• mittiskogen

Styvmodertrådar finns det gott om, men var är styvfäderna?

Jag är man, med välartade barn kring 11 år, som träffat en kvinna med ouppfostrade barn med diagnos kring 6 år.

Jag läser och hämtar stöd i alla trådar där en styvmor får sitt tålamod utsatt för diverse prövningar och där hon överväger att bryta en relation.

Det är just där jag råkar befinna mig i livet.

Det jag nu reflekterar över är att antalet trådar med samma tema som startats av män är försvinnande lite.

Är de mindre verbala och har mindre behov av att skriva av sig här eller har karlar helt enkelt mindre problem?

Kvällsreflektering pågår

• Svar på tråden Styvmodertrådar finns det gott om, men var är styvfäderna?
  • Ego Lovers

Har barnet en diagnos är barnet definitivt inte ouppfostrad utan har en funktionsnedsättning. Är det adhd barnet har kan du räkna bort 30% av barnet ålder så har du barnets förmåga i ålder. Så är barnet 6 år som du skriver - 30% är barnet egentligen lite över fyra år när det gäller förmågan att ta instruktioner, utföra instruktioner, förmågan att tänka, förmågan att komma ihåg. Däremot är intelligensen densamma som hos en normal sexåring. Jag rekommenderar dig att sätta dig ner med din sambo och prata om diagnosen. Är det tex adhd kan det vara bra för dig att veta vilka kriterier i respektive kategori barnet har. På så sätt blir det enklare att förstå sambandet med det du tror är brist på uppfostran. Det är tufft att leva med någon som har diagnos. Min äldsta son har diagnosen add, min man känner igen sig hos vår son och våra andra barn gör också det fast de är inte utredda. De behöver en instruktion i taget tex plocka in tallriken i diskmaskinen. När han gjort det kan jag säga gå och tvätta händerna och munnen. Jag kan inte säga gå och sätt in tallriken i diskmaskinen och sedan tvätta händerna och munnen föe då blir det för mycket information att hantera och det blir ett misslyckande och får de ett misslyckande och har adhd som innehar hyperaktivitet och/eller impulsivitet kan detta barn få utbrott när man tjatar. Men som sagt. Prata med din sambo, läs på om diagnosen och gå gärna med i nån Facebook grupp om diagnosen. För ju mer kunskap du får ang diagnosen desto lättare blir er vardag att hantera och man inser att det inte är brist på uppfostran utan en omognad i hjärnans frontallob och en funktionsnedsättning om det nu är adhd/ADD

• Litet My

Min sambo har varit bonuspappa tillkom äldsta som är10 Årby och har diagnos. Det har varit supertufft ibland. Både i relationen men även med barnet. Dock när det handlar om diagnoser är dessa inte bortskämda (få barn är så tjatade på och utskällda som just dem) utan de behöver ramar och struktur för att fungera på ett helt annat sätt än ett barn utan diagnos. Det har varit en lång väg och är en lång bit kvar och ibland har det som sagt varit jättejobbigt (kan tänka mig att det blir jobbigare när det inte är ens eget barn). Dock har sambon varit med på i princip varenda möte med skola, Bup, Hab,läkare osv vilket underlättat att även få prata som ett par. Nu har dessvärre sambon inget konto här, därav att jag skriver "åt" just nu honom så att säga.

• Anonym (AS)

Min man är väl inte "styvfar", men bor tillsammans med mig och mina barn varav den yngsta på 16 år har Asperger. Vissa dagar är det extremt tufft med dottern och jag som bioförälder kan bli galen på henne, men mannen är mer objektiv och brukar behålla sitt lugn. Självklart påverkar det hans liv med dotterns fixa idéer och totala oförmåga att planera sitt liv, men han rycker mest på axlarna och säger att hon inte gör det med flit.

Att leva med barn med diagnos är en utmaning och jag tror att det bästa man kan göra är att skaffa kunskap. Både jag och min man har gått utbildningar på habiliteringen.

• mittiskogen
    Den här tråden tog en annan vändning än jag tänkt.

Jag har varit på föreläsningar och läst en hel del av det jag kommit över på nätet angående autismspektrat.

Inget är lätt och sannerligen inte barnuppfostran och dyker det upp särskilda behov så blir det än svårare. Många har även en mycket stark känslomässig koppling till ämnet som gör det än svårare att hantera ämnet sakligt. Om det nu ens är ett ämne som ska hanteras sakligt, somliga kanske anser att man ska känna in och känna efter utan koppling till vetenskap och beprövad metod. Om varje individ behöver sin egen metod kanske det iof blir vanskligt att ha ett förhållningssätt som passar alla då alla inte kan passas in till förhållningssättet.

Min bakgrund är att jag tyckt det varit bra med tydlighet om vad som är ok och inte ok. Jag har varit tydlig mot mina barn. Om det är bra eller inte kan man fråga sig. De kanske revolterar desto mer senare i stället...

Men

Den grad av tydlighet jag visat har hennes aldrig fått se. Det är bara storebror som har en diagnos. Lillasystern är bossig och bestämmer om det blir glass, andra godsaker eller vanlig frukost till frukost. Mamman tycker det är roligt att dottern bestämmer sådant och gör det så naturligt.

I mina inledande rader så gick jag inte in på djupet, och det gör jag inte nu heller, men möjligen har ouppfostran och diagnos sammanblandats på ett olyckligt sätt. 

Något jag funderat över, då jag uppfattat det som allt annat ä binärt med autismspektrat dvs man kan ha olika egenskaper och olika grader av dessa egenskaper. Det blir ju inte lätt att veta vilket sorts förhållningssätt som man ska ha beroende av om man har eller inte har en släng av autismspektrat, särskilt inte om gränsen är flytande och en smula diffus.
  • Anonym (g)

Jag valde bort män som hade konstiga relationer till sina ex och (eller) barn med problem. Jag ville inte att mina barn skulle behöva växa upp i en sådan familjesituation. 

• Gung Ho

Tror överlag att denna situation är känsligare för kvinnor, främst/dels på de uttalade och outtalade krav som ställs på kvinnor mer än på män kring föräldraskap.

Sen verkar det som att du TS och din partner inte pratat igenom syn på familj och uppfostran innan ni flyttade ihop. Det delar ni isf med många av de 'bittra' styvmammorna som skriver i de trådar du nämner.
    Jag och min fru flyttade ihop efter ca 6 mån men började vår relation med att prata väldigt mycket kring värderingar och mål gällande familj och barn...så vi hade redan 'klickat' på det planet innan vi ens blev tillsammans. Sen har vår 'nya familj' präglats av just familjekänsla och lika behandling pga det. Det har självklart inte alltid ändå..

Svar på tråden Styvmodertrådar finns det gott om, men var är styvfäderna?