• Pillemajsan

Dagis avgift vid ihop flytt?!

Nu ser min nuvarande situation ut såhär.

Jag och mina 2 barns pappa är skilda o bor inte längre ihop.

Vi båda har angett en hög inkomstuppgift så vi har maxtaxa på dagis avgiften.

Jag betalar 945:- o han betalar 945:- så om vi hade bott ihop hade vi fått betala 1.890

Nu e det så att han kommer flytta ihop med sin tjej o jag o min kille har planer på att flytta ihop.. Hur kommer avgiften bli då? Kommer jag o min kille få en avgift på 1.890:- o exet o hans tjej på samma summa?

• Svar på tråden Dagis avgift vid ihop flytt?!
  • Sous

Nej, alltså, taket för maxtaxan är 1287 kr i månaden, så mer än så blir det aldrig. Du betalar 945 för din plats och pappan gör likadant, det har inget att göra med vad platsen i sig kostar utan är en avgift per hushåll för er barnomsorg.

Taxan beräknas på hushållets avgifter, så taxan kan absolut gå upp till 1287 för din del när du flyttar ihop med en ny sambo.

• Brumma
    Sous skrev 2015-08-08 11:38:44 följande:

Nej, alltså, taket för maxtaxan är 1287 kr i månaden, så mer än så blir det aldrig. Du betalar 945 för din plats och pappan gör likadant, det har inget att göra med vad platsen i sig kostar utan är en avgift per hushåll för er barnomsorg.

Taxan beräknas på hushållets avgifter, så taxan kan absolut gå upp till 1287 för din del när du flyttar ihop med en ny sambo.

Fast inte för halva månaden. Har de delad barnomsorgsavgift betalar de ju för två veckor var.. Skulle båda föräldrarna betala fullt skulle de betala två ggr maxtaxan..

Så nej TS. Betalar ni redan maxtaxa höjs det inte.

Du skriver rätt först men ändrar dig sedan? Eller missförstår jag?
  • Sous
    Brumma skrev 2015-08-08 20:00:21 följande:
    Fast inte för halva månaden. Har de delad barnomsorgsavgift betalar de ju för två veckor var.. Skulle båda föräldrarna betala fullt skulle de betala två ggr maxtaxan..

Så nej TS. Betalar ni redan maxtaxa höjs det inte.

Du skriver rätt först men ändrar dig sedan? Eller missförstår jag?
    Ts och hennes ex betalar ju redan mer än maxtaxa (1287) för sitt barns plats, de betalar 945+945 enligt TS. Om det är som du säger överallt borde de som mest betala 644 per person. Det är olika från kommun till kommun hur man räknar med hushållens inkomster, vissa räknar bara hushållet där barnet är folkbokfört och vissa räknar vårdnadshavarnas båda hushåll separat.
  • MajaVira
    Sous skrev 2015-08-08 15:29:13 följande:
    Ts och hennes ex betalar ju redan mer än maxtaxa (1287) för sitt barns plats, de betalar 945+945 enligt TS. Om det är som du säger överallt borde de som mest betala 644 per person. Det är olika från kommun till kommun hur man räknar med hushållens inkomster, vissa räknar bara hushållet där barnet är folkbokfört och vissa räknar vårdnadshavarnas båda hushåll separat.
    Det är för att de har två barn.

• Brumma
    Sous skrev 2015-08-08 15:29:13 följande:

TS säger själv att de redan betalar maxtaxa. Alltså kan de inte betala mer

Om de räknar båda föräldrarnas hushåll så skall föräldrarna även få separat faktura på sin del annars gör kommunen fel.

Kommunen gör även fel om de bara räknar på var barnet är folkbokfört om man bett om annat.

Men här VET vi ju hur de gör eftersom TS skrivit att de får varsin räkning.
  • Polkagrisen85

Ja och killen flyttade ihop 1 juli & det höjdes från 360- nästan 800 eftersom det räknas på hushållets inkomst ...väder suger ju eftersom det inte är hans barn och inte är i behov av dagis då han jobbar borta i veckorna :/

• Brumma
    Bönan skrev 2015-08-12 21:01:00 följande:

Ja och killen flyttade ihop 1 juli & det höjdes från 360- nästan 800 eftersom det räknas på hushållets inkomst ...väder suger ju eftersom det inte är hans barn och inte är i behov av dagis då han jobbar borta i veckorna :/

Nej. Men när man blir sambo sänks ofta levnadskostnader (hyra, fasta kostnader såsom el, tv, bredband osv). Då ändras ju din förmåga att betala barnomsorg.
Svar på tråden Dagis avgift vid ihop flytt?!