• Liheek

Hunden har börjat anfalla katten

Hej!

Jag har en hund som är 1 och ett halvt år samt en katt som är 3 och ett halvt. Dessa två har funkat hyfsat bra ihop sedan vi fick hem vår hund när hon var valp. Ibland har hon kunnat jaga katten på skoj när dom är ute, men inget allvarligt. De har kunnat kela och hälsa på varandra.

Nu har hunden helt plötsligt börjat anfalla katten och biter henne så fort hon går förbi. Än så länge har inget allvarligt hänt förutom att hon dragit bort rätt så stora tussar från kattens rygg. Katten gör inget motstånd, blir jätterädd och springer ut (hon har kattlucka). Hunden reagerar inte jättemycket på att jag ryter/skriker åt henne när detta sker utan jag måste gå emellan för att stoppa det.

De får mat i varsitt rum och katten har hela övervåningen som fristad där hunden inte får vara. Vi har även börjat ha hunden kopplad ute allt mer så att vi har koll. Men vi märker att katten inte vågar vara inne i samma utsträckning. Hon ligger ofta på verandan och vill komma in när hon ser oss. Men hon springer ut lika fort igen.

Men är det någon som har tips på hur man kan göra den här situationen bättre så är jag jättetacksam för förslag.

• Svar på tråden Hunden har börjat anfalla katten
  • Birgitta02

Skrik inte. Och ryt inte. Så fort du ser att katten närmar sig hunden, och så fort du ser att hunden reagerar det allra minsta på att katten är på väg, så säg bara ett kraftigt "psch". Du måste göra detta så fort du ser minsta negativa reagens. Inte när hunden väl har anfallit. Då är det verkningslöst. Ha gärna hunden i koppel under den här träningen om det finns möjlighet.

• Gizmo

Många anser att det är fel att ha hunden kopplad inomhus, men jag tycker att det är ett mycket bra sätt att få hunden att lyda. Beröm även hunden med t ex godis när den gör rätt! 

Svar på tråden Hunden har börjat anfalla katten