• Längtan02

PCO, får man hjälp på en gång?

Hej, vet inte om det redan finns liknande tråd men hittar ingen så startar en ny :)

Jag har för något år sedan fått diagnosen PCO, och är under utredning för eventuell Endometrios. Jag går på ständiga besök på gyn för att försöka prova ut om det finns några p-piller jag kan äta som ska lindra smärtan. (Har aldrig gått på p-piller i mitt liv) Nu är ska jag dit igen om ca en vecka för att se om dom jag fick ut sist funkat, saken är att jag inte tagit dom pga att jag skulle börja på nästa mens första dag, och den har inte kommit..

För att komma till saken så har jag och sambon kommit fram till att vi skulle vilja börja försöka skaffa oss en liten knodd nu :) Och vi har indirekt försökt i flera år utan resultat med tanke på att vi aldrig skyddat oss och har regelbundet sexliv (under 5 års tid).

Kommer jag kunna ta upp det med gyn nästa vecka? Kommer dom ens hjälpa oss?

Är så rädd att det aldrig kommer bli bebis då det känns som att det redan hade blivit om jag hade kunnat bli gravid utan hjälp..

Är det någon vänlig själ som känner igen sig? Kan ju tillägga att vi är ganska ung, jag 20 och sambon 25.

Tack på förhand!!! :)

• Svar på tråden PCO, får man hjälp på en gång?
  • Anonym (tintin)
    Längtan02 skrev 2015-08-12 22:22:52 följande:
    Väntar ivrigt på att höra resultat :D
    :D ja nu är det bara vänta igen haha. Allt väntande blir man ju galen på =) 

Kom o tänka på en grej, du sa ju att du testade positivt med 3-4 dagars mellanrum ? 
    Jag kom på att i juli testade jag positivt den 7, hade äl 8e och sen hade jag positiva tester varje dag fram till och med den 11 juli. Sen blev det negativt. Kanske liknande för dig? Den här månaden har jag dock bara haft ett prov som var så starkt att jag nu tolkar det som positivt eftersom min äl troligen var nu i slutet av natten, på morgonen nån gång idag. Började få ont kring kl 02-03 nån gång.. Men idag var testet negativt. Så får se hur det går nu! :O Använder ju en annan sort än förra månaden också, då använde jag rfsus stickor o nu graviditetskollens.. :o 
    Hur som helst, som jag skrev ovan tolkr jag gårdagens nästintillpositiva som positivt =) 
  • Längtan02
    Anonym (tintin) skrev 2015-08-12 23:11:40 följande:
    :D ja nu är det bara vänta igen haha. Allt väntande blir man ju galen på =) 

Kom o tänka på en grej, du sa ju att du testade positivt med 3-4 dagars mellanrum ? 
    Jag kom på att i juli testade jag positivt den 7, hade äl 8e och sen hade jag positiva tester varje dag fram till och med den 11 juli. Sen blev det negativt. Kanske liknande för dig? Den här månaden har jag dock bara haft ett prov som var så starkt att jag nu tolkar det som positivt eftersom min äl troligen var nu i slutet av natten, på morgonen nån gång idag. Började få ont kring kl 02-03 nån gång.. Men idag var testet negativt. Så får se hur det går nu! :O Använder ju en annan sort än förra månaden också, då använde jag rfsus stickor o nu graviditetskollens.. :o 
    Hur som helst, som jag skrev ovan tolkr jag gårdagens nästintillpositiva som positivt =) 
    Den eviga väntan.. Haha :)

Jag tror inte det funkar på mig ändå för när jag testade för någon vecka sen igen så var det fortfarande likadant.. Typiskt ;( Men tack för att du sa det!!! Fick upp ett litet hopp iallafall :)
  • Anonym (tintin)
    Längtan02 skrev 2015-08-14 17:29:28 följande:

Den eviga väntan.. Haha :)

Jag tror inte det funkar på mig ändå för när jag testade för någon vecka sen igen så var det fortfarande likadant.. Typiskt ;( Men tack för att du sa det!!! Fick upp ett litet hopp iallafall :)

Men verkligen haha!

Okej :/ attans! Hur var det, tempade du? :) det funkar ju också :)
  • Längtan02
    Anonym (tintin) skrev 2015-08-14 22:48:04 följande:
    Men verkligen haha!

