Hankatt bråkar med honkatt, hur får man slut på det?
Vi har sedan fyra år tillbaka en hankatt som är kastrerad. Han har fram tills förra våren alltid varit lugn och aldrig bråkat med någon annan katt (såvitt jag vet). Vi tog förra våren över min sambos släktgård och på köpet kom då en adoptivkatt som min sambos släktingar som bott där innan oss tagit över ett år innan. Den här honkatten kunde inte flytta med dem eftersom de flyttade till en liten två utan utomhusmöjligheter vilket inte gjorde oss något eftersom vi redan hade en katt. Hon är också kastrerad.
Nu är det så att ända sedan vi flyttade hit har killen hoppat på tjejen så fort tillfället dyker upp. Det ser inte ut som att han försöker para sig då han mer slår på henne, hon hoppar aldrig på honom utan slår bara om hon behöver skydda sig. Det hände varje dag de sågs i början men nu händer det kanske en gång i månaden istället.
Men jag är så trött på att det aldrig slutar. Båda är ute delvis och då kan vi ju inte hålla koll på dem.
Finns det någon som har några tips på hur man kan göra? Bara få dem att acceptera varandra mer. Jag tänker inte lämna bort någon av dem eftersom de är familjemedlemmar och älskade.