• Lars E

Sverigedemokraternas antitiggarkampanj-rätt eller fel?

Nu är kritiken hård efter det att SD i en reklamkampanj i T-banan ber turisterna om ursäkt för det utbreda tiggeriet i Sthlm. Men är det rätt eller fel att sparka på dom som redan ligger eller en välkommen påminnelse om ett växande problem inte bara i Sthlm?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Sverigedemokraternas antitiggarkampanj-rätt eller fel?
  • pellepelle
    familjenstyg skrev 2015-09-01 16:46:02 följande:

Apropå trovärdighet: Ett SVT team som skulle göra ett reportage från Rinkeby kände att stämningen blev så hotfull att de lämnade platsen. SVT har sedan blivit ifrågasatta på grund av hur de framställt händelsen. Enligt en av de inblandade visades inte hela sanningen på ett objektivt sätt.

Sammanfattning: ( www.dagen.se/mona-walter-jagades-bort-fr%C3%A5n-rinkeby-1.387703 )

SR/P1 medierna har ett inslag om händelsen: (  sverigesradio.se/sida/default.aspx )

En av de inblandade: ( www.facebook.com/mona.walter.182/posts/1654489658155952 )

SVT:s officiella uttalande: ( www.svt.se/tittarservice/fraga-oss/dialog/904455 )

Själva händelsen som den visades i SVT: (

)

Trovärdigheten lämnar jag över till andra att bedöma. Men med tanke på att SR:s Medierna valt att ta upp händelsen så tycks den iallafall ha orsakat en del uppståndelse.

Tycker också det var ett intressant fall. Men det kräver nog en egen tråd om inte moderatorerna ska radera allt för off topic
  • Rutgers
    pellepelle skrev 2015-09-01 08:08:27 följande:

En rewrite om en galen händelse i USA kan få fler läsningar (och mer annonsintäkter) än ett reportage som om exempelvis politisk korruption som tagit två medarbetare 3 månader att få ihop och kostat miljontals med kronor.

Det är ju inte för inte som SVT och SR oftast har högst förtroende, de är inte beroende av att skapa intäkter. De har en fast ekonomi att utgå från och kan bedriva seriös journalistik utan att behöva vara för glättiga (nyheterna då ? det finns mycket glättigt på SVT i övrigt också) Intressant då att du klankar ner på Radio/Tv-avgiften som är det enda som håller klick-nyheter borta från nyhetsflödet-  i i alla fall en mediekanal
    Rutgers skrev 2015-08-31 23:34:14 följande:
     Tro du att det har att göra med min politiska uppfattning om Paradise Hotell.
    Detta stycke fattar jag inte riktigt. Vill du ha information om hur många klick filmen om leksaksbilen bak på lastbilen fick?

Så min fråga till dig är- hur tänker du dig att denna journalistik ska finansieras?

Sen kanske det finns ett samband mellan att Sverige har ett av världens friaste medielandskap

Rutgers skrev 2015-08-31 23:34:14 följande:
    Sen är frågan om det spelar så stor roll med avslöjaden. I PB-målet så kom det fram en massa om nämndemän/domare som satt på dubbla stolar utan att något hände. Och de andra saker som kommer fram imellan varven brukar inte få riksrevisionen att gå i taket utan säga att allt är frid och fröjd. Inte har vi gjort något fel...

Så nu helt plötsligt spelar det ingen roll om vi har undersökande journalister längre?  Du svänger en del du?

Övriga tidningen ska vara fri från detta, dvs rena nyheter får inte påverkas av redaktörens eller journalistens åsikter.

Antar att man måste ha plus för att göra vettiga citeringar. Jag vet inte hur man gör iaf.

Kostar det miljoner att ha 2 medarbetare i 3mån låter det som de har en 10ggr för hög lön.

SVT/SR är också helt värdelös. Men det är sant att den är bättre än övriga. Men det säger mer om övriga än SVT. Jag gillar inte att jag är tvingad enligt lag att betala för SVT trots att jag inte vill ha det.

Jag förstod inte vad lastbilen gjorde på sidan öht.

Det går allt bra med mediabidrag, men då skall det vara till tidningar som håller på med journalistik och inget annat. Samt vara neutrala och trovärdiga. Just nu är de 4 stora så otroligt långt detta.

Vad får dig tro att jag är emot fri media? Folk får skriva vilka tidningar de vill.

Nä, jag svänger inte. Det var inte journalister som hittade det och än mindre drev någon hetsjakt om det. Till skillnad mot någon vit är i ett våldtäktsmål. Då är det blåslampa på...