Okej :/ attans! Hur var det, tempade du? :) det funkar ju också :)
    Nej tempade inte :) men tror för ovanlighetens skull att jag har ÄL nu!! Ska se till att mysa och förhoppningsvis pricka in det!! :D
  • Anonym (tintin)
    Längtan02 skrev 2015-08-18 16:47:06 följande:
    Nej tempade inte :) men tror för ovanlighetens skull att jag har ÄL nu!! Ska se till att mysa och förhoppningsvis pricka in det!! :D
    ojoj, håller tummarna :D 
    Här äl+6 nu, får se hur det går =)
  • Längtan02
    Anonym (tintin) skrev 2015-08-18 16:59:47 följande:
    ojoj, håller tummarna :D 
    Här äl+6 nu, får se hur det går =)
    Missade tyvärr hela ÄL.. Har varit skitdålig så blev inge mys ALLS.. :(

Men väntar fortfarande ivrigt på att höra resultatet för dig :D
  • Anonym (tintin)
    Längtan02 skrev 2015-08-20 16:15:41 följande:
    Missade tyvärr hela ÄL.. Har varit skitdålig så blev inge mys ALLS.. :(

Men väntar fortfarande ivrigt på att höra resultatet för dig :D
    usch låter inge kul :( mår du bättre nu iaf? 

:D ÄL+8 idag, negativt än så länge, men är ju fortfarande väldigt tidigt =)
  • Längtan02
    Anonym (tintin) skrev 2015-08-20 19:42:51 följande:
    usch låter inge kul :( mår du bättre nu iaf? 

:D ÄL+8 idag, negativt än så länge, men är ju fortfarande väldigt tidigt =)
    Ja jag mår bättre men nu vet man ju liksom inte när man har ÄL igen.. :(

Åh vad spännande!! Ja tidigt än, men hoppas verkligen för dig!!!!!
  • Anonym (tintin)
    Längtan02 skrev 2015-08-21 19:15:39 följande:

Ja jag mår bättre men nu vet man ju liksom inte när man har ÄL igen.. :(

Åh vad spännande!! Ja tidigt än, men hoppas verkligen för dig!!!!!

Skönt du mår bättre iallafall! :)

Nä :/ tokigt :(

Teatade igår igen, var ett otroligt svagt streck som knappt syntes,tror det var ett spökstreck för idag är det blankt igen.. Får se om.några dagar! Äl+10 idag :)
  • Längtan02
    Anonym (tintin) skrev 2015-08-22 04:34:57 följande:
    Skönt du mår bättre iallafall! :)

Nä :/ tokigt :(

Teatade igår igen, var ett otroligt svagt streck som knappt syntes,tror det var ett spökstreck för idag är det blankt igen.. Får se om.några dagar! Äl+10 idag :)
    Vad kul, hoppas inte det är något spökstreck.. Har du testat igen? :)
  • Anonym (tintin)
    Längtan02 skrev 2015-08-25 11:07:05 följande:

Vad kul, hoppas inte det är något spökstreck.. Har du testat igen? :)

Igår var det negativt,idag har jag inte haft tid o testa (åkte hemifrån 0120 o landade på sardinien 1010) men ska nog testa imorgon om mensen inte kommer :)
  • Längtan02
    Anonym (tintin) skrev 2015-08-25 14:45:38 följande:
    Igår var det negativt,idag har jag inte haft tid o testa (åkte hemifrån 0120 o landade på sardinien 1010) men ska nog testa imorgon om mensen inte kommer :)
    Hur har det gått? Något mer än? :) Hoppas du har en superhärlig semester (inte alls avis..;) )

Själv har jag en fruktansvärd värk i ena äggstocken, tror att PCOn har visat sig genom att inte släppa ägget då jag hade ÄL så det har vuxit och vuxit.. Är så himla kissnödig hela tiden så tror det är någon cysta som trycker på urinblåsan.. Att det alltid ska krångla! Har iaf fått en akuttid på gyn idag kl 13 så får väl se hur det går där.
    Och denna väntan på att få brevet från sjukhuset om en tid när vi ska komma och påbörja utredningen!! Blir tokig :)
  • Anonym (tintin)
    Längtan02 skrev 2015-08-28 09:44:39 följande:

Hur har det gått? Något mer än? :) Hoppas du har en superhärlig semester (inte alls avis..;) )

Själv har jag en fruktansvärd värk i ena äggstocken, tror att PCOn har visat sig genom att inte släppa ägget då jag hade ÄL så det har vuxit och vuxit.. Är så himla kissnödig hela tiden så tror det är någon cysta som trycker på urinblåsan.. Att det alltid ska krångla! Har iaf fått en akuttid på gyn idag kl 13 så får väl se hur det går där.

