• Anonym (Sanna)

    Oregelbunden inkomst?

    Jag jobbar som timanställd där jag får ut varierande månadslön beroende på hur många timmars arbete jag får (det är olika varje månad) men ca 15.000 per månad ibland mer och ibland mindre. Utöver detta arbetar jag med ett sälj-projekt för ett annat företag ungefär två veckor per år där lönen är helt oh hållet provisionsbaserad, från detta företag blir lönen varje år ca 150.000kr, utöver det arbeter jag extra och får ut på ett företag på timlön och får ca. 3000kr/ månad. Hur räknas föräldrarpengen ut då? Räknas den på årslönen?

  • Svar på tråden Oregelbunden inkomst?
  • Försäkringskassan

    Hej!

    Föräldrapenningen baseras på den SGI/årsinkomst som vi kan fastställa för dig.
    När du gör en ansökan om ersättning så kan du uppdatera din årsinkomst och arbetsgivare. Väntar du barn och skickar in moderskapsintyget så kommer du få en blankett om inkomst som ska lämnas till Arbetsgivaren. Har man flera arbetsgivare som man arbetar hos oss när vi ska fastställa SGI ska man skicka in  underlag från dem.
    Det är en handläggare som kommer att göra en uträkning av inkomsten.

    Generellt gäller att man ska ha ett arbete som varar 6 månader utan avbrott för att kunna fastställa en SGI från det.
    Arbetar man som timanställd så tittar man 12 månader bakåt i tiden hur många timmar man har arbetat och vad man har tjänat före skatt.
    Om man har årligen återkommande arbete så kan det också räknas in i SGI.

    Hälsningar
    Hugo, handläggare

Svar på tråden Oregelbunden inkomst?