• Emmy_

Behöver svar! Mycket kränkt/diskriminerad på sommarjobbet pga diagnos... Skadestånd?? anmäla?

Tjosan!! ;)

(BEHÖVER VERKLIGEN RÅD/TIPS OCH SVAR PÅ DENNA TRÅDEN!!!!!)

Okej, vet inte riktigt vart jag ska börja egentligen men men..

Okej, det började med att jag fick ett sommarjobb beviljat genom/utav kommunen (deras ungdomsjobb som är i 3 veckor för ungdomar) och skulle börja jobba på Röda Korset i deras butik. (fyller 18 nu i höst)

Innan jag skriver resten av "händelsen" vill jag bara hinna säga innan att jag har en diagnos, ADD bl.a.,
    vilket innebär bl.a. att jag har mycket (!!) svårt att förstå instruktioner av hur jag ska genomföra något och behöver alltså väldigt tydliga instruktioner och därför brukar jag dubbelkolla med personen om hur jag ska göra/vad jag ska göra så det inte blir fel.. Det kan även gälla instruktioner som andra tycker är mycket enkla som jag ändå behöver ha förtydligande.

Iallafall.., så var det min allra FÖRSTA  dag idag på det här sommarjobbet och det gick ändå bra ändå överlag tycker jag, (har mycket erfarenhet inom handel innan också, då jag innan har både sommarjobbat och haft ca 6-månaders praktiker i flera, många olika klädaffärer för stora kedjor (t.ex. H&M, Willys, Bikbok etc) , mataffärer, som parkeringsvakt för strand, hästgård, växthus, skoaffär, bl.a. så jag är väldigt van med att jobba i butik och Dom har varit väldigt nöjda med mig på de andra ställena!

Just den här arbetsplatsen är VÄLDIGT noga med att det inte får förekomma någon typ av  mobbing eller diskriminering på jobbet. 

Idag när jag var på jobbet fick jag höra hur en av "mina kollegor" utbrister till en annan kollega:
    "FATTAR HON INGENTING ELLER!?!?!"
    och syftar på mig, med verkligen hur arg och svinig ton som helst. (och hon var verkligen inte ironisk elr skojade, utan var hur arg som helst)
    (Jag stog precis bakom henne och hörde det, hon såg nog inte att jag var där)

Detta var eftersom hon hade sagt till mig att jag skulle göra en sak med brickorna och hon gjorde även likadant själv (!) därför gjorde jag det men det skulle jag tydligen inte ha gjort då.

När hon utbrister/nästan "skriker" ut "fattar hon ingenting eller!?" så kände jag mig verkligen otroligt kränkt eftersom att jag vet att det är på grund av min diagnos som gör att jag har svårt att uppfatta instruktioner rätt! Hade jag inte haft den hade jag inte tagit lika mycket illa vid, men när man har en diagnos eller sjukdom som gör så att man har svårt med vissa saker och man inte kan hjälpa det.

Jag kände verkligen hur tårarna verkligen bara brände innanför ögonlocken under arbetspasset och hur mycket jag fick kämpa för att dom inte skulle komma rinnandes eftersom det är på grund av min diagnos som jag inte förstod hennes instruktioner (jag har tidigare mått väldigt dåligt över att jag har den och har skämts otroligt mycket över den i hela mitt liv så det gör ju det sämre), så vräker hon ur sig saker hur som helst (och det var min första dag)

Vill verkligen inte gå tillbaka dit egentligen, då jag är orolig att dom ska säga något nedvärderande igen som har med mina svårigheter o diagnos o göra..

Snälla ge mig råd, Vad tycker ni jag borde göra ??? 
    Tror ni man kan få något skadestånd eftersom att det var ju diskriminering av funktionshindrade.!? (eller va de kallas)
    (haar redan berättat för min handledare)
    men kan man få skadestånd för det här?

