar på frågan varför socialen vill förlänga. Dom vill ha mer tid att utreda kanske?

Vad är bbic? Även om journal och utredning inte är samma sak kan dom omöjligt skriva bra saker i utredningen sen vara oroliga i själva utredningen? Make NO sence

• Anonym föräldraledig

BBIC (barns behov i centrum) är det utredningsverktyg som socialstyrelsen rekommenderar, men det är som sagt inte alla kommuner som använder det. En utredning får ta max 120 dagar från det att den inleds, alltså 12 veckor. I utredningen tar man med samtal med föräldrarna, eventuellt referenspersoner samt journaler från olika ställen.

• oroliganka

Pratade med socialen om hur dom har tänkt sig. Vi ska stanna i 7 veckor till utan att dom har en saklig grund. Jag börjar bli förbannad på denna hjälplöshet.

Pratade även med advokat även om jag som är pappa inte har någon oro har fast boende jobb sköter barnet exemplariskt och har gott socialt nätverk och mina föräldrar har erbjudit säg ta hand om bebisen i värsta fall kan socialen ändå bestämma att sätta barnet hos en random familj. Detta låter HELT SJUKT finns så otroligt mycket barn som behöver hjälp. Är jag helt chanslös? Socialen kan rent teoretiskt stjäla ett barn utan saklig grund bara för att jävlas? Och skulle jag överklaga man det ta flera månader?? Detta kan omöjligt stämma. Bor vi inte i Sverige som är ett så perfekt land?

• Chianti
    oroliganka skrev 2015-07-20 12:10:17 följande:

Pratade med socialen om hur dom har tänkt sig. Vi ska stanna i 7 veckor till utan att dom har en saklig grund. Jag börjar bli förbannad på denna hjälplöshet.

Pratade även med advokat även om jag som är pappa inte har någon oro har fast boende jobb sköter barnet exemplariskt och har gott socialt nätverk och mina föräldrar har erbjudit säg ta hand om bebisen i värsta fall kan socialen ändå bestämma att sätta barnet hos en random familj. Detta låter HELT SJUKT finns så otroligt mycket barn som behöver hjälp. Är jag helt chanslös? Socialen kan rent teoretiskt stjäla ett barn utan saklig grund bara för att jävlas? Och skulle jag överklaga man det ta flera månader?? Detta kan omöjligt stämma. Bor vi inte i Sverige som är ett så perfekt land?

Nej det stämmer inte, det måste finnas en risk för barnets välmående för att de ska kunna ta det.
    MEN! Jag vill inskärpa att jag (och troligen de andra i tråden) svarar utifrån den lilla info vi har. Det är inte ovanligt att föräldrar som får barn omhändertagna inte vill eller kan förstå de anledningar soc ger. Soc kan alltså ha giltiga orsaker som även godkänns av en domstol, men föräldrarna är ändå oförmögna att förstå. I de fallen är det alltså inte soc eller domstolen det är fel på, men det låter gärna så när föräldrarna beskriver ärendet.
    Ligger det mer bakom det du säger så gäller alltså inte det vi svarar dig här.
  • Sockervaddspinnen
    Chianti skrev 2015-07-20 13:09:52 följande:

Nej det stämmer inte, det måste finnas en risk för barnets välmående för att de ska kunna ta det.

MEN! Jag vill inskärpa att jag (och troligen de andra i tråden) svarar utifrån den lilla info vi har. Det är inte ovanligt att föräldrar som får barn omhändertagna inte vill eller kan förstå de anledningar soc ger. Soc kan alltså ha giltiga orsaker som även godkänns av en domstol, men föräldrarna är ändå oförmögna att förstå. I de fallen är det alltså inte soc eller domstolen det är fel på, men det låter gärna så när föräldrarna beskriver ärendet.

Ligger det mer bakom det du säger så gäller alltså inte det vi svarar dig här.

Och soc kan även göra fel. Det har hänt många ggr förut.
Svar på tråden Vad säger lagen om socialen