Anonym (TF) skrev 2015-07-28 07:39:10 följande:
Brumma, ja, det var nog skillnad med din lilla bonus men du sätter fingret på några viktiga saker. "Jättesmå", menar du "jättesynd"?
Anledningen att jag undrar är att jag och min man har diskuterat på senare tid. Jag känner att förväntningarna på mig har förändrats men jag känner att jag under lång tid inte alls var förväntad (eller välkommen) att hjälpa till. Jag trodde min man var en av de där som tog helt och hållet eget ansvar för sitt barn. Men nu har något annat hänt. Jag menar att han har velat ta hand om sitt barn själv och att han aldrig har bjudit in mig. Han menar att jag i princip kunde ha ex nattat hans barn. Men jag kan för min värld inte se hur det skulle gått till. Därav min undran. Att natta är kanske inte det bästa exemplet på var man ska släppas in, det är något jag tycker är naturligt att man vill ha föräldern till men eftersom jag vet att andra kan så ville jag veta mer om hur det gick till.
I hans och min diskussion menar jag att man kan inte förvänta sig att jag ska ta mer ansvar nu när det passar dom (eller han). Jag menar ungefär som du säger att han har ett ansvar att få mig att känna mig delaktig. Sen säger du att man gemensamt får hitta en nivå. Jag saknar den diskussionen. Jag känner förväntningarna, anklagelser men saknar diskussionen, eller förfrågan om att hjälpa till. Det är nog en svår gräns att dra när man ber om hjälp och när man bara hjälps åt men nånting i mig får mig att göra motstånd och jag känner att jag tas för given.
Japp, menade såklart jättesynd. Min mobil vill tydligen inte skriva det och var nog inte helt noga med att kontrollera stavningen mitt i natten :D
Jag tror att detta är en vanlig anledning till att det blir konflikter i bonusfamiljer. Man har olika förväntningar och pratar inte tillräckligt mycket. Jag hade tur och träffade en man som hade samma åsikt som jag - full delaktighet. Det innebär inte att han inte tar ansvar utan att jag kännt mig utanför om jag inte fått en mer framträdande roll. Jag hade inte kunnat leva med ett barn jag inte involverade mig i, och hsn hade inte kunnat leva med ngn som inte var delaktig. Men självklart hade det varit skillnad om barnet varit äldre.. Hon har ju inga minnen från att det varit mamma o pappa. Och jag har varit i hennes liv nästan lika länge som föräldrarna.
Har funderat ganska mkt på hur jag velat ha det om jag träffade en ny msn. Och jag tror faktiskt inte jag hade förväntat mig att han var fullt delaktig. Däremot hade jag inte kunnat leva med ngn som inte märkbart tyckte om mina barn och som ibland tog en del av ansvaret. Inte dom ett måste utan för att vi varit en familj. Å andra sidan vet jag familjer där det fungerar utmärkt där föräldern har nästan allt ansvar.
Som sagt - det är svårt att få det att fungera och med tanke på hur olika människor tänker i detta så gäller det att hitta ngn som antingen redan tänker som en själv roller se till att ha bra kommunikation..
Sedan finns det ännu en aspekt på det hela.. När det gäller ens barn så ser msn inte alltid allt objektivt... Detta kan helt klart skapa konflikter eftersom en bonusförälder sällan har samma inneboende kärlek att luta sig tillbaka mot och dom även grumlar det objektiva seendet.
Jag tycker nog att din sambo får inse sin egen roll i det hela. Och kanske är ni tvungna att bortse hur det varit. Ingen idé att älta vem som gjort vad om det bara leder till konflikter. . . Fundera övee hur NI vill att det ska fungera i frsmtiden istället. Är det mkt viktigt gör honom att du är mer delaktig får du fundera över om det är ngt du vill vara. Och om du vill det måste ni gemensamt komma på hur NI ska få det att ske. Är det ngt du inte vill får din sambo fundera över hur viktigt det är för honom.