• Svar på tråden Behöver svar! Mycket kränkt/diskriminerad på sommarjobbet pga diagnos... Skadestånd?? anmäla?
  • Anonym (....)
    Emmy_ skrev 2015-08-08 11:56:01 följande:

hahhaha som varför då?

har även tatt från min mammas sambo för länge sen, kommer inte ihåg exakt men det var antingen 1200 eller 1600 (dom sparade till turkiet i en flaska och hade inte räknat på väldigt länge, så de märktes inget, men sen kom de fram ändå)

Även fast dom sagt till mig "på skarpen" fleeera gånger så gör jag om det ändå..

Även när jag skulle fylla i lönepapper från jobbet du vet, så hade jag vart vid min handledare för att hon skulle skriva under sin signatur (att jag hade jobbat dom timmarna o så)  sedan när jag gick därifrån med pappret (efter hon hade skrivit på) så skulle jag gå och lämna det vid swedbank (kommunen betalar ut min lön) , precis innan jag lämnar pappret hos dom så skriver jag i att jag har jobbat 7 dagar mer till med timmarna o så, alltså fyllde i att jag hade jobbat 7 dagar fler än vad jag egentligen hade gjort. (så jag skulle ha tjänat 4000 istället för 1000.) 

(handledaren hade ju skrivit under med sitt namn efter hon hade fyllt i dagarna själv så då kanske inte kommunen fattar att det är jag som skrivit i dom andra dagarna i efterhand) , eller tror du dom kommer fatta det och endsat betala ut det jag egentligen skulle ja fått, eller kommer dom tro på att jag har jobbat det ja har fyllt i och betala ut för alla dom dagarna) eftersom det ser ju troligt ut och chefen hade ju skrivit under tidigare.?.. :)

Ja... Varför? Är du stolt över det du skriver? Jag tror du har mer problem än din ADD och jag börjar mer och mer känna med din kollega. Du är sjuk.
  • Anonym (....)

Du om någon kan bli polisanmäld. Passa dig för vad du skriver offentligt.

• Emmy_

nej vadå känner med min kollega, alltså jag har verkligen varit jätte, jättetrevlig mot alla och alltid varit hjälpsam o tagit egna initiativ och alltid varit supertrevlig och dom har sagt att dom e jättenöjda med mig, så de inget konstigt så. 

Visst kan man bli polisanmäld om man stjäl nånting, men både mamma och hennes kille vet om det sen länge sen, och HAN har sagt att det är lugnt bara jag inte gör om det och dom har ju liksom släppt det allihopa, så vadå dom kommer inte anmäla de nu efter snart 2 år..

• Emmy_

plus att jag är ju under 18, så vad kan h'nda liksom? kan ju inte få fängelse precis..

• Anonym (....)
    Emmy_ skrev 2015-08-08 12:29:11 följande:

plus att jag är ju under 18, så vad kan h'nda liksom? kan ju inte få fängelse precis..

Ja, lilla vän. Det märks att du är under 18. Sluta skäm ut dig.
  • Anonym (Kråkan)

"Fattar hon ingenting eller?" är en fråga, inte ett påstående.
    Ingen i hela världen kan få skadestånd för an fråga.

Berättar man inte om sin diagnos kan man inte räkna  med förståelse för den.

• Anonym (Kråkan)
    Emmy_ skrev 2015-08-08 11:33:58 följande:

Nej, jag har jobbat resten av hela sommaren faktiskt!

Under tiden jag har haft jobb har jag sökt så jag kan få iallafall 3 sommarjobb denna sommar så jag får mer pengar, känner hela tiden att jag måste ha pengar så jag kan känna mig oberoende liksom, att jag inte behöver tänka på vad jag ska priotera osv.. Hade ett jobb i början av sommaren som pakeringsvakt, tog till och med pengar ur deras kassa, vilket ledde till att de blev fel i folkbokföringen (ingen visste att de va jag då) , men behövde verkligen pengar..

Hoppas någon ansvarig för parkeringsjobbet läser och förstår att det är du.
    Inte för att jag tror att det är sant, men OM.
    Kan inte tänka mig att barn får jobba som parkeringsvakter faktiskt.

Och du, folkbokföringen har inget med din dagskassa att göra.
  • Anonym (....)
    Emmy_ skrev 2015-08-08 12:38:43 följande:

hahahahhaha

Känns som du har väldigt mycket mer problem än ADD. Tror det ligger nån slags personlighetsstörning och lågbegåvning i det hela.
  • Anonym (....)