Jaha. Jag märker då ingen skillnad på det och övriga delen.
  • pellepelle
    Rutgers skrev 2015-09-01 20:13:55 följande:

Antar att man måste ha plus för att göra vettiga citeringar. Jag vet inte hur man gör iaf.

1.Kostar det miljoner att ha 2 medarbetare i 3mån låter det som de har en 10ggr för hög lön.

2.SVT/SR är också helt värdelös. Men det är sant att den är bättre än övriga. Men det säger mer om övriga än SVT. Jag gillar inte att jag är tvingad enligt lag att betala för SVT trots att jag inte vill ha det.

3.Jag förstod inte vad lastbilen gjorde på sidan öht.

4.Det går allt bra med mediabidrag, men då skall det vara till tidningar som håller på med journalistik och inget annat. Samt vara neutrala och trovärdiga. Just nu är de 4 stora så otroligt långt detta.

5. Vad får dig tro att jag är emot fri media? Folk får skriva vilka tidningar de vill.

6. Nä, jag svänger inte. Det var inte journalister som hittade det och än mindre drev någon hetsjakt om det. Till skillnad mot någon vit är i ett våldtäktsmål. Då är det blåslampa på...

Jaha. Jag märker då ingen skillnad på det och övriga delen.

Nej inte plus, men dator. På mobil (som jag också är på nu) är det hopplöst... Jag numrerar

1. Det här med bildligt språk och talesätt är inget du förstår, eller?

2. Så de är de som är närmast vad du anser att du vill ha, men just dem vill du inte betala för (fu betslar ju för andra media genom att exponera dig för reklam). Intressant paradox.

3. Den fanns där för att dra in pengar till seriös journalistik...

4. Så vitt jag vet är det bara SvD som får presstöd av de fyra stora (AB, exp, DN). Men du vill alltså mångdubbla presstödet så att tidningarna överlever på bara artiklar som är förlustaffärer och inte jobbar med det journalistiska innehållet för att förbättra de ekonomiska förutsättningarna till att bedriva undersökande journalistik. Du svarade aldrig hur du tänker dig att ekvationen ska gå ihop. Hur ska media få pengar till att bedriva undersökande journalistik. Du vill ju ta bort alla dagens möjligheter till intäkter.

5. Jag tror inte att du är emot fria medier så klart. Men du ifrågasatte huruvida det skulle bli någon praktisk skillnad i samhället om det inte bedrevs någon undersökande journalistik alls i Sverige. Och min poäng är att det faktum att vi har en så fri media som KAN undersöka makten påverkar makten att inte vara korrupt och det verkar vara genomgående i världen.

6. Du skriver ju i och för sig att det i allmänhet inte brukar hända så mycket när det sker avslöjanden. Inte enbart i Pirate Bay fallet. Du skriver faktiskt i allmänna ordalag. Så du skriver i ena stycket att du vill ha mer undersökande journalistik, och nästa att den undersökande journalistiken inte behövs för att påverka samhället. Eftersom samhället inte låter sig påverkas.

Untressant också att det råkade smyga sig in en ras-hänvisning... kändes lite onödig för din egen trovärdighets skull.

7. Hur en artikel uppfattas handlar ju både om hur den är skriven och hur den som läser texten läser den...
  • K Markatta

Landsfader Stefan Löfven (S) har dragit igång en egen anti-tiggarkampanj med ett liknande budskap:

www.svd.se/oppnar-for-licens-for-tiggeri-maste-fa-ett-stopp/om/gatutiggeriet

Statsminister Stefan Löfven vill se en diskussion om hur problemen för och med tiggare på svenska gator kan lösas.

- Vi måste titta på olika alternativ. En sak är förbud, ett annat att man får söka tillstånd för att ha den här typen av verksamhet, säger Löfven till Aftonbladet.

Samtidigt anser han att det främst handlar om att de tiggande EU-migranternas hemländer, främst Rumänien och Bulgarien, måste ta ansvar för sina egna medborgare. Regeringen har skrivit samarbetsavtal med Rumänien och Bulgarien och enligt Löfven har han själv fört diskussioner med ordförande för det socialdemokratiska partiet i Rumänien.

• Moderno
    Kung Markatta skrev 2016-12-17 23:30:51 följande:

Landsfader Stefan Löfven (S) har dragit igång en egen anti-tiggarkampanj med ett liknande budskap:

www.svd.se/oppnar-for-licens-for-tiggeri-maste-fa-ett-stopp/om/gatutiggeriet

Statsminister Stefan Löfven vill se en diskussion om hur problemen för och med tiggare på svenska gator kan lösas.

