• Kakan02

HJÄLP! Planera resa till Thailand

Hej!
    Jag och min pojkvän planerar att åka till Thailand till vintern, 2 veckor. Första gången för oss båda.

Jag behöver hjälp. Jag vet att man kommer billigast undan med boka flyg och boende själv, alltså ingen charter. 

Då undrar jag:

Någon som kan föreslå en "första gången i thailand rutt" ? Tex vars ska vi flyga, vilken ö, flera öar? 

Vi vill sola, bada, bara njuta. nån utflykt. Äta. Shopping ej viktigt.

Hur dyrt/billigt är det att leva där borta undrar jag med..? 

Hjälp skulle uppskattas såååå mkt :)

• Svar på tråden HJÄLP! Planera resa till Thailand
  • nnnnnnnn

Skulle hittat flyg till Bankok tex erimates, quatar, sas, norwegian och turkish kan ha bra priser. Kolla gärna på lågpriskalendern hos resp. bolag. DVS det kan skilja massor om man kan ändra resdag lite grann.

Sen hade jag letat efter boende nära Koh Samet men på landsidan (istället för att åka ut till ön) tex Mae Rumphung Beach, Ban Phe eller Mae Phim (lite längre bort). Området närmast Koh Samet heter Rayong.

Jag hade valt detta eftersom det ligger nära BKK, så man slipper resa långt när man är framme i Thailand.

Där är det väldigt lugnt och tyst i veckorna, på helgerna kommer Thailändarna dit på semester, men det är inte direkt vilt partyliv.

Så stränderna är väldigt tomma!

Man kan ta färjan ut till Koh Samet om man vill titta på rödbrända turister... Kanske t.o.m. bo över någon natt...

• nnnnnnnn

Mitt råd är med tanke på att ni vill sola, bada osv.

Det verkar som att ni vill ta det lugnt då och då är detta ett bra val.

Man kan ta Songtai (busstaxi) för ett par kronor in till stan när man tröttnar på att bara läsa, bada, vila, äta frukt osv.

Vi var där för några år sedan och vi gjorde av med ca 400 kr/dygn för mat, boende, utflykter. (2 vuxna, 2 barn)

Det är inte så lång tid ni planerar att vara där, 2 veckor går fort! Speciellt om det är 2 veckor inkl. flygresan.

Har googlat lite på boende och det verkar ligga mellan 125 - 350 kr natten för OK ställen.
    Jag hade bokat 1 billig natt nära flygplatsen, för att sova bort jetlag. Sen hade jag tittat på plats (om det inte är över jul/nyår för då är det svårt att få tag i boende) tex tagit taxi dit och stannat på några ställen vid stranden som ser OK ut. Titta på rummen, förhandla om pris för hela vistelsen. Även om man tänker åka till KOh Samet en eller ett par dagar så kan det vara värt att ha kvar ett rum på landsidan.  Har ni flyt kan ni boka för tex 200 kr/natt. På Koh Samet kostar hotellen betydligt mer!!!

• Kakan02

Tack för svar...får dock tänka om lite tror jag. Har kollat ef flygresor och billigaste jag hittar, med jobbiga byten går på ca 15 tusen för 2 pers, Jag har kollat charter med ving nu och har hittat för 2 veckor ett hotell i khao lak inkl frukost och ett hotell i karon beach inkl frukost för ca 19 000 tusen per skalle, är det ett rån eller ska jag försöka mig på att sätta ihop en egen resa ändå? känns så jävla segt o hålla på byta plan 2 ggr, vänta på flygplatser osv..känns som jag nästan hellre betalar några tusen extra då. 

bör tillägga att vi ska åka precis efter julafton innan nyår med, så dära kanske det r också lite dyrare med.

• nnnnnnnn

och resa för 15 000 (bra pris! det lägsta jag hittade för 2 per t o r var 18 000) är väl helt ok? Lägg till ca 5000 - 6000 för boende, mat och utflykter = ca 20 000 kr för allt utom shopping.

Ert andra alternativ på 19 000 kr per person = 38 000 kr. Lägg till lunch, kvällsmat och utflykter. Plus shopping....

Lätt att jag hade valt att spara MINST 18 000 kr på att boka själv!

• Kakan02

Denna idé om att dra till Thai just efter jul o innan nyår kom vi på igår =) Hade vi kommit på detta tidigare hade jag troligtvis bokat allt själv och säkerligen kommit billigare undan och det är ju lite småkul att göra så med, har bokat själv förr vid resor till USA osv. men men. Nu blir det charter.

Kalaset kommer landa på runt 18-19 tusen per skalle inkl frukost! Direkt från göteborg, flygtid på 10 timmar 0 50 min, känns ändå sjukt skönt att slippa mellanlandningar och väntetid på flygplats. Men blir det thai fler ggr kommer vi säkert boka själva! 

• Kakan02
    nnnnnnnn skrev 2015-07-21 22:10:36 följande:

och resa för 15 000 (bra pris! det lägsta jag hittade för 2 per t o r var 18 000) är väl helt ok? Lägg till ca 5000 - 6000 för boende, mat och utflykter = ca 20 000 kr för allt utom shopping.

Ert andra alternativ på 19 000 kr per person = 38 000 kr. Lägg till lunch, kvällsmat och utflykter. Plus shopping....

Lätt att jag hade valt att spara MINST 18 000 kr på att boka själv!

jo men restiden var inte den bästa, massa lång väntetid och 2 byten. vi förlorar en hel del tid på det då vi bara ska vara borta 2v.

Finns massor av alternativ gällande chartern har jag sett, väljer vi att bo på ett o samma hotell hela resan så gick priset ner till 34 000 :- för 2 v. Kanske blir så ist för att kombinera, det är ett enkelt hotell med liten pool, bungalows. Vi kommer ju inte hänga där så mkt, mestadels sova...så vi kan åka runt på äventyr :)

Shopping lär det inte bli mkt av, pengarna kommer spenderas på utflykter o mat =)
Svar på tråden HJÄLP! Planera resa till Thailand