• Snowflakee

Fickpengar på Medeltidsveckan i Visby!!

Hej! 

Tänkte kolla om det är några här som har varit på Medeltidsveckan i Visby. Jag ska åka med min sambo och två barn 3 år, 1 år för första gången och ska tälta i 7 dagar. Tänkte höra hur dyrt det är på ön under den här veckan. Har hört att det ska vara riktigt dyrt. Hur mycket fickpengar ska man ta med sig för mat och olika inträden samt lite shopping men inte överdrivet. Vi ska försöka hålla nere kostnaderna med att äta en gång om dagen på Campingen, göra egen mat och sen äta ute en gång per dag. Hur mycket skulle ni tagit med er?? 

• Svar på tråden Fickpengar på Medeltidsveckan i Visby!!
  • mammatill6

Vi är på kneipbyn nu. Om ni ska äta ute så räkna med 400-500 per måltid. Grottorna är överskattade. Utanför slite finns ett supermysigt rauk område mina älskade. Tofta för att bada.

• Snowflakee
    mammatill6 skrev 2015-07-23 22:25:31 följande:

Vi är på kneipbyn nu. Om ni ska äta ute så räkna med 400-500 per måltid. Grottorna är överskattade. Utanför slite finns ett supermysigt rauk område mina älskade. Tofta för att bada.

Va kul, hur är vattenlandet/sommarlandet? Har ni varit där? Hur är campingen? 
  • Mendudå
    Snowflakee skrev 2015-07-23 22:20:25 följande:

Ja vi åker bil och ska åka runt och kika lite på ön. Kom gärna med tips om vad man kan se och göra. Vi ska bo på Kneippbyns camping :) 

Då kanske ni tom har rabatt om ni vill gå på Kneippbyn =)

Invigningen på medeltidsveckan är kul, ställ er så att ni kan se paraden (om ni inte ska vara medeltidsklädda själva och gå med)

*En tripp  till Fårö med besök på Sudersand, en jättehärlig vit strand, sen kan man äta lunch på Kutens bensin (creps)
    *Gillar man "så mycket bättre" på Tv så är det lite kul att åka till Grå Gåsen i Burgsvik och äta lunch, det är där det spelas in.
    *Lummelundagrottan, men med 2 så små så kanske det inte är det bästa.
    *Tofta är en fin strand och rätt nära Kneippbyn
    *Fika på Fridhem också nära
    *Utsikten från Högklint (håll i så fall väldigt bra koll på barnen!)
    *Fornsalen
    *Etelhemskrukmakeri
    *Lojstaslott
    *Kapitelhusgården

Ska fundera om jag kommer på mer =)

• SecretMe
    Mendudå skrev 2015-07-23 22:20:47 följande:
    Du har delvis fel gällande att restaurangerna inte höjer sina priser enligt mig.

Om man ser på restaurangerna i hamnen så har de vad de kallar "kvällens tips" och där skiljer priserna sig enligt vad jag själv sett. Billigast är det i början av juni fram till politikerveckan, sen lite billigar igen och sen blir det ytterligare lite dyrare till Stockholmsveckan och så blir det billigare igen för att sen bli dyrare igen under medeltidsveckan. Dock blir höjningen inför medeltidsveckan minst jämfört med de övriga två veckorna =) (iofs kollar jag då mest på priset för plankstek så det är mest det jag grundar mina iaktagelser på =) )
    Enligt dig kanske men inte enligt verkligheten om man äter från den fasta menyn och inte tillfälliga erbjudanden.

Jag är bofast på ön och har rätt bra koll.
  • mammatill6

Både campingen och somarlandet är jättefint. Mona barn Har älskat det. Blåser dock mycket på campingen så försök få tältplats nära servicehuset där det är lite lä.

• HannaHYLK

Vi har just kommit hem från en vecka på Gotland. Har bott på Kneippbyn i ett rum där frukost ingått. I övrigt har vi ätit ute. Kostnaden har då blivit ca 600-700 kr per dag för två vuxna, en 7-åring och en 2-åring. Vi har försökt äta en billigare lunch, men sen en mer mättande middag. Utöver det har vi köpt glass de flesta dagarna och då försvinner en dryg 100-lapp fort. Har för övrigt kunnat betala ALLT under hela veckan med kort även om jag önskat att jag haft några hundralappar kontant också...

