Hur mycket tid vid paddan spenderar era barn i åldern 9-12 år?
Jag har en bonusdotter på 10 år som under året bara bor vh här som delar rum med ett yngre barn. Nu i sommar är hon här en längre period. Mamman bor i en annan håla.
Vi har precis varit iväg nästan en vecka och hon har lekt med sina kusiner 8-12 år varje dag. Då har det varit väldigt mycket tid de spenderar vid paddan/tv, uppåt halva sin vakna tid tror jag om man räknar bort måltiderna. Idag var hon uttråkad redan en timme efter frukost och stack till slut iväg till bonuspappans kusin utan att varken säga hej när hon gick, ha bestämd tid eller vi hade adress eller telefonnummer så sambon fick åka iväg åt det håll hon pratat om. Sambon var inte så positiv till det innan, men sa när de diskuterade det att hon fick göra som hon ville. Nu var den familjen inte hemma när sambon körde henne resten av vägen dit, men ändå.
Jag anser ju att hon inte behöver sitta vid paddan/tv hela dagarna utan kan hitta på annat. Vi har trädgård utanför och hon har tillgång till böcker, lego, vanliga spel, korsord, pärlor, ritgrejer mm plus sina syskon som hon knappt umgåtts med under veckan. På torsdag är det tänkt att vi åker iväg till Göteborg och Liseberg, så det är inte många dagar hon behöver ha "tråkigt" heller.
Hur mycket tid tycker ni är rimligt? Hur mycket är era barn ute/uppmuntras att vara ute?
Det känns som att sambon som själv är tv-freak tycker det mesta är okej även om han säger stopp ibland, men han håller sällan så hårt på det. Så det vore skönt att höra vad andra anser vara okej. Jag läste en tråd innan, men den handlade mer om tid på kvällarna under skoltid.