• Romantik

Gravid v 10 (9+1) - blöder. Gynakuten???

Varning för detaljrik text!

Ja som rubriken säger. Är gravid i v 9+1 och vakande av att jag blödde. Kom dessutom en klump, typ koagel på toa (kunde inte se ngt som såg ut som ett foster i den)...har inte ont men funderar på om man ska åka till gynakuten ikväll? Vad säger man till dem då?

Vi var på UL i fredags och då slog hjärtat så fint och den lille rörde till och med lite på sig...hade precis vågat bli glad över allt...

• Svar på tråden Gravid v 10 (9+1) - blöder. Gynakuten???
  • Romantik
    Tines skrev 2015-08-03 08:44:30 följande:

Varför gynakuten ikväll? Ring gyn nu på dagen.....

Gynakuten här i Gbg tar tydligen inga samtal utan man får åka dit, de hänvisar till 1177...har inte ont så tänker därför att jag kan vänta tills efter jobbet, är det dåliga besked går det ju ändå inte att göra ngt åt såhär tidigt...
  • Romantik

Vi ska på inskrivning imorgon bitti så funderar på om det kanske är lika bra att vänta tills dess? BM gör väl inte någon form av UL antar jag men hon kanske kan kolla läget på något sätt? Eller? Någon som vet något?

• IceIce

Du kan absolut vänta tills imorgon bitti, så länge du inte får akuta hälsoproblem under kvällen.

Tyvärr är det så att om någonting är fel så finns det inte mycket man kan göra ändå. Missfall under första trimestern beror inte på att du "gjort" något, utan på missbildningar och annat som gör att fostret oavsett inte skulle klarat sig igenom graviditeten.

• IceIce

Jag hade en pytteliten blödning v 8+X (minns ej exakt vilken dag, och den varade 2 dagar), bara brunt blod så inget färskt, men när jag berättade för BM bokade hon ändå in ett UL veckan därpå för att kolla att allt såg OK ut. Och det gjorde det :)

• Anonym (Lisa)

Jag skulle nog åka in och kolla idag! Här säger de att om man blöder samt har ont och/eller får blodkoagel ska man åka in och kolla upp. Just koagel är ju tyvärr inget bra tecken. Säg bara att du blöder mycket och en klump har kommit ut och du misstänker missfall? Håller tummarna för dig!

• Kasperina

Jag fick en störtblödning med klumpar i v9, 2dgr efter att jag sett hjärtat. Åkte in t gynakuten där de konstaterade att hjärtat slog och fostersäcken var hel. Jag blödde sedan som mens i 6 veckor innan det upphörde. De tror att moderkakan låg lågt och blödde i kanten utanför fostersäcken. Barnet är nu 2,5
    De flesta gör inget vul på inskrivningen så jag skulle nog åka in ändå så att du vet läget inför inskrivningen

• Romantik
    IceIce skrev 2015-08-03 11:01:32 följande:

Jag hade en pytteliten blödning v 8+X (minns ej exakt vilken dag, och den varade 2 dagar), bara brunt blod så inget färskt, men när jag berättade för BM bokade hon ändå in ett UL veckan därpå för att kolla att allt såg OK ut. Och det gjorde det :)

Anonym (Lisa) skrev 2015-08-03 11:01:34 följande:

Jag skulle nog åka in och kolla idag! Här säger de att om man blöder samt har ont och/eller får blodkoagel ska man åka in och kolla upp. Just koagel är ju tyvärr inget bra tecken. Säg bara att du blöder mycket och en klump har kommit ut och du misstänker missfall? Håller tummarna för dig!

Kasperina skrev 2015-08-03 11:07:38 följande:

Jag fick en störtblödning med klumpar i v9, 2dgr efter att jag sett hjärtat. Åkte in t gynakuten där de konstaterade att hjärtat slog och fostersäcken var hel. Jag blödde sedan som mens i 6 veckor innan det upphörde. De tror att moderkakan låg lågt och blödde i kanten utanför fostersäcken. Barnet är nu 2,5
    De flesta gör inget vul på inskrivningen så jag skulle nog åka in ändå så att du vet läget inför inskrivningen

Tack för alla svar!

