• Kobia

"Fröken som är en kille"?

Det gäller fritids eller dagis när barnen inte kan namnen på alla, vad ska de kallas?

• Svar på tråden "Fröken som är en kille"?
  • vampyria2

Jag jobbar på fritids och kan berätta att fröken är den vanligaste benämningen på manliga jobbarkompisar

Vi brukar skoja med dem och säga typ "hörru fröken Roger" när vi ska jäklas med dem, alla vet ju att det egentligen inte är rätt ord men vad ska man göra

• Kobia
    vampyria2 skrev 2015-07-29 16:29:54 följande:
    Jag jobbar på fritids och kan berätta att fröken är den vanligaste benämningen på manliga jobbarkompisar smile1.gif

Vi brukar skoja med dem och säga typ "hörru fröken Roger" när vi ska jäklas med dem, alla vet ju att det egentligen inte är rätt ord men vad ska man göra smile1.gif
    Hitta på något nytt?
  • Kobia
    Sockervaddspinnen skrev 2015-07-29 09:35:59 följande:
    Vi säger alltid "pedagog". Då blir det istället fel om det "bara" är en barnskötare. Men vi säger pedagog ändå.
    Vad säger barnen?
  • Thotis90
    Nayaa skrev 2015-07-28 23:32:34 följande:

Varför skulle dom inte vara fröken? Det är ju inte ens ett könat ord. Då måste du ha seriösa problem med ord som brandman.

Annars brukar ju folk som jobbar med barn kallas pedagoger.

Jag arbetar på en grundskola, med fritids på eftermiddagarna. En kollega till mig förklarade härom veckan att man började säga Fröken då kvinnor som var lärare inte fick gifta sig. De förblev alltså Fröken, och fick inte bli Fru.
    Ofrivilligt barnlös med endometrios - fuckendo.blogg.se
  • Nayaa

Thotis90: Så är det säkert, men det finns ju inget ord för män om man nu inte ska dra till med magister...

Jag är fritidspedagog själv och har nog aldrig blivit kallad fröken, barnen vet vad jag heter.

• Sockervaddspinnen
    Kobia skrev 2015-07-29 16:33:23 följande:
    Vad säger barnen?
    Jag har ett barn och jag har redan svarat på vad mitt barn säger. Han använder samtliga i personalens förnamn.
  • Thotis90
    Nayaa skrev 2015-07-29 17:13:41 följande:

Thotis90: Så är det säkert, men det finns ju inget ord för män om man nu inte ska dra till med magister...

Jag är fritidspedagog själv och har nog aldrig blivit kallad fröken, barnen vet vad jag heter.

Hos oss blir vi kallade vid namn av barnen. Enda gången de säger Fröken är när de inte kommer ihåg vad man heter.
    Ofrivilligt barnlös med endometrios - fuckendo.blogg.se
  • Punkster

Som manlig fritidspedagog får jag hör "fröken" då och då, men det används mer som ett allmänt uttryck då ingen särskild person avses. Till vardags så blir både jag och mina kollegor tilltalade med förnamn av både barn och föräldrar vid 9 av 10 tillfällen.

Jag har för övrigt ingenting emot att bli kallad för fröken. Eftersom jag inte är en magister (vare sig i traditionell betydelse - manlig lärare, eller i modern betydelse - examen på avancerad nivå) så passar ju inte det riktigt heller. Att begära att barn och föräldrar skulle haspla ur sig våra yrkestitlar varje gång de vill något skulle inte heller funka, vi är både fritidspedagoger, förskollärare, fritidsledare, lärare och barnskötare som arbetar på fritids. Att bli titulerad "pedagog" skulle väl iofs funka som neutralt pronomen. Men jag ser iaf inget behov av det.

Vad kallar man isf t.ex. manliga sjuksköterskor eller kvinnliga brandmän? Om inte vi vuxna lägger någon värdering i det så kommer barnen heller inte att göra det.

• Lucius Vorenus

Maken är förskollärare och kallas för fröken.

Dottern på fritids säger "fritidspersonal", "personal" eller namnet.

Jag själv är gymnasielärare och avskyr "fröken". När någon av mina elever säger fröken brukar jag replikera att jag bemödat mig lära drygt 150 namn, så de klarar nog att lära sig mitt.

• vampyria2
    Kobia skrev 2015-07-29 16:32:11 följande:
    Hitta på något nytt?
    Varför då, det funkar ju och finns ingen anledning till att lägga energi på det känns det som, barnen lär sig med tiden vad ordet fröken betyder och är det någon som jobbar och känner att det här är något som är jobbigt och kommer fram till en lösning så visst jag kommer inte tjafsa emot men jag har inget intresse att börja lära alla nått annat faktiskt
  • fluu
    Kobia skrev 2015-07-29 16:18:42 följande:
    Fröken som är en kille sa mitt barn och har fattat rätt.
    Han får såklart säga vad han vill, men det låter ändå onödigt omständigt.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • amalie79

[quote=75578496][quote-nick]Kobia skrev 2015-07-29 16:28:47 följande:[/quote-nick]Svårt för alla att veta vad alla heter.

I skolan har det hetat fröken och magister, nu gäller det Fritids och dagis där en del är pedagoger som är mer lärare än barnskötare.

Men man kanske får nöja sig med Fröken och fråga om fröken är en fröken eller ogift man om det är intressant. Mer intressant är vilken utbildning de har som sköter barnen.[/quote

Är väl inget svårt! Barn är ju som små svampar. Klart de kan lära sig namnen på de som jobbar på den egna avdelningen åtminstone. P

• sina

Min unge, och de andra på förskolan sa fröken till alla vuxna på förskolan innan de lärde sig alla namn, och senare när de menade en vuxen vilken som helst. Spelade det ingen roll vem som hjälpte dem ropade de på "fröken". På förskolan jobbar både män och kvinnor och alla var fröken.

• amalie79

Min systers tjej kom hem och sa att på förskolan jobbade nu " en navel". Det visade sig vara en ny pedagog som hette Emanuel:)

• Saftmedbulle

Har en kompis som är sjuksköterska. Han kallas syster Björn och har absolut inget emot det. Tror som föregående att det inte behöver ligga någon könsaspekt bakom, utan det blir mer en "yrkestitel".

• Saftmedbulle

Har en kompis som är sjuksköterska. Han kallas syster Björn och har absolut inget emot det. Tror som föregående att det inte behöver ligga någon könsaspekt bakom, utan det blir mer en "yrkestitel".

• Kobia
    amalie79 skrev 2015-07-31 10:45:53 följande:
    [quote=75578496][quote-nick]Kobia skrev 2015-07-29 16:28:47 följande:[/quote-nick]Svårt för alla att veta vad alla heter.

I skolan har det hetat fröken och magister, nu gäller det Fritids och dagis där en del är pedagoger som är mer lärare än barnskötare.

Men man kanske får nöja sig med Fröken och fråga om fröken är en fröken eller ogift man om det är intressant. Mer intressant är vilken utbildning de har som sköter barnen.[/quote

Är väl inget svårt! Barn är ju som små svampar. Klart de kan lära sig namnen på de som jobbar på den egna avdelningen åtminstone. P
    Gäller nya de inte känner igen
Svar på tråden "Fröken som är en kille"?