• Anonym (Vill veta)

Pappa vabba när mamma är föräldraledig?

Hemma med 2-månaders bebis och 3-åring, tar ingen föräldrapenning alls för något av barnen just nu. OM jag skulle bli sjuk kan pappan då vara hemma från jobbet och vabba för stora tjejen eftersom jag som ordinarie vårdare är sjuk? Jag är alltså hemma helt utan föräldrapenning nu om det spelar någon roll.

• Svar på tråden Pappa vabba när mamma är föräldraledig?
  • Försäkringskassan

Hej!

Ja, den andre föräldern kan vabba för barn som är äldre än 8 månader om den ordinarie vårdaren är sjuk.

Hälsningar
    Hugo, handläggare

• Anonym (Vill veta)

Tack för svaret. Vad händer sen när stora barnet är på.dagis och blir sjuk samtidigt som jag fortfarande är hemma med bebisen men utan att ta någon föräldrapenning. Kan pappan vabba för stora barnet då också?

• Försäkringskassan

Hej!

Du har alltid rätt att anmäla och ansöka om vab. Om det redan finns en förälder hemma, måste det finnas en orsak till varför den föräldern inte kan ta hand om det barn som är sjuka. Den som ansöker om tillfällig föräldrapenning behöver skriva en förklaring i ansökan.

Hälsningar

Elias, handläggare

• Anonym (Vill veta)

Men om jag inte tar ut någon föräldrapenning för det lilla barnet kan ingen ju egentligen veta att jag är hemma med det barnet eller hur?! Då borde ju pappan.kunna ansöka om vab utan problem eller?

• Försäkringskassan

Hej igen!

Det spelar ingen roll om den hemmavarande föräldern tar ut någon ersättning eller inte. I ansökan om tillfällig föräldrapenning VAB får man en fråga vad den andra föräldern gör medan den söker ansöker om ersättning är hemma och vårdar barnet. Där anger han/hon då att den andra föräldern är föräldraledig med ett syskon och då ifrågasätter man varför den föräldralediga föräldern inte kan vårda båda barnen.

Hälsningar

Agda, handläggare

Svar på tråden Pappa vabba när mamma är föräldraledig?