• Gert

Illegal invandrare får rätt till socialbidrag. Rätt eller fel?

En utländsk kvinna, som vid flera tillfällen fått avslag på sina ansökningar om asyl i Sverige, har i Förvaltningsrätten i Umeå överklagat ett beslut gällande bistånd enligt socialtjänstlagen (2001:453), SoL, fattat av Vård- och omsorgsnämnden i Vännäs kommun den 19 maj 2015.

Förvaltningsrätten bifaller överklagandet och bestämmer att den utländska kvinnan har rätt till försörjningsstöd för maj månad 2015.

Socialdemokraten Widar Andersson tar upp det i sin tidning.

www.folkbladet.se/opinion/systemskifte-for-migration-8322220.aspx

tinyurl.com/par6q5u

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Illegal invandrare får rätt till socialbidrag. Rätt eller fel?
  • jeanette02

Jag vill ge asylsökande socialbidrag, så länge de inte har möjlighet försörja sig på annat sätt.

Svårt att förstå?[/quote]

Asylsökande får ju en viss summa pengar under tiden de väntar på att få sitt fall prövat. Det är inte så konstigt...de kan ju inte leva på luft.

Men det som denna ts rör handlar ju om en kvinna som redan fått sitt fall prövat och inte uppfyllt kriterierna för asyl. Därmed inte har rätt att vara här. Då är man ju illegalt i landet. Tycker du verkligen det ska belönas med socialbidrag? Om det går igenom i nästa instans ( det har ju överklagats) undrar man ju förstås vad konsekvenserna blir i Sverige?

Hon borde få en biljett hem bekostad av soc. Sedan kan hon söka asyl i andra länder och även efter viss tid i Sverige igen.

• jeanette02
    themia skrev 2015-07-30 16:10:43 följande:

Snacka om att snurra till det, men är ju du känd för.

Jag vill ge asylsökande socialbidrag, så länge de inte har möjlighet försörja sig på annat sätt.

Svårt att förstå?

Blev fel med citeringen...här är inlägget in sin helhet som min fråga riktar sig till ovan.
  • themia
    jeanette02 skrev 2015-07-31 05:05:57 följande:
    Svårt att förstå?[/quote]

Asylsökande får ju en viss summa pengar under tiden de väntar på att få sitt fall prövat. Det är inte så konstigt...de kan ju inte leva på luft.

Men det som denna ts rör handlar ju om en kvinna som redan fått sitt fall prövat och inte uppfyllt kriterierna för asyl. Därmed inte har rätt att vara här. Då är man ju illegalt i landet. Tycker du verkligen det ska belönas med socialbidrag? Om det går igenom i nästa instans ( det har ju överklagats) undrar man ju förstås vad konsekvenserna blir i Sverige?

Hon borde få en biljett hem bekostad av soc. Sedan kan hon söka asyl i andra länder och även efter viss tid i Sverige igen.
    Jag är fullt införstådd med bakgrunden till TS, och jag håller med helt och hållet att den som fått sina asylskäl prövade och inte blivit godkänd ska inte beviljas uppehållstillstånd.
    Nog om det.

Men anledningen till Gert:s TS är en annan.
    Gert är en notorisk invandrarhatare som tar varje chans att misskreditera folk som söker sig hit för att få skydd.
    Att han tar upp ett sånt här exempel är för att kritiken ska smutsa ner alla invandrare.
  • trueone
    themia skrev 2015-07-30 16:03:49 följande:
    SD är tredje största parti

Då ja, då höll lögnerna nått så när, om det var val idag skulle sd bli andra största, när val nu kommer kommer sd vara majoritet.

• Mandel
    Inez skrev 2015-07-28 21:58:31 följande:
    De stora bovarna är Volvo,ikea, olika direktörerna mfl som betalar noll i skatt!

De kan ni inte sparka på för de når ni inte! De är för höga för er. Sparka på tiggarna på gatan kan ni men kungahuset som är största tiggarna kan ni inte göra ett skit åt! Dessa klagar ni inte på för ni kan inte komma åt de för det krävs kompetens och intellekt att angripa dessa vilket många tydligen saknar.
    Fast de betalar ju skatt och arbetsgivaravgifter för sin personal i det land de arbetar. De betalar moms på de varor och tjänster som de köper och säljer. Det enda är vinsten som de inte skattar för.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Blue Cross
    Gert skrev 2015-07-30 23:22:46 följande:
    Så du vill alltså ge alla asylsökande, ca 100 000 varje år, socialbidrag! Vilken tur att du är ganska ensam om att vilja det.
    De får en viss ersättning för att klara sig medan deras asylutredning pågår,men det rör sig knappast om regelrätt socialbidrag och der får väl ses som acceptabelt då vi annars riskerar omfattande problem ifall hundratusentals asylanter från tredje världen skulle tvingas till att försörja sig själva genom tiggeri eller kriminalitet medan de vistades här i väntan på asylutredningen.

Problemet här är alltså att det nu finns en reel risk att människor som genomgått hela asylprocessen och fått en slutgiltigt avslag men som ändå väljer att vistas här (DVS illegala invandrare) kan få socialbidrag som praxis ifall domen inte rivs upp.

