• Riktigragger

Minskade fosterrörelser vecka 22?!

Hej!

Som rubriken lyder är jag gravid i vecka 22 (21+1) och har sedan snart 1,5 vecka tillbaka kunnat känna rörelser. Ibland har det varit ganska mycket, ibland har det varit mer lugnt. Men mest har jag känt på kvällarna eller när jag sitter ner t.ex. i bilen eller vid datorn.

Men sen igår har jag knappt känt något. Vaknade inatt efter en mardröm över att jag kvävt barnet eftersom jag sovit på mage. Och nu inte känt några rörelser alls. Har försökt trycka kring magen, druckit kallt vatten m.m. men inget har fungerat. Ringt 1177 men tyckte inte jag fick någon vidare mer hjälp därifrån.. 
    Idag är det lördag så går ju som dåligt att ringa till min BM.

Har någon annan råkat ut för detta? Som fått förklaring till minskade rörelser? Hur mådde er bebis?

• Svar på tråden Minskade fosterrörelser vecka 22?!
  • Anonym (V 26)

Fast du "ska" inte kunna känna fosterrörelser varje dag såpass tidigt. Det är först omkring v 26 som man ska känna bebisen varje dag, så tror inte du behöver oroa dig.

Jag var likadan; orolig för minsta förändring men insåg att bebisen är ju som dig; vi rör oss olika mycket varje dag.

Men självklart skall man höra av sig till förlossningen om man är orolig.

• Riktigragger
    Anonym (V 26) skrev 2015-07-25 13:10:13 följande:

Fast du "ska" inte kunna känna fosterrörelser varje dag såpass tidigt. Det är först omkring v 26 som man ska känna bebisen varje dag, så tror inte du behöver oroa dig.

Jag var likadan; orolig för minsta förändring men insåg att bebisen är ju som dig; vi rör oss olika mycket varje dag.

Men självklart skall man höra av sig till förlossningen om man är orolig.

Tack för snabbt svar och ett lugnande svar!

Jo, försöker tänka att den kanske lagt sig annorlunda som gör att jag inte känner rörelserna lika tydligt? Men bara för att jag skriver detta nu så känner jag en buff :D Hoj!

Men tycker det är jobbigt att vara orolig, eller det här är första gången jag varit orolig och ringt 1177 under hela graviditeten, kanske min noja började här och nu? :)
  • Anonym (V 26)

Ingen orsak :) Jag förstår precis hur det känns när oron tar över.

I v 22 har bebisen ganska mycket plats att snurra och kan sparka både utåt och in mot ryggraden, och då känner du förmodligen inte rörelserna lika väl.

Nu när jag själv är i v 37 så har man lärt sig rörelsemönstret; är bebis pigg på morgonen är kvällen lugnare och tvärtom; precis som oss själva. Vissa dagar har vi energi till ett maraton och andra dagar längtar man till att få sova.

Sen har jag ett svagt minne av att omkring just v 21-24 så var rörelserna lite sporadiska.

• Riktigragger
    Anonym (V 26) skrev 2015-07-25 13:25:05 följande:

Ingen orsak :) Jag förstår precis hur det känns när oron tar över.

I v 22 har bebisen ganska mycket plats att snurra och kan sparka både utåt och in mot ryggraden, och då känner du förmodligen inte rörelserna lika väl.

Nu när jag själv är i v 37 så har man lärt sig rörelsemönstret; är bebis pigg på morgonen är kvällen lugnare och tvärtom; precis som oss själva. Vissa dagar har vi energi till ett maraton och andra dagar längtar man till att få sova.

Sen har jag ett svagt minne av att omkring just v 21-24 så var rörelserna lite sporadiska.

Bara för att jag inte kände något igår under hela dagen fick jag vara vaken fram till halv tre inatt då den lille lekte rövare. Magen i princip studsade fram och tillbaka, gillade verkligen inte att jag skulle sova och speciellt inte på sidan som nu blivit min position när jag ska sova.
    Lite sömnig är man idag, men samtidigt också glad och lugnare eftersom det var så intensivt igår.
Svar på tråden Minskade fosterrörelser vecka 22?!