- Vi måste titta på olika alternativ. En sak är förbud, ett annat att man får söka tillstånd för att ha den här typen av verksamhet, säger Löfven till Aftonbladet.

Samtidigt anser han att det främst handlar om att de tiggande EU-migranternas hemländer, främst Rumänien och Bulgarien, måste ta ansvar för sina egna medborgare. Regeringen har skrivit samarbetsavtal med Rumänien och Bulgarien och enligt Löfven har han själv fört diskussioner med ordförande för det socialdemokratiska partiet i Rumänien.

Det där förslaget kom väl ursprungligen från Bodström har jag för mig. Minns att jag funderade över dess konsekvenser när det begav sig. 

Förslaget kommer sannolikt att leda till bl.a.

(1) En otrolig byråkrati när [den instans som ska utfärda licenserna] ska fördela dem mellan flera sökande. Kommer t.ex. ett avslag (helt eller delvis) att vara överklagbart? Ska t.ex. grannar kunna överklaga ett beslut att bevilja en licens? 

(2) En svår avvägning vad en ansökan ska kosta. För om det är gratis finns det väl anledning att allehanda personer som inte vill ha tiggare i sin närhet kommer att ansöka (utan avsikt att använda licensen).

(3) En osäkerhet på vilka grunder ska man utfärda licensen. Det går ju inte att diskriminera mellan olika former av tiggeri (och hur definierar man tiggeri egentligen)? Hur ska platserna bestämmas? Tider? Ska licensen vara tidsbegränsad eller gälla tills vidare?

(4) En osäkerhet hur man ska agera för att se till att licensen efterlevs. Det är ju inte särskilt troligt att en tiggare nöjer sig med att få en licens (efter att ha betalat ansökningsavgift och kanske fullföljt ett överklagande) att sitta i en skogsdunge utanför centrum där ingen passerar. Ska det därför finnas sanktioner, och hur ska de utformas?

(5) En osäkerhet om det ska det vara tillåtet att vidareupplåta/överlåta licenserna. Jag kan tänka mig att eftertraktade platser kan inbringa betydande belopp, som den tiggare som förvärvar en underlicens i så fall får betala av genom de intäkter hen kan tänkas få, vilket riskerar att urholka eventuella inkomster.

(6) Et cetera...

Det ska bli intressant att följa förslagets utveckling dock. 
  • Flash Gordon
    Kung Markatta skrev 2016-12-17 23:30:51 följande:

www.svd.se/oppnar-for-licens-for-tiggeri-mast...

Inkubationstiden för ett SD-föslag ska kunna tas upp av S ligger alltså nu på i storleksordningen 12 till 18 månader:

http://www.nt.se/nyheter/finspang/sd-krav-tillstand-for-att-tigga-11696591.aspx
    http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.4419055-nej-till-sd-s-motion-kraver-tillstand-for-tiggeri-i-eskilstuna
    https://ale.sd.se/motion-om-forbud-mot-offentligt-tiggeri-samt-om-tillstand-vid-insamling-av-pengar-i-samband-med-framforande-av-gatumusik/
    http://sla.se/karlsborg/2015/07/09/sd-vill-att-det-kravs-tillstand

• Flash Gordon
    Flash Gordon skrev 2016-12-18 15:13:25 följande:
    Inkubationstiden för ett SD-föslag ska kunna tas upp av S ligger alltså nu på i storleksordningen 12 till 18 månader:

www.nt.se/nyheter/finspang/sd-krav-tillstand-...
    ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.4419055-nej-...
    ale.sd.se/motion-om-forbud-mot-offentligt-tig.../
    sla.se/karlsborg/2015/07/09/sd-vill-att-det-k...

Karrantäntid kanske är ett mer rimligt uttryck.

Men mönstret är tydligt: det som är fy den ena dagen är Hurra! den andra.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2016-12-18 15:19:34 följande:
    Karrantäntid kanske är ett mer rimligt uttryck.

Men mönstret är tydligt: det som är fy den ena dagen är Hurra! den andra.
    Herregud vilket korkat inlägg! SD har alltid velat förbjuda tiggeri för att driva människor ut ur landet. Eller kackerlackor mfl charmiga tilltal som invandrare också tilldelats av personer från det gamla nazistsympatiserande partiet.

