• liinnea m

ersättning efter 2 dygn

Min lilla docka äe nu 2 och ett halft dygn och amningen går inte alls, hon tar inte tutten och panik skriker jag mår dåligt och får panik av bara tanken av att amma. Jag hat inte riktigt velat amma från början.

Så jag har gett henne ersättning, nu 20 ml NAN HA.

Hon va super nöjd och somnade som en stock.

Kan jag börja ge ENDAST ersättning? Alltså jag slutar amma helt?

Kan jag ge henne I flaska?

Hur mycket ska hon äta?

Hur ofta ska hon äta?

Vad kan jag förvänta mig vad gäller avföring?

Känner att vi båda två mår nog bäst på att hon äter ersättning

• Svar på tråden ersättning efter 2 dygn
  • Bella 89

Självklart kan du ge henne endast ersättning. Öka med 10 ml för var dygn hon blir (upp till 80 tror jag). Hon ska äta 15% av sin kroppsvikt varje dygn. Inga problem att ge i flaska, skaffa gärna en anti-colic flaska och kom ihåg att uppgradera nappen varannan månad. Mata var tredje timme (påbörjad-påbörjad). Sen kan det bli mindre ofta när hon blir lite äldre. Min 3,5 månaders äter nu 200 ml med 4,5 timmars mellanrum. Och avföringen är en dröm. Inga konstiga substanser, inte för lös och inte för hård (för vår tjej i alla fall). Men ta kontakt med Bvc med så ge de dig all info du behöver. Grattis till Bebben!

• Scratt

Det brukat stå på paketet ungefär hur mycket dom ska äta, men en regel som jag levt efter är att dom aldrig ska suga flaskan tom ( då gör man mer ) men att dom alltid ska sluta äta för att dom är mätta och inte för att maten är slut.

Känner du att detta är bäst för er så tycker jag att du ska köra på flaskmatning.
    Många kommer att råda dig till att fortsätta försöka för att se om det blir bättre, men du kan köra med flaska redan nu.

Var bara försiktig så att du inte får mjölkstockning

• sportpappa

Vi fick också hoppa över amningen för vår dotter som nu är 11 veckor gammal. Det funkade inte och med erfarenhet från hennes storebror och den kamp som var med honom så tror vi att det är rätt beslut.

Du bör ta upp dina frågor med BB, BVC, amningsmottagningen eller liknande. De kan ge alla svar.

Du kan sluta med amning helt om du vill. Vi pumpade första månaden och gav via sond på fingret (enligt råd från amningsmottagningen) för vi hoppades ändå på att amningen skulle börja att fungera. Efter det gick vi över till ersättning på flaska. Att pumpa och hålla på med det är en liten karusell. Det är betydligt enklare att bara ge ersättning.

Nackdelen med att ge i flaska är om du skulle vilja amma längre fram. Då kan det vara svårare för barnet får fel tag med munnen. Om du inte tänker amma så ge i flaska om det fungerar. Annars får du ge i kopp eller sond på fingret eller annan metod.

Barnet säger till när det är hungrigt och slutar äta när det är nöjt. För att se om barnet äter tillräckligt så tittar ni på viktutvecklingen tillsammans med BVC och ser om ni behöver upprätta ett ätschema.
    Om barnet äter för mycket så kommer det komma upp igen så att mata för mycket är inget att oroa sig över.

Om du ger ersättning så kommer du nog använda pulver som blandas med vatten. Det är billigare än tetror. Där står doseringen.
    Minsta måttet är för bebisar på 2-4 veckor ska ha 60 ml vatten och 6 mål om dagen. Vår dotter började med nästa storlek nästan direkt som är för 1-2 månaders bebis och är då 90 ml vatten 5-6 ggr per dag. Ibland slinker allt ner. Ibland kommer mycket upp. Hon går upp i vikt och växer på längden så alla är nöjda och glada.

• straw2008

Du ska göra som du själv känner.
    Vi var i liknande situation o jag höll på att gå in i en deppression pga allas krav ang att jag skulle amma.
    Du kan låta henne styra själv hur mkt hon vill äta, låt aldrig flaskan bli tom.
    Lycka till

I kinamockaskogen.....
  • mammalovis

Då bebisen är så liten, så har du ju inte ens varit på det avslutande läkarbesöket på bb och tillhör bb hemvård. Ring numret du fick vid hemgång om det var något, så får du professionella svar på allt via dem.

Efter 2,5 dygn är inte amningen etablerad, så det är egentligen inte konstigt med en frustrerad bebis. Det är först när betongbrösten dyker upp som mjölken har strömmat till. Tidsmässigt lite olika beroende på hur amningsbenägen bebis du har. Här har det visats tecken på hunger med periodvis en halvtimmas mellanrum, som längst 2-3 timmar, men det är mer undantag. Min bebis föddes i torsdags kväll.

Lycka till!

Svar på tråden ersättning efter 2 dygn