• Mibi

Vad gör era barn hela dagarna?? :)

Hej!

Har en 8-årig pojke, jag vänder mig till de som har barn från 8 år och uppåt. Vad gör era barn när de inte är i skolan/fritids? Hur "leker" de? Vad leker de med? Har de en egen TV el dator på rummet? Hur resonerar ni kring det då?

TACK!

• Svar på tråden Vad gör era barn hela dagarna?? :)
  • Gladskit

Min son är nio år och har varken dator eller tv på rummet. Däremot har vi ett gästrum där vi kopplat upp ett gammalt Nintendo och så fick han ett PS4 i födelsedagspresent i våras men det står i vardagsrummet (big mistake....)

När han kommer hem från skolan brukar han snabbt checka av vilka andra barn som kommit hem och sen ser man inte röken av honom förrän det är middagsdags. Vi bor i ett rätt litet och skyddat område så barnen springer rätt fritt mellan hushållen. Sen finns en liten vägsnutt utanför där de spelar fotboll, bandy, hoppar hage, har vattenkrig osv. Några grannar har även studsmattor Så de där timmarna från att man kommer hem, äter middag och det är dags att gå och sova kräver ingen större insats från oss föräldrar.
    Förutom kanske om inga barn är hemma, då vill han gärna gå till fotbollsplanen och kicka lite så då brukar vi göra det, så får den förälder som kommer hem senare fixa middagen.

Är det dåligt väder kommer kanske något av grannbarnen in till oss eller så går han till dem. Vad de gör hemma hos dem vet jag ju inte men hos oss blir det mycket Lego! Eller så ritar de eller spelar något spel, Försvunna Diamanten är e favorit.

Vi försöker så gott det går styra bort att de spelar PS4 eller iPad för det kommer GARANTERAT dagar då vi vuxna också skulle behöva göra annat en timme eller två och det kan "behövas"... Så när han väl har vänner och någon att leka med så kan man faktiskt göra andra saker än att spela. Och det funkar oftast.

• modsey

Iofs 7 åringar här och de har inte TV eller dator på rummet, utan vi har ett gemensamt TV rum där de får kolla samt spela spel.
    Men de gör annat också, typ leker, bygger lego, spelar vanliga spel som Monopol mm.
    De är ute i trädgården och spelar boll eller bara röjer.
    När de har kompisar över är det bara ok att spela på slutet av lektiden.
    En dag i veckan efter fritids är det simskola i alla fall en termin till, och sen kommer de spela fotboll en dag i veckan efter fritids.

• amalie79

Store tränar 4-5 ggr per vecka och har sina vänner där mestadels. Han cyklar, bygger lego och älskar alla spel som simulerar maskiner. Gillar även att vara med i köket vid matlagning osv. Väldigt sällskapssjuk.

Går hem själv efter skolan.

Lille är mest teknikintresserad. Spelar mycket minecraft. Leker oftast med samma vän i och utanför skolan. Går på fritids.

Än så länge har de olika umgänge beroende på om de är här eller hos den andra föräldern men ibland kommer stores bästa vän hit.

1 1/2 år emellan så leker de mycket tillsammans, ute och sparkar boll o cyklar.

Vi försöker ha lugna kvällar med lite umgänge vardagar då framförallt lille behöver "tända av" efter skola och fritids.

De har egen tv, två olika tv-spelskonsoler och egna iPad. Teknik är även min sambos stora intresse så det samsas de alla tre om och spelar tillsammans.

Svar på tråden Vad gör era barn hela dagarna?? :)