Vad säger lagen om socialen
Hej ska förklara väldigt snabbt och kortfattat.
Min tjej fick orosanmälan innan bebisen vad född pga hon har ett litet funktionshinder som ej påverkar henne. Men hon har det på papper. Sociale säger att hon ska bo på ett utredningshem när barnet föds för att se hennes föräldrar förmåga. Hon är där på SOL och är där helt frivilligt.
Detta har i efterhand visat sig vara ren jävla lögn. Lämnar hon hemmet kommer enligt boendet polisen och hämtar henne och då placeras hon här på LVU. Så med andra ord har det aldrig varit sol och frivilligt.
Hon har fått ut sina journaler från boendet där står ENDAST bra saker om allt. Även barnmorskan har bara bra saker att säga. Det finns alltså ingen oro hemmet har.
Ändå på mötet idag säger social tanten att hon antingen vill förlänga det efter dessa 8 veckor som utredningen ska vara ( har gått 7) eller så få barnet bo hos en annan familj.
1. Mamman har bara bra saker skrivet om sig och bevisat att hon kan och vill sköta ett barn.
2. Jag (pappan) är med hela tiden och hjälper till/stöttar även jag har fått mycket bra saker skriva om mig. Och jag har ingen oro eller utredning från socialen.
3. Både jag och mamman är nykterister och aldrig provat droger.
Nu är min fråga har socialen rätt att göra exakt vad dom vill? Kan dom begära sådana saker helt utan något som helst anledning? Finns det någon lag/krav för att barnet ska hamna hos en annan familj. Något som måste uppfyllas tex att barnet far illa osv? Vad har vi som människor för rättigheter? Skicka gärna lite lagar osv och vart man kan vända sig. Tack