Vi har bestämt oss för att åka in efter jobbet. Jag skulle säkert kunna gå tidigare, men vill inte åka själv och vi jobbar just nu tillsammans och vi är få personal...så får åka in vid 18:30...lär väl få sitta där halva natten för de prioriterar väl ner en när man är så tidigt i grav eftersom de ändå inte kan göra något? Men vi måste bara veta, vi var så glada i fredags och har äntligen berättat för våra familjer. Hoppas innerligt att allt är bra. För min del kan jag blöda länge, må dåligt, ja vad som helst, bara jag vet att det är lugnt med den lille krabaten...

• minerva123

Jag störtblödde i v 9 med flera stora koagel, blev t o m inlagd på gyn för att jag blödde så mycket. Ultraljudet på akuten visade dock ett litet pickande hjärta och den lilla är nu en glad knubbig bebis på 5 månader! Jag hade ett stort hematom i livmodern som man inte vet orsaken till, jag blödde inget mer och på UL i v 17 var hematomet borta. Så allt kan gå bra trots blödningar och koagel! Jag håller tummarna för dig!

• Romantik
    IceIce skrev 2015-08-03 13:38:48 följande:

Hoppas det går bra! :)

minerva123 skrev 2015-08-03 14:17:16 följande:

Jag störtblödde i v 9 med flera stora koagel, blev t o m inlagd på gyn för att jag blödde så mycket. Ultraljudet på akuten visade dock ett litet pickande hjärta och den lilla är nu en glad knubbig bebis på 5 månader! Jag hade ett stort hematom i livmodern som man inte vet orsaken till, jag blödde inget mer och på UL i v 17 var hematomet borta. Så allt kan gå bra trots blödningar och koagel! Jag håller tummarna för dig!

Tack så mycket, vi hoppas innerligt här! Ska bli skönt när jobbet är slut för dagen, tankarna är liksom lite på annat håll...

• Romantik
    IceIce skrev 2015-08-03 13:38:48 följande:

Hoppas det går bra! :)

minerva123 skrev 2015-08-03 14:17:16 följande:

gällka88 skrev 2015-08-03 19:35:36 följande:

Hur har de gått ts?

Hej på er!

Vi kom precis hem, och vi har fått lugnande besked! Vi fick se vår lilla böna och hjärtat tickade på!

Blödningen kommer tydligen från ngt "utanför graviditeten" som gynekologen valde att formulera det. Förstod inte riktigt, men det skulle inte vara någon fara. Han sa att när vi kommit såhär långt och allt gått bra har vi i all fall alla förutsättningar för att det ska vara fortsatt bra! Vi var också välkomna tillbaka om vi blev oroliga igen, för tydligen kunde den här blödningen hålla i sig ett tag...men allt är bra och vi andas ut lite:)
  • minerva123
    Romantik skrev 2015-08-03 21:53:10 följande:

Hej på er!

Vi kom precis hem, och vi har fått lugnande besked! Vi fick se vår lilla böna och hjärtat tickade på!

Blödningen kommer tydligen från ngt "utanför graviditeten" som gynekologen valde att formulera det. Förstod inte riktigt, men det skulle inte vara någon fara. Han sa att när vi kommit såhär långt och allt gått bra har vi i all fall alla förutsättningar för att det ska vara fortsatt bra! Vi var också välkomna tillbaka om vi blev oroliga igen, för tydligen kunde den här blödningen hålla i sig ett tag...men allt är bra och vi andas ut lite:)

Åh vad härligt!! Vilket underbart besked! Jag fick höra att man kan blöda av och till i några veckor till och med eftersom kroppen gör sig av med gammalt blod. Själv blödde jag som sagt inte alls efter den första stora blödningen, utan kroppen tog upp det. Hoppas det blir likadant för dig för det är ju så stressande att blöda. Och hoppas du får en riktigt mysig och lugn graviditet från och med nu!
Svar på tråden Gravid v 10 (9+1) - blöder. Gynakuten???