• jessica8622

Överviktig o överrörlig med extrem foglossning

Jag är gravid med mitt första barn. Trodde inte pga tidigare erfarenhet att jag ens kunde få barn men nu blev det så ändå till vår stora glädje.

Hur som helst är jag extremt överrörlig i mina leder sedan innan vilket har förvärrats avsevärt nu en bit in i graviditeten, är i v 25. Har extrem foglossning och mina ben bär mig knappt. Både knä o axlar har hoppat ur led.

Har gått upp 10 kg redan och min bm vill att jag ska hålla igen lite o röra på mig mer men äter redan varierad kost utan massa sötsaker så det blir svårt att ändra på. Men motionen. Går en promenad med min häst varje dag men vad kan jag mer göra?

Har sedan tidigare oregelbunden hjärtrytm, hög vilopuls, hjärtklappning och astma så orkar inte göra så stora spratt på egen hand. Allergisk mot klor annars kunde ju simning fungerat.

Någon som har erfarenhet från liknande situation eller tips på vad jag kan göra? Tar tacksamt emot alla råd.

• Svar på tråden Överviktig o överrörlig med extrem foglossning
  • Minza83

Ät mindre? Du kanske äter mer än vad du behöver??'
    Styrketräning ?

• jessica8622
    Minza83 skrev 2015-07-28 01:26:04 följande:

Ät mindre? Du kanske äter mer än vad du behöver??'

Styrketräning ?

Njae, äter nog inte mer bara nyttigare nu än tidigare. Mer rutiner. Styrketräning hade kunnat fungera om inte lederna hade hoppat ur led som de gör nu. Har en program som jag gör hos sjukgymnasten 2 ggr/v.

Tack för svar!
  • Anonym (v35)

Skulle det kunna fungera med cykling, antingen utomhus/trainer eller på motionscykel på gymmet?

Med en korrekt inställd cykel (lagom höjd på sadeln så man inte översträcker knäna etc) borde det vara snällt mot lederna, samtidigt som foglossningen borde vara under kontroll så länge man inte står upp och cyklar. 

• Anonym (hjkl)

Badhuset närmast oss har ett reningssystem som främst bygger på UV-ljus och en mindre mängd klor. 

Min sambo som är lite insatt säger dessutom att det man brukar vara känslig för är inte kloret i sig utan ämnen som bildas när kloret binder till föroreningar i vattnet. Dvs, tider där det inte är så många som badar är bättre än rusningstid om man inte tål klor efter som det inte är så många som smutsar ner då.

Vet inte hur känslig du är men det kanske skulle fungera med simning om du hittar ett sådant badhus och badar när det inte är så många där?

• jessica8622
    Anonym (v35) skrev 2015-07-28 10:11:24 följande:

Skulle det kunna fungera med cykling, antingen utomhus/trainer eller på motionscykel på gymmet?

Med en korrekt inställd cykel (lagom höjd på sadeln så man inte översträcker knäna etc) borde det vara snällt mot lederna, samtidigt som foglossningen borde vara under kontroll så länge man inte står upp och cyklar. 

Ja det kan vara en bra träningsform. Kan ju testa hos sjukgymnasten först för att känna hur det känns. Hoppas det inte blir problem med hjärtrytmen. Slår oregelbundet och vilopulsen ligget runt 120-130. Vet inte vad som är normalt riktigt men det är nog lite högt. Vet inte hur mycket man kan ignorera det för att ändå röra på sig. Men som sagt, kan testa hos sjukgymnasten först. Tack för tipset!
  • jessica8622
    Anonym (hjkl) skrev 2015-07-28 11:12:06 följande:

Badhuset närmast oss har ett reningssystem som främst bygger på UV-ljus och en mindre mängd klor. 

Min sambo som är lite insatt säger dessutom att det man brukar vara känslig för är inte kloret i sig utan ämnen som bildas när kloret binder till föroreningar i vattnet. Dvs, tider där det inte är så många som badar är bättre än rusningstid om man inte tål klor efter som det inte är så många som smutsar ner då.

Vet inte hur känslig du är men det kanske skulle fungera med simning om du hittar ett sådant badhus och badar när det inte är så många där?

Ahaa.. vad intressant! Har aldrig forskat så mycket i det hela utan har bara dragit alla badhus som använder klor över en kant. Ska kolla upp detta! Tack för tipset!
  • Anonym (v35)

Om du har sådana problem med hjärtat att du inte ens kan/vågar cykla bör du kolla med en läkare och be honom/henne om råd, inte fråga på ett internetforum! Var rädd om dig!

Svar på tråden Överviktig o överrörlig med extrem foglossning