Om ni behöver äta ute på Kneippbyn rekommenderar jag Rotundans lunchbuffé som ett prisvärt alternativ. Kostar 99 kr för vuxna, men barn 4-7 år betalar bara 49 kr och yngre än så äter gratis. När vi åt fanns det fem olika barnvänliga maträtter att välja på. 2-åringen åt köttbullar så att han var mätt för många timmar framåt. ;)

Rekommenderar er också att besöka Kneippbyns sommarland. Har varit där både nu och för tre och fyra år sedan och blir alltid lika glatt överraskad. Tycker att det är Sveriges bästa nöjespark för yngre barn. Det finns mycket att göra för de små och köerna blir sällan mer än 5 minuter långa om man inte väljer dagen med sommarens vackraste väder. Vattenland blev dock en besvikelse nu när det inte var så bra väder. Det var så kallt i poolerna att 2-åringen vägrade att stoppa i fötterna ens. ;) Vi klädde på oss igen och gick tillbaka till sommarland.

I övrigt tycker jag att Lummelundagrottan var väldigt intressant i år, dock kanske inte med så små barn som dina.

Krusmyntagården är mysig att besöka. De har en fin (men barnrik) lekplats.

Fårö är alltid fint. Ta med sandleksaker och häng på stranden en dag. Titta på raukarna vid Langhammars raukområde och ät på Creperiet vid Kutens bensin.

Vid Kneippbyn kunde man hyra cyklar med fyra stolar. Två vuxna kan cykla och så finns det barnplatser med bälte framför. Vi prövade aldrig, men det såg roligt ut!

Andra saker vi inte hann med var Bilmuseet alldeles nära Kneippbyn och att åka tåg/cykla dressin på järnvägen mellan Dalhem och Roma...

• Mendudå
    SecretMe skrev 2015-07-23 22:36:27 följande:
    Enligt dig kanske men inte enligt verkligheten om man äter från den fasta menyn och inte tillfälliga erbjudanden.

Jag är bofast på ön och har rätt bra koll.
    Jag skrev redan tidigare:  "Restaurangerna har dels sina fasta menyer men om man tittar på "kvällens tips" på restauranger i hamnen t.ex. så är just de priserna dyrare under almedalsveckan, stockholmsveckan och kanske även under medeltidsveckan ( så upplever jag det i alla fall)"

Så ja, äter man från de fasta menypriserna så skiljer det sig inte. Men äter man från "tips" menyn så skiljer det sig mellan de olika veckorna. Jag är själv sommargotlänning sen 1986 så jag har hunnit vara här några somrar och utifrån det så skriver jag MIN upplevelse. Sen om inte du som Gotlänning upplever detsamma så är det ju din upplevelse.

Vill jag äta en plankstek (med biff som de har som "tips") i hamnen på Trossen så får jag betala olika pris de olika veckorna om jag inte äter den oxfileplankan som de har som ordinarie på sin meny. Jag och maken har haft väldigt kul åt det genom åren då vi tycker att det är lite löjligt =) Liksom typ 149 kr ena veckan och sen blir det 169 kr under Stockholmsveckan för att sen bli 149 kr igen (OBS! inte exakta priser för de kommer jag inte ihåg! Bäst att förtydliga) Det är ju inte heller några jätteskillnader i priset, men dock en skillnad.

(Nu vet jag inte hur ofta du själv äter på just Trossen men själv äter jag där iaf 2 ggr/år  då jag verkligen gillar deras planka =)

• SecretMe
    Mendudå skrev 2015-07-23 23:07:50 följande:
    Jag skrev redan tidigare:  "Restaurangerna har dels sina fasta menyer men om man tittar på "kvällens tips" på restauranger i hamnen t.ex. så är just de priserna dyrare under almedalsveckan, stockholmsveckan och kanske även under medeltidsveckan ( så upplever jag det i alla fall)"

Så ja, äter man från de fasta menypriserna så skiljer det sig inte. Men äter man från "tips" menyn så skiljer det sig mellan de olika veckorna. Jag är själv sommargotlänning sen 1986 så jag har hunnit vara här några somrar och utifrån det så skriver jag MIN upplevelse. Sen om inte du som Gotlänning upplever detsamma så är det ju din upplevelse.

Vill jag äta en plankstek (med biff som de har som "tips") i hamnen på Trossen så får jag betala olika pris de olika veckorna om jag inte äter den oxfileplankan som de har som ordinarie på sin meny. Jag och maken har haft väldigt kul åt det genom åren då vi tycker att det är lite löjligt =) Liksom typ 149 kr ena veckan och sen blir det 169 kr under Stockholmsveckan för att sen bli 149 kr igen (OBS! inte exakta priser för de kommer jag inte ihåg! Bäst att förtydliga) Det är ju inte heller några jätteskillnader i priset, men dock en skillnad.