Jag håller med din kollega. Du verkar inte fatta nånting.

• Anonym (tjuv!)
    Emmy_ skrev 2015-08-08 11:56:01 följande:

hahhaha som varför då?

har även tatt från min mammas sambo för länge sen, kommer inte ihåg exakt men det var antingen 1200 eller 1600 (dom sparade till turkiet i en flaska och hade inte räknat på väldigt länge, så de märktes inget, men sen kom de fram ändå)
    Även fast dom sagt till mig "på skarpen" fleeera gånger så gör jag om det ändå..

osv.

Oj, jag tror att du kommer att få det väldigt svår i arbetslivet. Kränkt för minsta lilla, bli arg för att folk inte skakar hand osv, vilja ha skadestånd...Och hur kunde dina tidigare arbetsplatser, där du jobbat med pengar, tyckt att du var duktig? Eller avhöll du dig från att stjäla där?
  • Anonym (Jadajada)

Känner du dig kränkt så är du det. Punkt. Sen behöver inte andra hålla med dig, eller hen som sa det menade kanske inte ens illa. Men ingen annan kan bestämma att du inte blev kränkt o ledsen av att höra det hon sa. Det är DIN upplevelse. Andra har ingen rätt att bestämma dina känslor eller reaktioner. Vi fungerar alla olika och reagerar alla olika starkt på saker.

Jag tycker också det är en överdrift med skadestånd, men jag hade också känt mig kränkt och ledsen oavsett om jag hade en diagnos eller ej.

Jag har också ofta svårt att förstå direktiv och hur uppgifter ska göras. Jag lyssnar och förstår, men glömmer i samma stund och måste ibland fråga flera ggr. Jag rår inte heller för att jag är lite "trög" ibland trots att jag är fullt frisk.

Du behöver inte känna att du måste ursäkta dig genom din adhd, du är bra ändå! Du kanske hade varit lite trög som mig även utan adhd, och vi duger är bra ändå! :)

Jag förstår att du blev ledsen. Skitkollega! Sådär säger man ju inte oavsett om man jobbar med en människa med diagnos eller en helt frisk människa heller. Frustrerad kan hon va i tystnad istället för att som här riskera att vederbörande hör det. Okänsligt!

• Anonym (Jadajada)

Okej nu läste jag resten av dina inlägg.

Tror nog mer på kollegan nu. Du verkar dessutom använda din adhd som en ursäkt att bete dig som ett asshole.

Lycka till i framtiden, det lär behövas..

• Anonym (Jolly)
    Emmy_ skrev 2015-08-04 21:20:42 följande:

Men herregud, snälla lilla gumman... Hur många ggr ska jag behöva säga att jag INTE blev upprörd över det, tyckte bara att det var lite konstigt.? Jag menar, det tillhör ju allmänbildning, vett o etikett hur man beter sig, och att man beter sig och är trevlig mot nya anställda!?

FÖR DET ANDRA.. 

Du säger att jag kanske inte skulle fungera i arbetslivet  isåfall, men du vet verkligen ingenting om mig då..

Som jag tidigare har skrivit så har jag jobbat på H&M, Willys, på en skola, bikbok, stor affär med inom växthus, parkeringsvakt osv osv, vilket har fungerat BRA!!! 

På de flesta av dessa ställen har personalen/kollegorna sagt att jag verkligen har varit " otroligt  duktig" och även att jag varit så pass duktigt att "jag kommer verkligen komma långt i livet (inom jobb)" har dem sagt

Har dessutom fått TRE sommarjobb under endast denna sommaren, samma sommar alltså! (utan kommunen alltså) så då kan du ju gissa om jag är duktig på arbetsintervjuerna =)

Har ALLA medarbetare på alla de andra arbeten du haft som du nämner HM, Willys, skola, Bikbok, Plantagen, parkeringsvakt osv kommit fram till dig och skakat din hand?
Svar på tråden Behöver svar! Mycket kränkt/diskriminerad på sommarjobbet pga diagnos... Skadestånd?? anmäla?