• Anonym (Pip)

Mer tinitus pga graviditet?!

Är det någon som har tinitus och upplevt att det blir värre av graviditeten?

Jag hade innan plusset svag tinitus som är mest som brus. Inget som störde mig nämnvärt. Men nu är det ett ständigt svagt pip. Det blir värre en kort stund när jag gäspar också!? Väldigt irriterande faktiskt. Blir dessutom väldigt trött av det ständiga ljudet. :-/

• Svar på tråden Mer tinitus pga graviditet?!
  • Anonym (Aud)

Hej!

Jag är utbildad audionom och skulle tippa på att du besväras av tinnitus lite mer troligen för att du tex kan ha högre blodtryck nu än du brukar. Det kan orsaka susljud i öronen. Sen brukar man säga att besvär med tinnitus kan förstärkas (inte orsakas) av stress. Du kanske lever i en stressig situation idag? Oro, förväntan, hormoner som studsar.

Tyvärr kan jag inte erbjuda dig någon snabb lösning på problemet. Tinnitus är en komplex historia. Fortsätter problem eskalera eller bara störa dig så tycker jag du ska vända dig till närmsta hörcentral/öron näsa hals-klinik för hjälp.

• Anonym (Pip)

Tack! Det är inte särskilt stressigt omkring mig just nu men det är många saker på gång. Kanske räcker bara det förstås. Hormoner, garanterat! Hade helt normalt blodtryck sist vi kollade men det kan ju vara högre än det var innan så klart.

Tandagnisslan om nätterna, som jag inte vet om kanske?

• Anonym (Samma)

Gammal tråd men vill inte starta ny när det fanns.

Har också märkt av värre tinnitus under graviditet, från typ v 22. Någon fler?

• Kvinna1989

Jag började få tinnitus ca vecka 30+ (vecka 35 nu) och har normalt aldrig nästan tinnitus, haft de max 5 ggr i hela mitt liv innan, så antar att de har med graviditen att göra(?).

Såg att någon kommenterat att de kan ha med högt blodtryck att göra, jag har dock från start haft lägre blodtryck än vanligt.

• Anonym (Samma)
    Kvinna1989 skrev 2021-08-05 15:53:21 följande:

Jag började få tinnitus ca vecka 30+ (vecka 35 nu) och har normalt aldrig nästan tinnitus, haft de max 5 ggr i hela mitt liv innan, så antar att de har med graviditen att göra(?).

Såg att någon kommenterat att de kan ha med högt blodtryck att göra, jag har dock från start haft lägre blodtryck än vanligt.

Skönt att höra man inte är ensam! Har fått ökat sus i öronen mot normalt, som ökade typ exakt när mina järnvärden sjönk rätt rejält. Inget pip utan som tvbrus typ.

Tog covidvaccin samtidigt med så jag hoppas iaf det är naturligt kopplat till graviditet och kommer lägga sig när kroppen återgår mer till sig själv.
Svar på tråden Mer tinitus pga graviditet?!