• weepingwillow

Italiensk vinthund - bra/mindre bra uppfödare

Hej alla vinthundsälskare!
    Jag och min sambo har blivit förtjusta i italiensk vinthund och vi båda är eniga om att det är den rasen vi ska satsa på i framtiden. 
    I min sambos familj har de sedan tidigare haft både greyhound och whippet, men för oss blir det nog en IG :)

Är mycket intresserad av utställning.

Vilka svenska uppfödare rekommenderas? och vilka är "sådär"? Skicka gärna PM till mig.

HjärtaCool

• Svar på tråden Italiensk vinthund - bra/mindre bra uppfödare
  • Birgitta02

Tycker du ska ta kontakt med SKK. Antingen kan du själv välja uppfödare och sedan kolla med SKK, eller så tar du kontakt med SKK direkt. De har listor med vilka uppfödare som är värda namnet.

• Dexter dot com

Det jag tycker är bra hos en uppfödare kanske du är helt ointresserad av så det är nästan omöjligt att rekommendera någon. Kolla med rasklubben, dom uppfödarna följer iaf rasklubbens avelskrav vilket naturligtvis är väldigt viktigt. Sen får du nog åka på utställningar och träffa uppfödare och deras hundar, åka på rasklubbens aktiviteter och prata med ägare och sen kolla avelsdata på SKK när du hittat en parning efter linjer som verkar vettiga.

Man kan aldrig vara nog för undersökande ;)

• weepingwillow

Okej, tack för tips. :)
    Det jag söker är en säker uppfödning som fött upp italienare väldigt länge, alltså som har flera års erfarenhet. Söker också efter uppfödare som är väldigt måna om att avla fram bra individer, som är friska, pigga och självsäkra. Utan några genetiska sjukdomar inom familjen. Tror nog det finns en risk att vissa avlar för att få toppklassiga hundar för utställning, och tänker mindre på andra delar. 
    Visst vill jag ha en väldigt fin utställningshund, men vill också ha en hund som är trygg i sig själv och bland andra, och som inte har en tendens att aldrig få rumsren (är det en genetisk faktor?)

Svar på tråden Italiensk vinthund - bra/mindre bra uppfödare