Oförändrat SF-mått och nu tillväxtultralju
Hej!
Min barnmorska har nu fått samma mått på magen för fjärde gången i rad. Jag har besökt henne en gång i veckan sedan v. 33. Hon har alltså mätt magen varje gång, och från och med vecka v.35 fram tills idag har måttet legat på 35cm.
Det ska dock tilläggas att andra gången av dessa 4 senaste besöken, var måttet 36cm, men nu de två senaste alltså ner på 35cm igen. Hon säger att eftersom bara en mätning av fyra gav 36cm är det troligtvis det måttet som inte stämmer, utan att bebisen låg annorlunda just den gången och att vi bör anta att måttet är oförändrat, dvs 35cm.
Hon ringde till sjukhuset och sa att jag bör få komma på tillväxtultraljud, och fick svaret att läkaren skulle kolla på min kurva och ringa mig om en tid.
Det har hen dessvärre inte gjort än, men antar att de ringer i morgon.
MEN, nu till mina frågor!
Detta är mitt första barn och därför är jag såklart orolig, och barnmorskan förklarade aldrig vad riskerna skulle kunna vara, jag har googlat lite och såklart läst om att bebisen kan vara för liten eller stor osv.
Det jag funderar på är åtgärderna?
Om vår bebis skulle vara för liten/för stor, vad gör man åt det?
Bör jag vara orolig?
Om det t.ex är för lite fostervatten som jag läste något om, vad gör man då?
Läste även att det kan vara svårt att ens mäta så långt in graviditeten. Det ska även tilläggas att bebisen fortfarande är rörlig, alltså ej fixerad, och magen har inte "sjunkit" ännu.
Förklara gärna, kom med egna erfarenheter/tips osv!
/orolig Mamma som ej kan skriva korta inlägg.