Vad tycker du om posörer som leker rika och coola?
Är det ett relativt nytt fenomen eller har man bara inte sett dom så mycket förut innan social media och bloggarna tog över internet?
Jag tänker på posörer. Dom som egentligen inte är "något" men som gör allt för att porträttera ett glassigt och lyxigt liv när dom gratisäter på tennisveckan i Båstad, glider runt på Stockholmsveckan på Gotland, någon premiär måste ju hinnas med och sen lägger dom upp bilder från någon "lyxig" restaurang med champagneflaskan i bakgrunden men väl placerad förstås så att Moet-etiketten ska synas. Bilder från kompisarnas (även dom bloggare och flitiga användare av social media naturligtvis) sommarställen och båtar i skärgården läggs upp i parti och minut.
Självklart har tjejerna långt och blont löshår, ankläppar och en Michael Kors väska och har dom gått all out så sitter en Rolex på armen som dom har fått av sin ex-man. Bli inte förvånad om hon var med i Farmen eller någon annan dokusåpa 2008 och fortfarande försöker göra sig känd på någon slags D-nivå fast hon bor i ett radhus i Brunflo. (Förlåt Brunflo, menar inget ont om dig!)
Killarna har bakåtslickat lite längre hår och en tröja med massa text på och tighta jeans och givetvis en wokpanna i form av Breitling eller Panerai på armen. Det ska synas att man har lite cash! Dom skryter ikapp om senaste bilinköpet och det där lyxiga hotellet dom bodde på sist när dom var i Dubai. Dom jobbar ofta inom IT eller som aktiemäklare och pratar högt och mycket med stora ord men ingen kan lista ut vad dom egentligen håller på med på dagarna. Självupptagna är dom också så att det räcker och blir över och att fråga hur någon annan har det är överkurs för dom här snubbarna. Dom älskar att visa sin Range Rover framför huset i fjällen eller bryggan på sommarstugan med båten i bakgrunden på social media.
Allt handlar om att visa sitt så kallade perfekta och lyxiga liv som lustigt nog inte är så lyxigt när man börjar titta lite närmare. Bilarna är leasade, klockan är köpt begagnad (förlåt, vintage ) på Kaplans och bostaden har lån uppöver taknocken. Besparingar- vad är det? 5-10 år senare bor dom plötsligt i en hyreslägenhet och kör en gammal Volvo för det fanns ingen substans och inget verkligt bakom deras fasad.
Är det fler än jag som har uppmärksammat fenomenet? Som tycker att det är väldigt underhållande om än jobbigt i längden att lyssna på och umgås med sådana personer? Men det är som en tågkrasch som man inte kan låta bli att titta på och förundras över.
Själv älskar jag människor som är down to earth och inte skryter eller behöver visa upp sitt "coola och lyxiga liv". Människor som man vid första anblicken kanske tror att dom inte har så mycket pengar eller har gjort något speciellt i sitt liv och så visar det sig när man lär känna dom väl att dom är otroligt framgångsrika i sina jobb, bor i ett mindre slott, har några lägenheter i olika världsdelar och är ekonomiskt oberoende och gick på dom finaste skolorna. Dom är lyhörda, ödmjuka och intresserade av sällskapet och skulle aldrig skryta om något fast dom nyss kom hem från semestern på Bali där dom betalade 50 000 kronor per natt och den dyraste champagnen är något som dom borstar tänderna i. Men dom skulle aldrig lägga ut det på social media eller sitta på Stureplan och skryta om det. Jag älskar att bli förvånad över att någon trevlig människa man har träffat som framstår som en Svensson visar sig vara en Von Nånting.
Jag kan fortsätta men avrundar här med kvällens stora fråga som lyder: Vad tycker du om alla posörer som det svämmar över med på social media och kanske även i din bekantskapskrets?