Andra vill reglera och samtidigt hjälpa människor som har det svårt. Hur svårt kan det vara att förstå skillnaden?
  • K Markatta

Föreningen RUNG - resande, ung, ny och gammal, riktar skarp kritik mot Stefan Löfven och hans nya hållning mot tiggare:

www.mynewsdesk.com/se/pressreleases/julen-aer-inget-bolltrae-mot-fattiga-1697898

I samband med Stefan Löfvéns jultal öppnar statsministern upp för bland annat tiggeriförbud. Något som skulle komma att drabba tusentals nyanlända romer som försöker överleva utanför Rumäniens apartheidsliknande situation. Människor som i grund och botten är i stort behov av internationell solidaritet.

Att Stefan Löfvén även öppnar upp för att fattiga människor ska tvingas söka tillstånd för att tigga pengar i en nödställd situation är mycket allvarligt. Framförallt med tanke på socialdemokratins tidigare registreringar av romska minoriteter i Sverige.

- Med anledning av socialdemokratins mörka historia och nuvarande linje avråder RUNG resande och romer samröre med Socialdemokraterna, då de återigen driver en farligt antiziganistisk politik, säger Linda Lundqvist, styrelseordförande för RUNG. Hetsjakten på förtryckta etniska minoriteter i Sverige måste få ett stopp.

- RUNG ser allvarligt på den retorik som har kommit från socialdemokratins håll på senare år. Till stor del är det en upprepning av socialdemokratins antiziganistiska hållning som man bedrev under 1900-talet som ledde till en folkmordsliknande politik på Sveriges ursprungliga romska minoriteter, säger Britt-Inger Hedström-Lundqvist, etnolog och styrelseledamot i RUNG.

• nattuv
    nihka skrev 2016-12-18 19:32:19 följande:
     Hur svårt kan det vara att förstå skillnaden?
    Ett rasistiskt förslag är rasistiskt även om det kommer från vänster.
  • Flash Gordon
    nattuv skrev 2016-12-19 10:00:13 följande:
    Föslaget är ju inte ens särskilt rasistiskt. Det gäller ju alla som tigger. Licens.

Det påpekansvärda ligger istället i att Socialdemokraterna tassar efter SD med sin politik. På lagom tryggt avstånd dock för att de skall tro att folk inte helt och fullt skall koppla ihop de bägge.
  • nihka
    nattuv skrev 2016-12-19 10:00:13 följande:
    Javisst, men vad har det med mitt inlägg att göra?
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2016-12-19 10:09:26 följande:
    Det påpekansvärda ligger istället i att Socialdemokraterna tassar efter SD med sin politik. På lagom tryggt avstånd dock för att de skall tro att folk inte helt och fullt skall koppla ihop de bägge.
    Herregud vilket korkat inlägg igen! SD har alltid velat förbjuda tiggeri för att driva människor ut ur landet. Eller kackerlackor mfl charmiga tilltal som invandrare också tilldelats av personer från det gamla nazistsympatiserande partiet.

Andra vill reglera och samtidigt hjälpa människor som har det svårt. Hur svårt kan det vara att förstå skillnaden?
  • nattuv
    nihka skrev 2016-12-19 15:52:27 följande:
    Javisst, men vad har det med mitt inlägg att göra?
    Du ser rasism i alla förslag från SD men tycks kunna svälja vad som helst när det kommer från S. Att du sminkar grisen med lite prat om att S egentligen vill hjälpa gör ingen skillnad för de som drabbas.
  • nihka
    nattuv skrev 2016-12-19 16:11:57 följande:
    Du ser rasism i alla förslag från SD men tycks kunna svälja vad som helst när det kommer från S. Att du sminkar grisen med lite prat om att S egentligen vill hjälpa gör ingen skillnad för de som drabbas.
    Ja, jag ser rasism i och från ett rasistiskt parti. Därför ska man hålla sig ifrån SD. 

När övriga partier, ingen nämnd och ingen glömd utom SD, förstås lägger fram förslag får man syna dem för vad de är. S ser över problemet med att människor anser sig behöva tigga och överväger olika åtgärder. Det är regeringens ansvar att agera i olika frågor.

Att ha tillstånd kan visst göra skillnad. Det ligger väl i allas intresse att inte alltför många flockas på samma ställe och att vissa platser ska vara undantagna som utanför skolor, vid uttagsautomater samt platser som innebär risk. Sedan handlar en stor del av insatserna om att få med sig tiggarnas hemländer.
Svar på tråden Sverigedemokraternas antitiggarkampanj-rätt eller fel?