• Oscarsmamma84

gör jag det värre?

Har en son som är väldigt rymningsbenägen. Han är 2 år. Så när jag är i affärer och dylikt får han sitta i vagnen för då vet jag var han är. Nu för någon dag sen så var jag med vänner på Ikea och deras barn kunde gå fritt utan problem o en av deras barn är i samma ålder som mitt. Min ena vän sa att det gjorde det värre att han aldrig fick gå fritt för det gjorde att när han väl går själv i en affär att han blir så glad så han blir sjövild.

Har hon rätt?

• Svar på tråden gör jag det värre?
  • Minza83

Mina barn har fått setat i vagnen OM de inte skött sig. Då har rymningsbenägenheten givit med sig efter ett tag ;)

• juir

Nej, alla barn är olika. Men du måste träna honom på att få gå. Alternativt köp ett sånt där koppel till barn. Har själv tre, snart fyra, och min yngsta på 1,5 är ganska duktig på att följa med duktigt än hennes syskon när dem var i samma ålder. Men i två års åldern kommer ju detta kända trots att inte föja med, så känn inte att det är hopplöst.

• Anonym (Kaffe)

Du gör det inte alls värre. Precis som flera säger så känner du ditt barn bäst. En 2 åring har inte förmågan att förstå vad som kan hända om man springer iväg. Du gör, enligt mig, de värre om du låter honom springa :)

• Annelie 76

Mitt barn är också rymningsbenäget. Nu är han snart 4 men det har inte minskat. Ibland tar vi två kundvagnar, en för minstingen och varor och en för stora killen. Jag känner mitt barn och frihet är inte nån bot.

• juir

Men också så är det inte dt bästa stället att ta ett barn till. Dem flesta barn tröttnar ändå efter ett tag och kommer inte bete sig bra. Se till att han får springa av sig innan ifall du måste ta med honom. Barn blir snabbt trötta, gnälliga och kanske även hungriga och har dubäven ratlöshet på dt så kan du inte räkna med medgörlighet från honom

• Annelie 76

Du har en vilding och din vän har inte det. Man kan inte ha samma frihet för en vilding, då försvinner de och DET vill man inte uppleva. Hellre säker med lite mindre frihet än alternativet.
    PS, sele med gårem är super på vildingar. Det finns en jättebra av märket Tullsa. Kolla babyaffärer, En del Ica maxi har den också.

• Oscarsmamma84

Tack för alla era svar. Ibland känns det som jag e en kass mamma för att han är så vild. Han är uppfostrad men det märks ej när han bli helt vild när han springer fritt. Nej hennes barn är lugna. Så hon verkar tro att hon är supermamma o gjort allt rätt bara för hennes barn sköter sig i ex affärer. Ska kolla lite smått efter en sele även om det bär mig emot. Vill ju att han ska lyssna på mig o springer han iväg o jag efter så blir det värre.

• Oscarsmamma84

Har köpt en sele nu som jag ska använda i absoluta nödfall. Han rymde på parkeringen så jag höll knappt på att få tag i honom igen

• Annelie 76

Den sominte haft en vilding själv har ingen aning om hur slitigt det är. Som tur är går de också att uppfostra även om det är jobbigare. Jag har jobbat mycket med min äldsta så för att vara en skitunge är han ganska väluppfostrad. Men som ett lugnt barn blir han aldrig.

• Flickan och kråkan

Barn är olika. Jag har tre......olika. Och dessutom förvandlas mina när de är tillsammans. Bara tanken på att ta alla tre till Ikea....tror jag hellre skjuter mig i foten .

• Oscarsmamma84

Jo efter 5 affärer idag så var jag nära på o bryta ihop faktiskt men det gick. Skönt att ni förstår hur det är:)

• chrissepisse

Min trea är också mer vild än tam. Om jag är själv i affären selas han i vagnen på parkeringen och plockas ur när vi är tillbaka vid bilen. Om min man och jag handlar ihop kan han få prova att gå själv eftersom en vuxen då kan punktmarkera honom. Jag har två äldre barn som inte alls har varit så här, så jag kan bara hålla med de andra som konstaterat att barn är olika. Hade jag bara haft mitt äldsta barn hade jag trott att jag var världens bästa förälder. Som tur är har jag fått två stycken till som fått mig att inse att så inte är fallet

• Oscarsmamma84
    juir skrev 2015-07-24 09:26:45 följande:

Men också så är det inte dt bästa stället att ta ett barn till. Dem flesta barn tröttnar ändå efter ett tag och kommer inte bete sig bra. Se till att han får springa av sig innan ifall du måste ta med honom. Barn blir snabbt trötta, gnälliga och kanske även hungriga och har dubäven ratlöshet på dt så kan du inte räkna med medgörlighet från honom

Nej det är ju inte det optimala men ibland har man inget val när sambon jobbar långa dagar och man behöver gå till affären. Jag åker ju inte frivilligt själv med honom till stora köpcentrum o dylikt.
Svar på tråden gör jag det värre?