• minlycka

Långa arbetsdagar

Jag är i vecka 8 nu och mår skit.. Morgnarna och kvällarna är värst samt efter jag ätit.. Konstant illamående, kräker och är så trött hela tiden.

Har ett sommarvikariat just nu där jag jobbar mellan 14-24 timmars pass. Jag känner att det är alldeles för jobbigt just nu. Jag fixar inte det.. Sa till chefen att jag just nu mådde ganska dåligt och därför skulle försöka byta bort de längsta passen. Hans svar var att han tyckte inte jag skulle göra det, att graviditet inte är en sjukdom samt att jag är ju van. ?? Blev helt paff och visste inte vad jag skulle säga..

Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Långa arbetsdagar
  • nokitus

alltså, det som din chef sa kan han stoppa upp där solen inte lyser. 
    Jag var i samma sits som du, långa pass, jag hade dessutom inte möjlighet att sätta mej ner på hela passet, samt att jag jobbade med mat, så nice för kunden att se att försäljaren mår dåligt. 
    Om du känner att du inte orkar, så ska du inte vara. När du är gravid är det viktigt att lyssna på kroppen. I din sits skulle jag helt kallt hämta ett sjukintyg från en läkare.
    Min chef var dock väldigt förstående. Så jag behövde aldrig göra det, jag slapp helt enkelt dom långa jobbiga passen och jobbade kortare skift i stället. 
    Graviditet må inte vara en sjukdom, men, fan vad sjuk man kan bli av det. 

• Sasssaa

Så less man kan bli på oförstående människor! Din chef verkar absolut inte veta vad han snackar om..

Att vara gravid är ingen sjukdom. Men det är fysiskt påfrestande att vara gravid, man är tröttare än vanligt, man kan må riktigt dåligt och vara orkeslös vilket inte är så konstigt när kroppen håller på att bilda ett barn.
    Du borde förklara för din chef att det inte går, ge inte honom ett alternativ utan ett ultimatum. Antingen måste du få bort dina långa pass eller byta jobb..

Svar på tråden Långa arbetsdagar