Och denna väntan på att få brevet från sjukhuset om en tid när vi ska komma och påbörja utredningen!! Blir tokig :)

Nä, blev mens på bim-dagen :/ så kommer gå en cykel till och efter nästa mens får jag ägglossningssprutor.. tredje dagen utan bad nu, hoppas den blir lika lång som vanligt så jag kan bada imorgon igen! :) eftersom det inte blev nån bäbis den här gången har det blivit ett glas vin till maten :) Förutom det är det superhärligt här :) vi går in o vilar ett par timmar om dagen, eftersom solen är så himla stark, men vi har egen terass så kan sola/slappa där :) ikväll kommer vi äta middag uppe vid muren kring gamla stan, perfekt utsikt mot solnedgången där :)

Okej. Låter inge vidare alls :( hoppas det går bra hos gyn! Har själv aldrig fått stora kännbara cystor, inga bekräftade iallafall. Har många små inne i äggstockarna istället. Vad tusan vad det ska vara knöligt o va kvinna/äggstock- o livmoderbärare....fy. Hur har det gått? Vad sa de på gyn?? :)

Ja man blir ju knasig av all väntan!

Kram
  • Längtan02
    Anonym (tintin) skrev 2015-08-28 14:13:50 följande:
    Nä, blev mens på bim-dagen :/ så kommer gå en cykel till och efter nästa mens får jag ägglossningssprutor.. tredje dagen utan bad nu, hoppas den blir lika lång som vanligt så jag kan bada imorgon igen! :) eftersom det inte blev nån bäbis den här gången har det blivit ett glas vin till maten :) Förutom det är det superhärligt här :) vi går in o vilar ett par timmar om dagen, eftersom solen är så himla stark, men vi har egen terass så kan sola/slappa där :) ikväll kommer vi äta middag uppe vid muren kring gamla stan, perfekt utsikt mot solnedgången där :)

Okej. Låter inge vidare alls :( hoppas det går bra hos gyn! Har själv aldrig fått stora kännbara cystor, inga bekräftade iallafall. Har många små inne i äggstockarna istället. Vad tusan vad det ska vara knöligt o va kvinna/äggstock- o livmoderbärare....fy. Hur har det gått? Vad sa de på gyn?? :)

Ja man blir ju knasig av all väntan!

Kram
    Usch då, inge kul med mens.. Men samtidigt så vet du ju att kroppen funkade denna månad också :)
    Vad härligt att du fick njuta av semestern till fullo då iallafall! :D
    Hur går det för dig nu? Längesen jag hade tillgång att titta till "lilla familjen" på FL :D

Jag har iallafall fått kallelse till gyn på måndag för provtagning och det känns så himmelsk bra!! Är så glad och lycklig nu!! Som jag väntat :D Nu återstår det bara att se vilka prover som väntar :)
    Kram till er!
  • Anonym (tintin)
    Längtan02 skrev 2015-09-18 16:22:34 följande:

Usch då, inge kul med mens.. Men samtidigt så vet du ju att kroppen funkade denna månad också :)

Vad härligt att du fick njuta av semestern till fullo då iallafall! :D

Hur går det för dig nu? Längesen jag hade tillgång att titta till "lilla familjen" på FL :D

Jag har iallafall fått kallelse till gyn på måndag för provtagning och det känns så himmelsk bra!! Är så glad och lycklig nu!! Som jag väntat :D Nu återstår det bara att se vilka prover som väntar :)

Kram till er!

Ja det var skönt med semester o slippa tänka så mycket :)

Har haft ägglossning i dagarna nu, bim kring 1 oktober. Blir det mens så ska jag boka tid för vul o genomgång för hur o när sprutorna ska tas :)

Oh skönt att det är på gång nu!! :) o härligt att det känns bra!!

Kram
Svar på tråden PCO, får man hjälp på en gång?