(Nu vet jag inte hur ofta du själv äter på just Trossen men själv äter jag där iaf 2 ggr/år  då jag verkligen gillar deras planka =)
    Läste nog lite för snabbt, du har rätt i det där med erbjudanden. Sorry!

Jag är bofast sedan tidigt 60-tal, bott i Visby i 55 år. Solig
  • Mendudå
    SecretMe skrev 2015-07-23 23:12:17 följande:

Lyckliga dig! Skulle också gärna vara bofast här. Dock så är det ju det där med jobb =(

Vi får se vad som händer när gubben går i pension så småningom, då kanske vi kan flytta hit =) (finns inga jobb i nuläget)

(Svärföräldrarna bodde här från slutet på 40 talet och sen blev de sommargotlänningar när de flyttade så jag har liksom gift in mig i det =)

Ps, du råkar inte veta om det går att äta Langos i Visby? Sen Mr Langos försvann så lider jag svår langosbrist =) =)
  • Gizmo
    Mendudå skrev 2015-07-23 21:53:20 följande:
    Det skulle jag verkligen inte rekommendera. Risken att man blir avstulen pengarna är stor. Använd kort alternativt ta ut pengar varje dag.
    Avstulen? Ett nytt svenskt ord?
  • Aprildimma
    SecretMe skrev 2015-07-23 23:12:17 följande:

Lånar tråden lite.. Du som känner till Visby väl, vad kan du tipsa om för restauranger, fik, roliga affärer och loppisar?  
  • SecretMe
    Mendudå skrev 2015-07-23 23:26:44 följande:
    Lyckliga dig! Skulle också gärna vara bofast här. Dock så är det ju det där med jobb =(

Vi får se vad som händer när gubben går i pension så småningom, då kanske vi kan flytta hit =) (finns inga jobb i nuläget)

(Svärföräldrarna bodde här från slutet på 40 talet och sen blev de sommargotlänningar när de flyttade så jag har liksom gift in mig i det =)

Ps, du råkar inte veta om det går att äta Langos i Visby? Sen Mr Langos försvann så lider jag svår langosbrist =) =)
    Tyvärr kan jag inte hjälpa dig, har faktiskt ingen aning.

Ja, det är toppen att bo här!
  • SecretMe
    Aprildimma skrev 2015-07-24 21:05:13 följande:
    Lånar tråden lite.. Du som känner till Visby väl, vad kan du tipsa om för restauranger, fik, roliga affärer och loppisar?  
    Åhhh, det finns så många bra restauranger. Från enkla pizzerior till exklusivt och påkostat.
    Här är en sida med lite att kika på!

www.restaurangkartan.se/Visby/

Vilken typ av affärer tänker du på?

Angående loppisar finns det lite här och var, då och då. Man får leta, det finns även en grupp på FB "Gotland Loppis" där det tipsas hela tiden.

Är du här på ön nu?
  • Mendudå
    Gizmo skrev 2015-07-24 10:57:27 följande:
    Avstulen? Ett nytt svenskt ord?
    Hehe, nä, inte ett nytt svenskt ord. (Jag är inte så uppfinningsrik.) Dock förmodligen ett lokalt ord =)
  • Florimell

Ahhh, medeltidsveckan :)
    Åker vartannat år, inte i år dock, och blir liksom förvånad varje år hur mycket pengar vi faktiskt bränner under veckan... Men som sagt, räkna en hundralapp per person per mål så ligger du nog rätt. Missa inte att testa maten på marknadsområdet, man kan hitta riktiga guldkorn.

För att alla skulle vara nöjda fick vi ibland köpa en korv med bröd i kiosken jämte marknaden, annars rekommenderar jag att ta med bullens korv i termos, bröd och dryck någon dag, handla bröd och en korvbit och bara njuta av uppträdandena (glöm inte pengar att lägga i hatten!).

Invigningen i Strandgärdet är magiskt, picknick från tidig eftermiddag till sen kväll är fantastiskt. Trix eldshow, samma där, picknick hela dagen och sedan show, underbart!
    Ha en underbar vecka!

Svar på tråden Fickpengar på Medeltidsveckan i Visby!!