• Nayara

Jag vill åka till USA

Hej!

Jag är en tjej på 19 år. Jag vill gärna åka till USA på semester själv och stanna där i en vecka. Men jag vet inte hur man gör, för jag har aldrig åkt på semester själv. Är det svårt att åka flygplan, och boka hotell? Vad behöver ordnas inför en sådan här resa?

Och hur mycket fickpengar ska man ta med sig till USA om man stannar där i en vecka?

• Svar på tråden Jag vill åka till USA
  • evaeva18

Har varit i new york

Bokade via resebyrå i stan

Flög med sas tur och retur

Köp till reseförsäkring då sjukvård i usa är dyrt

Kolla dina vanliga försäkringar med.

Du måste ha visa kort när du chekar in på hotel de dra en summa som du sedan får tillbaka när du chekar ut

När jag åkte var man tyvygen att vara där 2 timmar innan man flög till usa såkerhetskonrtoll

• TillFlorida

Jag skulle satsa på att hitta ett resmål i USA där du klarar dig utan att bila runt om du är så pass ovan vid att resa.

Boka hotell är inte svårt. Sök efter hotel på tex hotels.com och kolla sedan upp hotellet på tripadvisor.com innan du bokar.

Flyg kan du söka efter på t.ex. Kayak.com. Tänk på att du måste skaffa visa waiver (ESTA) för att få flyga till USA. Det kostar $14 och du ansöker om det här:
    esta.cbp.dhs.gov/esta/application.html

Till och från flygplatsen kan du ta taxi, eller på vissa orter tåg/tunnelbana. En del hotel har också gratis (eller billigare) transport till och från flygplatsen.

Du kommer behöva ett visa/mastercard för att boka flyg och hotel. 

Hur mycket fickpengar du behöver beror på hur snålt du tänker leva. Ofta kan man äta snabbmat för ca 50kr. En huvudrätt på en billigare restaurang (T.G:I Fridays eller liknande) kostar ca 100-200kr. Tänk på att du skall ge drikt på restauranger där du serveras av en servitör/servitris. 15-20% är lämpligt.

Svar på tråden Jag vill åka till USA