Störande företaget vid bostad
Har flyttat in i en nybyggd lägenhet, precis vid en hamn i Malmö. Lägenheten var egentligen långt över budget, men vi blev kära i lägenheten och läget (precis vid havet). Lägenheten har bland annat en balkong mot havet som vi trodde skulle få utnyttja!!! ... men så blev det inte...
Nu under hela sommaren har vi knappt kunnat visats utomhus! Är både företag/privatperson, men speciellt ett eventföretag, som kör sån kallad "Flyboard" precis utanför!!! Är högt buller som knappt gör att man kan vara ute och där är folk i omlopp hela tiden som inte heller är speciellt tysta... Och detta är VARJE helg och en del vardagar 10-20... Det verkar inte som att företaget har något speciellt tillstånd att bedriva verksamheten på allmän mark.
Jag kontaktade Malmö stad och riktade klagomål mot detta. Men till svar fick jag bara att "Har jag klagomål riktat mot ett specifikt företags verksamhet måste du vända dig till ditt specifika företaget."
Vilket jag gjorde! Jag skrev och fick till svar:
Hej!
Vill gärna ha de underlag som ger er rätten att utföra s.k. Flyboard vid Glasbrukskajen i Malmö. Med er verksamhet stör ni både närboende, djur och natur. Ni borde visa mer respekt för att det är täta bostadsområde.
och till svar fick jag:
Hej Per!
Tack för att du kontaktat oss.
Vi följer alla gällande regler för att varken störa boende, djur eller natur.
Vi har dessvärre inte möjlighet att dela med oss av underlag för vår verksamhet till privatpersoner.
Önskar dig en fortsatt trevlig måndag!
...
HUR ska jag göra för att få bort företaget? De har sänkt vårt värde på lägenheten med flera 100 tusen - man kan knappt vistas ute på sommarhalvåret på grund av deras eviga buller!
Någon som kan juridik och vet? Det ska ju inte kunna gå till såhär...