"Fröken som är en kille"?
Det gäller fritids eller dagis när barnen inte kan namnen på alla, vad ska de kallas?
Det gäller fritids eller dagis när barnen inte kan namnen på alla, vad ska de kallas?
Jag jobbar på fritids och kan berätta att fröken är den vanligaste benämningen på manliga jobbarkompisar
Vi brukar skoja med dem och säga typ "hörru fröken Roger" när vi ska jäklas med dem, alla vet ju att det egentligen inte är rätt ord men vad ska man göra
Varför skulle dom inte vara fröken? Det är ju inte ens ett könat ord. Då måste du ha seriösa problem med ord som brandman.
Annars brukar ju folk som jobbar med barn kallas pedagoger.
Thotis90: Så är det säkert, men det finns ju inget ord för män om man nu inte ska dra till med magister...
Jag är fritidspedagog själv och har nog aldrig blivit kallad fröken, barnen vet vad jag heter.
Thotis90: Så är det säkert, men det finns ju inget ord för män om man nu inte ska dra till med magister...
Jag är fritidspedagog själv och har nog aldrig blivit kallad fröken, barnen vet vad jag heter.
Som manlig fritidspedagog får jag hör "fröken" då och då, men det används mer som ett allmänt uttryck då ingen särskild person avses. Till vardags så blir både jag och mina kollegor tilltalade med förnamn av både barn och föräldrar vid 9 av 10 tillfällen.
Jag har för övrigt ingenting emot att bli kallad för fröken. Eftersom jag inte är en magister (vare sig i traditionell betydelse - manlig lärare, eller i modern betydelse - examen på avancerad nivå) så passar ju inte det riktigt heller. Att begära att barn och föräldrar skulle haspla ur sig våra yrkestitlar varje gång de vill något skulle inte heller funka, vi är både fritidspedagoger, förskollärare, fritidsledare, lärare och barnskötare som arbetar på fritids. Att bli titulerad "pedagog" skulle väl iofs funka som neutralt pronomen. Men jag ser iaf inget behov av det.
Vad kallar man isf t.ex. manliga sjuksköterskor eller kvinnliga brandmän? Om inte vi vuxna lägger någon värdering i det så kommer barnen heller inte att göra det.
Maken är förskollärare och kallas för fröken.
Dottern på fritids säger "fritidspersonal", "personal" eller namnet.
Jag själv är gymnasielärare och avskyr "fröken". När någon av mina elever säger fröken brukar jag replikera att jag bemödat mig lära drygt 150 namn, så de klarar nog att lära sig mitt.
[quote=75578496][quote-nick]Kobia skrev 2015-07-29 16:28:47 följande:[/quote-nick]Svårt för alla att veta vad alla heter.
I skolan har det hetat fröken och magister, nu gäller det Fritids och dagis där en del är pedagoger som är mer lärare än barnskötare.
Men man kanske får nöja sig med Fröken och fråga om fröken är en fröken eller ogift man om det är intressant. Mer intressant är vilken utbildning de har som sköter barnen.[/quote
Är väl inget svårt! Barn är ju som små svampar. Klart de kan lära sig namnen på de som jobbar på den egna avdelningen åtminstone. P
Min unge, och de andra på förskolan sa fröken till alla vuxna på förskolan innan de lärde sig alla namn, och senare när de menade en vuxen vilken som helst. Spelade det ingen roll vem som hjälpte dem ropade de på "fröken". På förskolan jobbar både män och kvinnor och alla var fröken.
Min systers tjej kom hem och sa att på förskolan jobbade nu " en navel". Det visade sig vara en ny pedagog som hette Emanuel:)
Har en kompis som är sjuksköterska. Han kallas syster Björn och har absolut inget emot det. Tror som föregående att det inte behöver ligga någon könsaspekt bakom, utan det blir mer en "yrkestitel".
Har en kompis som är sjuksköterska. Han kallas syster Björn och har absolut inget emot det. Tror som föregående att det inte behöver ligga någon könsaspekt bakom, utan det blir mer en "yrkestitel".
Vi säger helt enkelt "Pelle på fritids" eller "Jenny på dagis"