• 35an

Hälp! Hur göra med bilbarnstol i Florida?

Hej!

Jag behöver hjälp av er föräldrar som varit i USA och hyrt bil.

Jag och min man och vår lille pojke ska åka till Florida i vinter. Vi kommer att resa runt i ca 5 veckor och har tänkt hyra bil och bilbarnstol. Vår pojke kommer att vara 16 månader gammal. Jag har googlat och letat information om hur det funkar att hyra bilbarnstol i USA men vet nu varken ut eller in.

1 Om man förbeställer bilbarnstol får man då en hyfsat ny bilbarnstol som det går att åka bakåtvänd i? Och kan de hjälpa till att montera den? Varken jag eller min man är speciellt tekniska. Min mardröm är att vi inte får hjälp av någon och står där och inte kan köra iväg med hyrbilen.

Någon som haft god erfarenheter av hyrbilsfirma, vilken i så fall?

2 Någon som kan tipsa om hur vi ska göra om det inte går att hyra bilbarnstol. Verkar lite jobbigt att ta med bilbarnstol hemifrån. Men är det så folk gör? Vad ska man i så fall ta med för typ av bilbarnstol?

Så tacksam för svar från er resvana föräldrar!

• Svar på tråden Hälp! Hur göra med bilbarnstol i Florida?
  • Sous

Man åker inte bakåtvänt i USA efter babyskyddsåldern, det gör man nästan ingenstans utanför Sverige, så även om ni beställer bilstol (och ja, de brukar förmontera den) så är den säkert framåtvänd. Ta med stolen istället, de flesta flygbolag låter er checka in bilstol gratis till barn. Ring och kolla!

Vi har kompromissat lite på den punkten när vi är ute och reser, men då har det handlat om kortare resor i ex stadstrafik med taxi. I USA med hyrbil har vi tagit med stolen. Det är inte så krångligt, köpte en begagnad bakåtvänd av ett billigare och lite lättare märke en den vi normalt använder och tar med den.

• Sisisisi

I USA är rekommendationerna att barnen ska åka bakåt tills de är minst två år. Det finns många vändbara stolar som funkar till högre vikter. Här är några tips: www.parenting.com/gallery/rear-facing-convertible-car-seats

Många köper bilstol när de kommer fram, de är billigare där än här. Många tar oxå med bilbarnstol hemifrån. Britax twoway är enkel att ha med sig och enkel att montera.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • 35an

Tack för era svar och tips!

Men om rekommendationen är att barnet ska åka bakåt tills det är minst två år finns det då inte möjlighet att hyra en sådan barnstol när man hyr bil?

Nån med god erfarenhet av detta?

Annars får vi förstås göra så att vi tar med stol.

• En PantherTant

Hyr inte bilstol där, inte för mer än en dag i allafall, de är riktigt gamla, smutsiga och urusla.

Åk direkt från flygfältet till t.ex. Walmart eller BabiesRus och köp en egen!

• HansAnna

Hej!

Bor i USA. Har många gånger hyrt bilbarnstol när vi rest inom landet. Hyr också varje sommar i delstaten där vi har sommarhus. Har aldrig fått dåliga grejer, tvärtom har jag fått betydligt bättre stolar än den jag äger i egen bil (Britax Two-Way). Men några saker ska man veta.

Rekommendationen för när man "ska" vända en bilbarnstol skiljer sig från delstat till delstat. Det normala är oavsett rekommendation att man vänder kring 1 års ålder (när barnet växer ur babyskyddet vid 13kg). Räkna inte med att uthyraren har bakåtvända stolar om det ni beställer är en bilbarnstol och inte ett babyskydd. Vill ni ha bakåtvänd det får ni ta med er egen.

Montera stolen måste ni alltid göra själva och uthyraren assisterar inte. Detta har med försäkringar och liability att göra - om stolen monteras fel och en olycka inträffar så är det uthyrarens ansvar om de monterat stolen eller gett er råd om hur den ska monteras och försäkringarna gäller då inte. Jag har aldrig haft problem med att montera på det sätt som finns angivet av tillverkaren på stolen (sitter ju klisterlappar med instruktion). Är ni två vuxna kan det inte vara nåt problem. Det är ju inte NASA science att sätta in en bilbarnstol.

Om ni vill få kontrollerat att stolen är korrekt monterad kan ni åka till en Child Car Seat Inspection Station (kan slås upp address på nätet för den stad ni ska till). Så kollar de att den sitter som den ska.

Tyckte innan jag flyttade till USA och skulle resa hit och göra det här första gången att det var nervöst och tänk om man gör fel och blaha blaha men det har alltid funkat klockrent. USA är inget U-land. 

