• Sinne

Extremt blyg dotter

Har en dotter som fyller 6 i höst. Hon är en jätte glad och fullt normal 6 åring. Men med ett problem. Barnet är så "blygt" så hon kan inte gå till lekparken utanför dörren ens. Jag måste alltid följa med överallt. Börjar nåt barn som hon inte känner väl prata med henne kryper hon ihop i min famn och ser ut att vilja sjunka genom marken. Jag har försökt med allt möjligt men ingenting har fungerat. Det verkar inte som de håller på lossna heller utan jag upplever att det snarare blir värre. Hon vill leka med alla barn här omkring, hon tycker det är tråkigt när hon inte har nån kompis men jag har inte 100 vänner med barn så jag alltid kan styra upp det åt henne. Någon som varit med om samma sak eller har något tips? Kan tilläggas att vuxna har hon inga problem med, det gäller bara barn.

• Svar på tråden Extremt blyg dotter
  • Lemt77

Har inget jättebra råd men var själv väldigt blyg som barn och hela skoltiden. Aldrig bland sådana jag kände. På samma gång som man kanske behöver puscha lite, för att hon ska få känna att hon klarade att ta kontakt och leka med ett barn ex så tror jag att om man puschar för mkt så känns det värre för henne.. Kanske stärka hennes självkänsla? Finns en ta bok som heter "Med känsla för barns självkänsla" . Har en osäker pojk, därför köpte jag den.

• magelita80

Jag har en kompis som har en son som är likadan, kanske värre tom. Är han på kalas så sitter han i hennes knä och när de har gått på aktiviteter så vägrar han vara med och sitter i hennes knä. De har varit med honom på bup och fått lite verktyg hur de ska hantera situationerna. Det har faktiskt blivit lite bättre.

• Sinne
    Lemt77 skrev 2015-08-01 11:12:08 följande:

Har inget jättebra råd men var själv väldigt blyg som barn och hela skoltiden. Aldrig bland sådana jag kände. På samma gång som man kanske behöver puscha lite, för att hon ska få känna att hon klarade att ta kontakt och leka med ett barn ex så tror jag att om man puschar för mkt så känns det värre för henne.. Kanske stärka hennes självkänsla? Finns en ta bok som heter "Med känsla för barns självkänsla" . Har en osäker pojk, därför köpte jag den.

Jag var också blyg men inte såhär.. precis det är den där balansen med att inte pusha för mkt.. tack för tips jag ska köpa den!
  • Sinne
    magelita80 skrev 2015-08-01 11:21:40 följande:

Jag har en kompis som har en son som är likadan, kanske värre tom. Är han på kalas så sitter han i hennes knä och när de har gått på aktiviteter så vägrar han vara med och sitter i hennes knä. De har varit med honom på bup och fått lite verktyg hur de ska hantera situationerna. Det har faktiskt blivit lite bättre.

Precis så är min tjej. Hon sitter i knät på mig och kör in huvudet i mig. Hon vill ju egentligen leka så det känns ju som jobbigt.. Hon blir så ensam när hon sitter och tittar ut på barnen på gården och det gör ont i Mamma hjärtat :( jag ska ringa på måndag till BVC då hon fortfarande går där.. har tänkt ringa ett tag men det var ju inte så lätt i semestertider. Skönt att höra att det blev bättre för din kompis son, känns som det finns hopp! :)
Svar på tråden Extremt blyg dotter