• Anonym (Berätta!)

Vad tycker du om posörer som leker rika och coola?

Är det ett relativt nytt fenomen eller har man bara inte sett dom så mycket förut innan social media och bloggarna tog över internet?

Jag tänker på posörer. Dom som egentligen inte är "något" men som gör allt för att porträttera ett glassigt och lyxigt liv när dom gratisäter på tennisveckan i Båstad, glider runt på Stockholmsveckan på Gotland, någon premiär måste ju hinnas med och sen lägger dom upp bilder från någon "lyxig" restaurang med champagneflaskan i bakgrunden men väl placerad förstås så att Moet-etiketten ska synas. Bilder från kompisarnas (även dom bloggare och flitiga användare av social media naturligtvis)  sommarställen och båtar i skärgården läggs upp i parti och minut.

Självklart har tjejerna långt och blont löshår, ankläppar och en Michael Kors väska och har dom gått all out så sitter en Rolex på armen som dom har fått av sin ex-man. Bli inte förvånad om hon var med i Farmen eller någon annan dokusåpa 2008 och fortfarande försöker göra sig känd på någon slags D-nivå fast hon bor i ett radhus i Brunflo. (Förlåt Brunflo, menar inget ont om dig!)

Killarna har bakåtslickat lite längre hår och en tröja med massa text på och tighta jeans och givetvis en wokpanna i form av Breitling eller Panerai på armen. Det ska synas att man har lite cash! Dom skryter ikapp om senaste bilinköpet och det där lyxiga hotellet dom bodde på sist när dom var i Dubai. Dom jobbar ofta inom IT eller som aktiemäklare och pratar högt och mycket med stora ord men ingen kan lista ut vad dom egentligen håller på med på dagarna. Självupptagna är dom också så att det räcker och blir över och att fråga hur någon annan har det är överkurs för dom här snubbarna. Dom älskar att visa sin Range Rover framför huset i fjällen eller bryggan på sommarstugan med båten i bakgrunden på social media.

Allt handlar om att visa sitt så kallade perfekta och lyxiga liv som lustigt nog inte är så lyxigt när man börjar titta lite närmare. Bilarna är leasade, klockan är köpt begagnad (förlåt, vintage ) på Kaplans och bostaden har lån uppöver taknocken. Besparingar- vad är det? 5-10 år senare bor dom plötsligt i en hyreslägenhet och kör en gammal Volvo för det fanns ingen substans och inget verkligt bakom deras fasad.

Är det fler än jag som har uppmärksammat fenomenet? Som tycker att det är väldigt underhållande om än jobbigt i längden att lyssna på och umgås med sådana personer? Men det är som en tågkrasch som man inte kan låta bli att titta på och förundras över.

Själv älskar jag människor som är down to earth och inte skryter eller behöver visa upp sitt "coola och lyxiga liv". Människor som man vid första anblicken kanske tror att dom inte har så mycket pengar eller har gjort något speciellt i sitt liv och så visar det sig när man lär känna dom väl att dom är otroligt framgångsrika i sina jobb, bor i ett mindre slott, har några lägenheter i olika världsdelar och är ekonomiskt oberoende och gick på dom finaste skolorna. Dom är lyhörda, ödmjuka och intresserade av sällskapet och skulle aldrig skryta om något fast dom nyss kom hem från semestern på Bali där dom betalade 50 000 kronor per natt och den dyraste champagnen är något som dom borstar tänderna i. Men dom skulle aldrig lägga ut det på social media eller sitta på Stureplan och skryta om det. Jag älskar att bli förvånad över att någon trevlig människa man har träffat som framstår som en Svensson visar sig vara en Von Nånting.

Jag kan fortsätta men avrundar här med kvällens stora fråga som lyder: Vad tycker du om alla posörer som det svämmar över med på social media och kanske även i din bekantskapskrets?

• Svar på tråden Vad tycker du om posörer som leker rika och coola?
  • Anonym (Berätta!)
    Melinoe skrev 2015-08-07 16:49:27 följande:
    Alltså jag vet vad det är för personer du pratar om, men stör de mig? Inte det minst, alla får leva sitt liv på sitt sätt så länge de inte skadar någon annan enligt mig.
    När jag är i Sverige och skulle se någon som ser ut på det sättet du beskriver skulle jag inte direkt börja fundera på om personen lever ett fejk-glassigt liv eller skulle hör till prinsessan Madeleines barndomsvänner. Förmodligen skulle jag inte ens lägga märke till dem :)
    Om dom såg ut som i min beskrivning så är det förmodligen inte kungabarnens vänner.
  • Mascaraklumpar

Jag tycker du verkar ganska intressant. Sitter du alltså och letar efter bloggare som verkar leva lyxliv, och sen kollar du upp om de leasar sin bil eller har lån på sina hus och spionerar på dem när de smyger in på Myrornas? Och efter 5-10 gör du dessutom en uppföljning? Eller hur vet du allt detta?

Själv har jag nog aldrig stött på fenomenet, vad jag märkt av i alla fall. Folk som har fina grejer och som gärna berättar om sina fina jobb, sommarställen och resor, absolut - hela stureplan är ju full av dem. Men jag har aldrig ägnat någon tid till att fundera på var de får sina pengar från.

• Mascaraklumpar
    Anonym (Berätta!) skrev 2015-08-07 00:10:05 följande:
    Anonym (Berätta!) skrev 2015-08-07 00:05:26 följande:
    Hus i Troppan. Mm, okej, vi säger väl det. Om du nu hade haft en Rolex så skulle du veta att dom kallas Rolle. Gå och lägg dig flicka lilla. Du måste börja vända tillbaka på dygnet inför skolstarten.

