• Smillsor

Små barn med på jakt?

Hej alla glada!

Min fråga handlar om era åsikter angående små barn och jakt.

Jag har en jaktgalen sambo och en vild son som fyllde 2 år i slutet på maj.

När jag jobbar nätter eller är sjuk och inte riktigt orkar ta hand om sonen, vill han ta med honom ut i skogen, även kväll/tidiga nätter.

Jag säger NEJ till det, vilket skapar en diskussion.

Barnet är vilt. Lyssnar inte på ja eller nej. Säger man stopp, så springer han ännu fortfarande.

Jag tycker inte att han behöver vara i skogen när sambon har vapen och 3 hundar med.

Tycker sambon har fullt upp med att koncentrera sig på det.

Tycker att det känns obehagligt att sonen är med då, även om sambon har vänner med ut som kan hjälpa till att se efter sonen.

Tycker inte att en 2-åring har någon behållning av det alls.

Vad tycker ni? Är jag så bitchig som han säger som inte tillåter honom att göra som han vill?

• Svar på tråden Små barn med på jakt?
  • Pimpinellan

Du har helt rätt!! En 2-åring hör inte hemma i jakten,går inte hålla koll på och har inget utbyte av det. Stå på dig!

• minerva123

Det låter farligt så länge han är så liten. Jag skulle resonera som du! Det är ju annat när han blir större och förstår hur man ska bete sig runt vapen och hundar.

• viseversa

Eh NEJ en 2 åring har inget med på jakt att göra i huvud taget. Dels låter det farligt sen tycker inte jag barn ska bevittna såna saker faktiskt.

• Annelie 76

Nej, nej, nej, NEJ! Är han helt tokig?! Ute i skogen behöver han ha 100% uppmärksamhet på BARNET.
    Fast han skulle ju kunna prova. Tror inte det blir så mycket jaga vilt utan mer jaga barn som skrämmer bort allt vilt i närheten. Sen blir han utesluten ur jaktlaget...

• Sockervaddspinnen

Han kommer inte hitta så mycket som en myra, om han har med sig en gapande vild unge i skogen.

• Natulcien

Nu är ju inte jag så kunnig på jaktområdet... men är inte själva grejen att man ska sitta stilla väldigt länge och vänta, i tystnad? Känns ju lite knepigt att kombinera det med en vild 2-åring!?

• amalie79

Alldeles för liten. Jag tycker det är ok att barn är med på jakt men de ska vara stora nog att sitta stilla, kunna resonera kring det som sker och inte bli skrämda. Det kan trots allt bli ganska blodigt och skrämmande. Tom jag hade svårt med det första gångerna.

• doge

Vad jagar han(antar att han jagar ensam)? Han kommer nog störa jakten till 100 men vill sambon ha med honom så.. 

• Sockervaddspinnen
    amalie79 skrev 2015-08-07 20:21:20 följande:

Alldeles för liten. Jag tycker det är ok att barn är med på jakt men de ska vara stora nog att sitta stilla, kunna resonera kring det som sker och inte bli skrämda. Det kan trots allt bli ganska blodigt och skrämmande. Tom jag hade svårt med det första gångerna.

Nu beror det ju på vad som jagas. Men oftast är man bra långt ifrån bytet. Det är först när man går fram som man ser blodet.

Djur känner vittring av människa på flera hundra meters håll. Så man är oftast en bra bit ifrån djuret. Den enda som ser djuret bra, är den med siktet riktat mot det.
  • Smillsor

Nu jagar han grävling och vildsvin.

Det är grävlingsjakten vi har diskuterat då de skjuter på nära håll och även hunden / hundarna snurrar runt på nära håll.

Jag tycker iof sig att han inte ska vara med på någon jakt ännu. Han är för liten för att vara med runt vapen då han inte går att resonera med ännu och är väldigt trotsig.

Han jagar både själv och med andra.

• minerva123
    Smillsor skrev 2015-08-07 21:42:46 följande:

Nu jagar han grävling och vildsvin.

Det är grävlingsjakten vi har diskuterat då de skjuter på nära håll och även hunden / hundarna snurrar runt på nära håll.

Jag tycker iof sig att han inte ska vara med på någon jakt ännu. Han är för liten för att vara med runt vapen då han inte går att resonera med ännu och är väldigt trotsig.

Han jagar både själv och med andra.

Kan inte vildsvin bli väldigt aggressiva?
  • Smillsor

Det stämmer bra! Ett skadat svin kan bli aggressivt men annars är de ganska skygga.

• Sockervaddspinnen
    Smillsor skrev 2015-08-07 22:03:50 följande:

Det stämmer bra! Ett skadat svin kan bli aggressivt men annars är de ganska skygga.

Skygga!?

Säg det till vildsvinen som gräver upp våra potatisar och går till attack om man går emot de för att skrämma iväg de.

Kollade nyss igenom en gammal bok om jakt i Sverige förr. Där fick barn, enbart pojkar, följa med sina fäder ut tidigast vid 7-års ålder. Du kan ju hälsa din man det.
  • Annelie 76

Vildsvin och grävling? Är din man dum i hela huvudet? Jag skulle ringa psykakuten för det måste vara nåt allvarligt fel på en person som vill ta med ett SMÅBARN på vildsvinsjakt!
    Hoppas han bara gör så här för att ge dig dåligt samvete för att du jobbar för annars kan han inte vara helt riktig. Och borde aldrig få vara ensam med sitt barn.

• Sous

Här jagas det också, och jag skulle aldrig ta med min vilda treåring. Tar inte ens med honom till skjutbanan...

Men tar din man verkligen ut ungen på åteljakt efter vildsvin och grävling mitt i natten? Har han honom inte typ sovande i bilen? Det låter helkonstigt att försöka jaga vid åtel med en vild tvååring som typ skriker och springer runt?

• doge

Jag skulle låta honom ta med ungen bara föratt kunna reta honom efteråt. "Ja, hur tyckte du det där gick då?" 

Finns ju inte en chans att han skulle kunna hålla koll på hundar, vapen och unge samtidigt än mindre få något skjutet. 

Själv fick jag väl börja följa med vid 6-7årsåldern, kanske nån gång när jag var fem. Dvs då man lärt sig att kunna sitta still. Men det var älgjakt då.. 

Svar på tråden Små barn med på jakt?