• Hateyou

kommer jag klara av en graviditet?

Jag lider av både svår reumatism och kronisk trötthet syndrom. Vill otroligt gärna ha barn. Men vet inte om jag kommer klara av det. Någon annan med samma sjukdomar som har varit gravid? Vore tacksam för all hjälp här.

• Svar på tråden kommer jag klara av en graviditet?
  • Eleonor01
    Hateyou skrev 2015-07-21 08:46:47 följande:

Jag lider av både svår reumatism och kronisk trötthet syndrom. Vill otroligt gärna ha barn. Men vet inte om jag kommer klara av det. Någon annan med samma sjukdomar som har varit gravid? Vore tacksam för all hjälp här.

Alla har ilika graviditeter så det är omöjligt att svara på. Din graviditet brukar dock likna din mammas. Det går i arv. Frågan du bör ställa dig är snarare om du orkar med ett barn. Graviditeten är det lätta. Msn kan alltid liggs å vila om det är jobbigt men det är svårt när barnet är fött. Lycka till oavsett vad di kommer fram till
  • Scratt

Jag har inte samma sjukdomar men dock kroniskt trötthetssyndrom och fibromyalgi,
    Och jag har tre barn.
    Jag har varit tvungen att sluta med de flesta av mina mediciner under graviditeterna, men jag har fixat det, sjukskrivning och mycket sängläge (dock av andra orsaker) har hjälpt otroligt mycket...

Man har inte kunnat räkna med mig på något sätt under tiden som jag vart gravid, det har vart tufft men så värt det i slutändan.

• amalie79
    Hateyou skrev 2015-07-21 08:46:47 följande:

Grejen är ju att när du fått barnet, det är då det börjar. Du ska kunna ta hand om det också. Har en väninna som har ME och klart hon lägger den lilla energi hon har på barnen men efter en utflykt till 4h-gården, eller när barnen är sjuka båda hemma, då blir hon sängliggande. Deras värld är väldigt begränsad, att inte kunna ta hem folk hur som helst,eller att ha med mamma på lucia, skolavslutningar mm eftersom hon är för infektionskänslig för det.

Jag säger inte att du inte ska, men man ska tänka efter.
  • Hateyou

Jag är även orolig för hur jobbigt det kommer bli när barnet väl är fött. Vid vilken åldrar är det som värst?

Scratt skrev 2015-07-21 08:58:42 följande:

Jag har inte samma sjukdomar men dock kroniskt trötthetssyndrom och fibromyalgi,

Och jag har tre barn.

Jag har varit tvungen att sluta med de flesta av mina mediciner under graviditeterna, men jag har fixat det, sjukskrivning och mycket sängläge (dock av andra orsaker) har hjälpt otroligt mycket...

Man har inte kunnat räkna med mig på något sätt under tiden som jag vart gravid, det har vart tufft men så värt det i slutändan.

• Hateyou

Vilka mediciner tar du i vanliga fall och vilka behövde du sluta med? Jag äter ca åtta olika smärtstillande och inflammations hämmande mediciner. Kommer jag kunna fortsätta med dom?

uote=75547809][quote-nick]Scratt skrev 2015-07-21 08:58:42 följande:[/quote-nick]

Och jag har tre barn.

[/quote]

Svar på tråden kommer jag klara av en graviditet?