Säg ordet Tourbillion förresten så tror dom att du pratar kinesiska.
    Anonym (Berätta!) skrev 2015-08-07 00:05:26 följande:
    Om du nu hade haft en Rolex så skulle du veta att dom kallas Rolle.

Hmm, är det kanske rent av så att det är dig själv du skriver om? Vad är det man brukar säga... det man avskyr hos andra är det man förnekar hos sig själv?
  • Melinoe
    Anonym (Berätta!) skrev 2015-08-07 16:52:33 följande:

Om dom såg ut som i min beskrivning så är det förmodligen inte kungabarnens vänner.

Från vad jag sett när jag kikat I skvaller tidningar hos frissan så verkar det vara rätt lika med märkes accessoarer och löshår, dock ser kungabarnens vänners hår ut att bättre skött ;)
  • sextiotalist

Äh de fanns redan på 80-talet och stör mig inte det minsta. De få gångerna man stöter på dom så blir de väldigt besvikna när man inte imponeras det minsta (de finns i alla åldrar)

• Anonym (.)

Folk som är angelägna om att framstå som att de har gott om pengar tycker jag är rätt fåniga. Oavsett hur mycket pengar de egentligen har.

• Aniiee
    sextiotalist skrev 2015-08-07 18:54:19 följande:

Äh de fanns redan på 80-talet och stör mig inte det minsta. De få gångerna man stöter på dom så blir de väldigt besvikna när man inte imponeras det minsta (de finns i alla åldrar)

Jag skulle nog säga att de fanns redan på 80-talet efter kristus. Dock hade de nog inga bloggar..... Oskyldig
    Though we think we witness, we're part of the scene.
  • sextiotalist
    Aniiee skrev 2015-08-07 20:09:00 följande:

Jag skulle nog säga att de fanns redan på 80-talet efter kristus. Dock hade de nog inga bloggar..... 

Exakt. Men då levde inte jag ;)
  • Vanilla ice queen

Hahaha du menar "Stekare" TS?! Jag råkar (tyvärr) vara en stekarmagnet. Av någon underlig anledning drar jag till mig dessa herrar. Är inte alls attraherad av denna typ av killar och ändå när man är ute på krogen eller på fester (när jag var singel) så är det ändå alltid den typen av killar som uppvaktar och bjuder ut en.
    Föredrar folk som är lite mer jordnära och avslappnade

• Grande Rock

Jag anser mig inte ha rätten att tycka om hur, för mig okända, människor lever sitt liv. Lite på samma vis som jag inte vill att de som inte känner mig ska ha åsikter om hur jag lever mitt.

Born to lose, live to win!
  • Vanilla ice queen
    Grande Rock skrev 2015-08-07 20:39:35 följande:

Jag anser mig inte ha rätten att tycka om hur, för mig okända, människor lever sitt liv. Lite på samma vis som jag inte vill att de som inte känner mig ska ha åsikter om hur jag lever mitt.

Fast det är ju skillnad på att ha åsikter hur någon lever sitt liv och på att ogilla att umgås med en viss typ av människor... Jag har tex otroligt svårt för folk som kommer fram och raggar och när man tackar nej, säger "men jag bor i Saltis och har en båt" som om att man skulle ändra sig då liksom (detta är dessvärre inte ens en hypotes). Har ingen åsikt om folk som bor i Saltis och har båt men du förstår hur jag menar...
  • Grande Rock
    Vanilla ice queen skrev 2015-08-07 20:44:56 följande:
    Fast det är ju skillnad på att ha åsikter hur någon lever sitt liv och på att ogilla att umgås med en viss typ av människor... Jag har tex otroligt svårt för folk som kommer fram och raggar och när man tackar nej, säger "men jag bor i Saltis och har en båt" som om att man skulle ändra sig då liksom (detta är dessvärre inte ens en hypotes). Har ingen åsikt om folk som bor i Saltis och har båt men du förstår hur jag menar...
    Visst har jag åsikter om hur personer uppför sig mot mig eller andra medmänniskor, men det var inte så jag tolkade frågeställningen i TS.
  • Vanilla ice queen
    Grande Rock skrev 2015-08-07 20:54:52 följande:
    Visst har jag åsikter om hur personer uppför sig mot mig eller andra medmänniskor, men det var inte så jag tolkade frågeställningen i TS.
    Aha, det var så jag uppfattade TS
  • Butterscotch

Det sägs ju att man i arbetslivet ska klä sig för sitt nästa jobb, det kanske är en privatversion av det som de sysslar med? Man får önska dem lycka till helt enkelt.

• Loriyana

Jag bryr mig inte. Skiter i om de låtsas vara rika eller är rika. Det jag bryr mig om är hur de behandlar sina medmänniskor.

Jag har en morbror som är stenrik. Han gillar att skryta också. Många i släkten irriterar sig över honom, men inte jag. Visst han skryter, men han har också ett väldigt gott hjärta och det väger upp. Han är älskvärd, omtänksam och generös. Och nej, med generös menar jag inte att han gett mig en massa pengar, inte alls. Men man är alltid välkommen i hans hem och trots att han bor långt bort så vill han gärna hålla kontakt via Skype och Facebook.

Svar på tråden Vad tycker du om posörer som leker rika och coola?