• Madde003

Drabbades du av framfall efter graviditeten, och vad var ditt BMI när du blev gravid?

Jag ska föda barn och är orolig för framfall. Har läst att majoriteten av de som får framfall är överviktiga. Men det här stod bara på ett ställe. Jag vill därför veta ifall övervikt är en riskfaktor (eftersom jag själv ska föda), eller om det var ett felaktigt påstående.

Så svara gärna på: drabbades du av framfall efter graviditeten, och är du överviktig (har ingen bra definition på det så det får bli BMI >25)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Drabbades du av framfall efter graviditeten, och vad var ditt BMI när du blev gravid?
  • Blgebo

Jag har fått framfall. Kände av ett litet när jag väntade tredje barnet, före det hade jag inte känt av det. Efter fjärde har jag inte kunnat använda tampong längre (men menskopp går bra). Väntar femte nu, får väl se om det blir op efter det. Har BMI som pendlar mellan 20-21. Normalstora barn, vaginalförlossningar, bara fått skrubbsår, inga stora bristningar. 

• Pandamamma79

Hm, i mitt fall skulle det isf stämma. Dock inte överdrivet överviktig BMI på 28-29...
    Lättare framfall som inte gjorts något åt, inget jag känner av ifall jag inte bokstavligen känner.

• fluu

Bara en av mina graviditeter har gått vägen. När jag blev gravid med dottern så var mitt BMI något över 25 och jag drabbades inte av framfall.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Mascaraklumpar

Under och inte. Det är väl framför allt fetma som är en riskfaktor.

• Mascaraklumpar

"majoriteten av de som får framfall är överviktiga."

Eller ja, ska man tolka det ordagrant så stämmer det såklart. Majoriteten av alla som blir gravida är ju överviktiga.

• Anonym (Suck)
    Mascaraklumpar skrev 2015-08-06 10:18:26 följande:

"majoriteten av de som får framfall är överviktiga."

Eller ja, ska man tolka det ordagrant så stämmer det såklart. Majoriteten av alla som blir gravida är ju överviktiga.

Snälla lilla du, du förstår väl att det som räknas är vikt innan graviditeten.
    Det är också tydligt uttryckt i TS enkät "vad var ditt BMI när du blev gravid?"
  • Mascaraklumpar
    Anonym (Suck) skrev 2015-08-06 10:34:51 följande:

Snälla lilla du, du förstår väl att det som räknas är vikt innan graviditeten.

Det är också tydligt uttryckt i TS enkät "vad var ditt BMI när du blev gravid?"

Men snälla lilla du, majoriteten av alla kvinnor har ett BMI på över 25 VID INSKRIVNINGEN!
  • Anonym (mamma)
    Mascaraklumpar skrev 2015-08-06 10:38:46 följande:
    Men snälla lilla du, majoriteten av alla kvinnor har ett BMI på över 25 VID INSKRIVNINGEN!
    ca 35% är överviktiga vid inskrivning. Men det är ju en växande trend, så dina siffror stämmer nog snart... 
  • Anonym (Framfall efter förlossningen)

Jag fick framfall 2 veckor efter förlossningen (sugklocka med många dragningar o yttre press o bebis med pannan först...en fruktansvärd mardröm..jag hade velat ha snitt men trots samtal med både Aurora BM o läkare fick jag ej kejsarsnitt beviljat trots stark förlossningsrädsla o många missfall o hög förstföderskeålder)
    Har fortfarande problem o det är 16 månader sen förlossningen. Har provat prolapsring men tyckte inte att det hjälpte.
    BMI 23 innan graviditeten (BMI 21-22 innan alla missfall)
    gick upp 14 kg så inget anmärkningsvärt o bebis vägde bara 3100 g

Svar på tråden Drabbades du av framfall efter graviditeten, och vad var ditt BMI när du blev gravid?