• VitaUgglan

Hanhund kissar på sig! Hjälp!

Min hanhund på 2 år, läcker urin när han sover?! Inte alltid men nån gång ibland, blir lika orolig varje gång.. Jag förstår inte vad det beror på, vi har varit hos vetrinär och kollat upp allt som går att kolla .. Prostata urinvägsinfektion mm!

Det är liksom en liten pöl eller några droppar där han legat under natten! Vad kan det vara? Någon som har nån erfarenhet av detta?! Förövrigt frisk och pigg äter och dricker som han ska och utomhus är han pigg och framåt som vanligt!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hanhund kissar på sig! Hjälp!
  • VitaUgglan

Jag hoppas att det är så "enkelt" och att det inte är nått allvarligt! Jag upplever lite att det händer när han kommit i kontakt med löptikar eller vad man ska säga! Det kanske kan va nån hormongrej! Jag trodde unghundstiden va över men han har även börjat sprätta efter han kissar nu igen! Det har väl lite med revir och hanhundsbeteende att göra?

• Trassel14
    VitaUgglan skrev 2015-07-22 08:37:05 följande:

Jag hoppas att det är så "enkelt" och att det inte är nått allvarligt! Jag upplever lite att det händer när han kommit i kontakt med löptikar eller vad man ska säga! Det kanske kan va nån hormongrej! Jag trodde unghundstiden va över men han har även börjat sprätta efter han kissar nu igen! Det har väl lite med revir och hanhundsbeteende att göra?

Avföring och urin används som doftmarkeringar och när hunden sprätter sprids dofterna ännu mer. Alltså ett sätt för hunden att signalera att den är på sitt hemrevir, att den känner sig trygg och självsäker. Även tikar kan sprätta :) 

Mycket möjligt att det är löptikar på gång och att det är hormonerna som spökar och att när han sover inte riktigt kan hålla sig :) 

• Dexter dot com

Inkontinens är inte så ovanligt bland hanar och även unga hundar kan drabbas. Det går att medicinera så prata med er veterinär om ni upplever det som ett problem.

Svar på tråden Hanhund kissar på sig! Hjälp!