Detta är inte bara djupt orättvist gentemot dem vistas här legalt då socialbidrag för dem är villkorat med krav på motprestation (t.ex jobbsökande),utan det riskerar även att få oanade konsekvenser då det i prakitken innebär att hela världen per automatik får tillgång till svenskt socialbidrag,oavsett om individerna i fråga har rätt att vistas här eller inte.

• themia
    trueone skrev 2015-07-31 10:21:29 följande:

Då ja, då höll lögnerna nått så när, om det var val idag skulle sd bli andra största, när val nu kommer kommer sd vara majoritet.

Dream on
  • Gert
    themia skrev 2015-07-31 09:04:54 följande:
    Jag är fullt införstådd med bakgrunden till TS, och jag håller med helt och hållet att den som fått sina asylskäl prövade och inte blivit godkänd ska inte beviljas uppehållstillstånd.
    Nog om det.

Men anledningen till Gert:s TS är en annan.
    Gert är en notorisk invandrarhatare som tar varje chans att misskreditera folk som söker sig hit för att få skydd.
    Att han tar upp ett sånt här exempel är för att kritiken ska smutsa ner alla invandrare.
    Men du tycker att papperslösa ska få socialbidrag.

Fel! Jag är ingen invandrarhatare. Jag känner många invandrare och 90% av min arbetskollegor är invandrare, de flesta är muslimer. Du däremot är en notorisk SD-hatare.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • themia
    Gert skrev 2015-08-01 18:09:55 följande:
    Men du tycker att papperslösa ska få socialbidrag.

Fel! Jag är ingen invandrarhatare. Jag känner många invandrare och 90% av min arbetskollegor är invandrare, de flesta är muslimer. Du däremot är en notorisk SD-hatare.
    Folk som inte kan försörja sig på annat sätt måste få hjälp av samhället.

Sen - om du läste mitt inlägg - så skrev jag alltså att den som fått sina asylskäl prövade och inte blivit godkända ska inte ha rätt till uppehållstillstånd.
    Undantag förstås för arbetskraftsinvandrare, men det är en annan sak.

Nej, jag hatar inte SD-are, bara era åsikter.
  • Gert
    themia skrev 2015-08-01 18:43:30 följande:

Sen - om du läste mitt inlägg - så skrev jag alltså att den som fått sina asylskäl prövade och inte blivit godkända ska inte ha rätt till uppehållstillstånd.

Du vill alltså ge papperslösa socialbidrag. Det är bara att erkänna det.
  • Blue Cross
    themia skrev 2015-08-01 18:43:30 följande:

Saken är att de överhuvudategt saknar rätten att vistas i det Svenska samhället,detta genom ett rättsäkert beslut tagit av en Svensk myndighet.

Anser du också att varenda s.k "EU-migrant" som är bosatt här också ska få plocka socialbidrag?

Om inte,är det för att du avskyr zigenare eller är det för att du insett att Sverige inte kan förväntas att genom skattemedel bekosta illegala invandrares uppehälle här.

Förövrigt så måste arbetskratsinvandrare också få uppehållsrätt beviljad av mydigheterna.

• Equalizer

Högsta förvaltningsdomstolen ska inom en snar framtid avgöra huruvida människor som saknar uppehållsrätt i Sverige (illegala invandrare/"papperslösa") ska vara berättigade till skattefinansierat existensminimum i form av bidrag:

www.dagensjuridik.se/2017/02/har-papperslosa-som-haller-sig-undan-avvisning-ratt-till-bidrag-hfd-provar-fragan

Avgör HFD att individer utan uppehållsrätt ska vara berättigade till skattefinansierat försörjningsstöd så innebär det i praktiken att vem som helst som befinner sig på svenskt territorium ? även de som vistas här illegalt ? kommer att vara berättigad till skattefinansierat existensminimum.

I det fristående socialdemokratiska tidningen Folkbladet så ställer man sig kritiskt till att möjligheten till försörjningsstöd för illegala invandrare överhuvudtaget existerat:

www.folkbladet.se/opinion/systemskifte-for-migration-8322220.aspx

www.folkbladet.se/blogg/widardirekt/sista-striden-om-papperslosheten/&entry=9519593

• Intenuigen

[quote=75589386][quote-nick]themia skrev 2015-08-01 18:43:30 följande:[/quote-nick]

Nu har ju ni i Mp löst problemet . Att ta in en kommun-politiker som är dömd till utvisning och kvinno-misshandlad. Här pratar vi kvalitet och handlingskraft!

• Equalizer

49.000 illegala invandrare förväntas "gå under jorden" fram till 2021:

unvis.it/dn.se/nyheter/sverige/tiotusentals-vantas-ga-under-jorden

Risken med att de beviljas socialbidrag i kombination med de förmåner som de redan åtnjuter kan komma att kost en hel del:

www.migrationsinfo.se/valfard/halsa/tillgang-till-vard/

www.1177.se/Sormland/Regler-och-rattigheter/Vard-i-Sverige-om-man-ar-asylsokande/

Notera att det inte finns några som helst konsekvenser av att inte betala de symboliskt låga patientavgifterna då Kronofogden knappast kan utmäta någon från en person som officiellt inte är bosatt någonstans i Sverige.

Svar på tråden Illegal invandrare får rätt till socialbidrag. Rätt eller fel?