• Judiths

Vi hyrde bil på flygplatsen i Miami när vi var i Florida med vår 1,5-åring. Vi bokade via någon sajt i Sverige (typ hyrabil.se eller liknande) och fyllde i att vi ville ha bakåtvänd stol. Personalen monterade den och den verkade vara i bra skick.

• Sous

Som du kan se på svaren är det helt enkelt väldigt olika beroende på stat, biluthyrare osv. Det är ett stort land. Ingen av mina amerikanska vänner har haft bakåtvänd stol, exempelvis. Jag hade checkat in en bilstol för att vara säker, eftersom det brukar vara gratis.

• isolande

Jag hade definitivt tagit med egen bilstol. Kommer alltid göra det framöver för att vara på den säkra sidan.

När vi var på teneriffa (som ändå är i europa och svennebananturistställe), fick vi framåtvänd bilstol till 2-åringen trots att jag beställt bakåtvänd innan. De monterade inte heller ngt, pga försäkringar och ansvarsförhållanden vid ev olycka. 

Stolarna var skitkrångliga att montera, babyskyddet till vår bebis var jätteknasigt i modellen så han satt jättedåligt i den. Smutsiga var dem och kändes extremt plastiga. Vi åkte från och till flygplatsen med stolarna, eftersom vi inte vågade åka med barnen i bilen mer så gjorde vi inga utflykter, fick åka och handla själva utan barnen osv. Värdelöst.

Hade kontakt med Avis efteråt och de tog inget ansvar alls för att det blev som det blev.

• mallar

Vi flög till Fort Lauderdale i vintras. Beställde en bil och bilbarnstol. På plats fick vi en stol i handen och informationen att vi fick installera den själva. De ville inte hjälpa till pga av risken för att det blir felmonterat och någon olycka sker (att vi då kan stämma dem). Kan tillägga att vi inte ens fivk en bruksanvisning till stolen.

Stolen vi fick var gammal och vi fick bråka länge för att få en modernare stol och hjälp med installationen. Till slut gav de med sig. Stolen var dock framåtvänd vilket gav mig ångest under våra fem veckor vi var där.

Så mitt tips är att ta med en stol om ni ska vara där så länge som fem veckor. Träna på att installera stolen hemma så kommer det gå galant när ni sätter dit den på flygplatsen.

• Dixie

Vi har tagit med egen stol de sista gångerna vi har hyrt bil i USA, för man vet aldrig vilken typ av stol man får genom hyrbolagen och dessutom tar de bra betalt för att hyra bilstol, oftast 10 dollar/dag - det blir rätt mycket under 5 veckor! 

• Sara J

Hej! Vi reste runt lika länge som ni, med en 10-månaders bebis. Vi bokade bil hemifrån, och hade med oss vår egna bilbarnstol. Det kostade inget extra att flyga med den med Norweigan, sedan minns jag inte hur det var när vi flög inrikes men kan inte varit dyrt isf.

Det var så smidigt att ha med en egen. Då visste vi hur den funkade, det gick fort att spännan fast när vi bytte bilar.

• Margaux

Britax Two-way är lättmonterad, lätt i vikten och ganska billig. Vi har en som resestol här hemma och en utplacerad hos familj. Den monteras utan stödben så därför är den praktisk.

• TillFlorida

Jag skulle ta med en stol. Det kostar inget att ta med en stol och då vet ni hur den monteras. Om du inte vill ta med en så kan du köpa en billig för $60-100 på babies-r-us eller liknande. 
    Jag bor i Florida (Orlando) och min tvååring åker fortfarande bakåtvänt. Granngrabben som är två åker också fortfarande i bakåtvänd stol.

• kixan

Håller med övriga om att ta med stol, vi var till Kalifornien förra året och skulle bila runt i 3 veckor med en då 20-månaders unge (plus tre äldre). Dels kändes det osäkert att det skulle gå att få tag på en bakåtvänd stol åt minsta, dels vill jag minnas att det kostade rätt mycket extra att hyra barnstol. Vi tog med både bakåtvänd till minsta, bältesstol åt 5-åringen och kudde åt 10-åringen. Checkade in allt (satte dem i samma rejäla påse och tejpade ordentligt) som specialbagage, kostade inget extra. Flög med Norwegian.

A -03, F -05, V -10, S -14
  • ABC73

Ett tips är att försöka få tag på en barnbilstolskartong att packa stolen i, tillsammans med lite extra stoppning, för att skydda stolen. Ofta går det att få en kartong i affärer som säljer bilbarnstolar.
    Öva gärna på monteringen hemma innan, så ni inte star på bilfirman och ska göra det för första gången.

Svar på tråden Hälp! Hur göra med bilbarnstol i Florida?