• Osynlig Flicka

Smeknamn till Andrea?

Hej,

Jag undrar ifall ni vet några bra smeknamn för Andrea?

Helst ska de starta med A - men det spelar ingen större roll.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Smeknamn till Andrea?
  • sextiotalist

Inga alls. Ett smeknamn ska komma av sig självt. Vet flera som har smeknamn som inte är i närheten av vad de är döpta till

• En PantherTant

Lite löjligt själva hitta på smeknamn, smeknamn ska komma spontant, gärna av kompis eller syskon..

Men Rea kanske? Anni? Ann? Drew?

• fluu

Den Andrea jag känner kallas för Dea.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Pentra
    Tow2Mater skrev 2015-07-24 02:35:21 följande:
    Andy?

Jag avråder starkt från detta smeknamn. Varje namn har en betydelse, som starkt påverkar personen som tilltalas, och Andy/Andi betyder svinhund. ... Med vänlig hälsning, Pentra
  • Tow2Mater
    Pentra skrev 2015-07-24 14:43:54 följande:

Jag avråder starkt från detta smeknamn. Varje namn har en betydelse, som starkt påverkar personen som tilltalas, och Andy/Andi betyder svinhund. ... Med vänlig hälsning, Pentra
    På vilket språk?
  • Vanja
    Pentra skrev 2015-07-24 14:43:54 följande:

Haha! Min systers hund heter Andy, undrar om det har nåt med de o göra.. :)
  • Pentra
    Tow2Mater skrev 2015-07-24 15:57:55 följande:
    På vilket språk?

Det är inte generellt fråga om någon översättning. Varje namn har en speciell betydelse. En jämförelse: T.ex. oavsett om du heter Susanka/Susanna i Sverige eller något annat land så betyder detta namn "lilja". I England betyder namnet således "lily" och i Tyskland betyder det "lilie", som på svenska blir just "lilja". ... Men, även så är det så att om man upprepat rakt ut kallar någon för dumhuvud, idiot, trögskalle, sopråtta eller något annat nedlåtande och negativt, oavsett språk, så är det till nackdel för den personen. Rätt namn på rätt personlighet kan verkligen hjälpa den personen framåt i sin egen utveckling. Fel, eller nedlåtande, namn (tillmälen) kan ist stjälpa personen eller göra livet extra besvärligt för den. ... Mvh, Pentra
  • minerva123
    Pentra skrev 2015-07-24 16:56:26 följande:

Det är inte generellt fråga om någon översättning. Varje namn har en speciell betydelse. En jämförelse: T.ex. oavsett om du heter Susanka/Susanna i Sverige eller något annat land så betyder detta namn "lilja". I England betyder namnet således "lily" och i Tyskland betyder det "lilie", som på svenska blir just "lilja". ... Men, även så är det så att om man upprepat rakt ut kallar någon för dumhuvud, idiot, trögskalle, sopråtta eller något annat nedlåtande och negativt, oavsett språk, så är det till nackdel för den personen. Rätt namn på rätt personlighet kan verkligen hjälpa den personen framåt i sin egen utveckling. Fel, eller nedlåtande, namn (tillmälen) kan ist stjälpa personen eller göra livet extra besvärligt för den. ... Mvh, Pentra

Jag har aldrig hört att Andy/Andi skulle vara ett nedsättande ord. Det måste ju ha sin ursprung i någon dialekt eller slang på något språk i något land? Vet du vilket?
  • Tow2Mater
    minerva123 skrev 2015-07-24 19:25:32 följande:
    Jag har aldrig hört att Andy/Andi skulle vara ett nedsättande ord. Det måste ju ha sin ursprung i någon dialekt eller slang på något språk i något land? Vet du vilket?
    Jag försökte googla men hittade inget negativt om namnet vare sig på svenska eller engelska....
  • Sockervaddspinnen

Min tjejkompis, Andrea, kallas för Andy. Dels för att hon heter Andrea men också för att hon som barn älskade filmerna om Andy Pandy.

• Zuzanne

Som tidigare i tråden skrivit, smeknamn är inget som en bestämmer, det kommer naturligt. Vår dotter heter tex Emilia och kallas för Ija, eftersom det är så hon säger sitt namn. Hade aldrig själv kunnat tänka ut det.

• fluu
    Tow2Mater skrev 2015-07-24 22:27:22 följande:
    Jag försökte googla men hittade inget negativt om namnet vare sig på svenska eller engelska....
    Surprise när det kommer från Pentra...
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Ooops

Smeknamn är inget man bestämmer tycker jag, det ska komma naturligt. Har en bekant vars barn heter Harry, de kallar honom för Sassa , för det va så han sa sitt namn när han va liten. ????

• Anoja

Jag eter Andrea och kallades Dea när jag var liten, men nu säger alla Andrea. Behövs det verkligen smeknamn för det? Jag tycker att Andrea är precis lagom långt och okrångligt för att "slippa" ha smeknamn

Svar på tråden Smeknamn till Andrea?