• Anonym (TS)

När syskonet inte kommer.. Stressad, ledsen. Finns det någon annan i samma situation?

Vi har ett barn på 3,5 år som kom till på andra försöket. Vi var båda helt överens att ha 3-4 år mellan barnen, varför vi började försöka i vintras. Blev då gravid direkt, men fick missfall. Veckorna gick, blev gravid igen, men missfall även igen. 

Detta har tagit mig så oerhört hårt, främst för att "alla" frågar om syskon. Jag svarar att man inte kan bestämma när syskon kommer, men folk verkar verkligen inte fatta utan tjatar vidare om hur syskon är viktiga. 

Jag ångrar inte att vi inte började tidigare, men det stressar mig så då vårt barn bara blir större. Hon frågar själv varför hon inte har syskon, och det gör mig så himla sorgsen. Alla våra vänner har fått syskon till sina barn, medan vårt dröjer. Jag vet att alla inte ens får ETT barn, men alla har ju sin egen situation. Mina närmaste vänner är gravida nu, och det är knappt jag orkar att träffa dem. 

Finns det någon annan här i samma sits och vill prata? 

• Svar på tråden När syskonet inte kommer.. Stressad, ledsen. Finns det någon annan i samma situation?
  • Anonym ((Längtar))

Jättefint skrivet EmPe! Jag ska försöka tänka mer så

• Anonym ((Längtar))

Har du testat Oscarsmamma? Håller tummarna! ?????

• Anonym ((Längtar))

Att jag inte lär mig att man inte kan skriva emojis i appen... Försökte lägga med en tumme för dej!

• Oscarsmamma84
    Anonym ((Längtar)) skrev 2015-10-05 19:54:25 följande:

Har du testat Oscarsmamma? Håller tummarna! ?????

Nej har inte gjort det.
  • Anonym ((Längtar))

Nu då Oscarsmamma..? Har du testat? Håller tummarna!

• Oscarsmamma84
    Anonym ((Längtar)) skrev 2015-10-07 08:04:57 följande:

Nu då Oscarsmamma..? Har du testat? Håller tummarna!

Hehe nä har inte testat än. Förra månaden var mensen sen 9 dagar. Så tänkte vänta tills den e lika sen nu typ. Eller så testar jag till helgen. Har inte bestämt mig än när jag ska testa.Har mensvärk idag. Men det kan man ju ha oavsett vilket. Vet när jag väntade min son hade jag sjuk mensvärk.
  • Anonym ((Längtar))

Oscarsmamma så karaktärsfast av dej att vänta! Jag är svag när det gäller sånt ett skäl att inte vänta fööör länge med att testa kan ju vara att man lättare vet hur långt graviditeten har gått om man testar lite oftare. Det brukar jag skylla på... men egentligen tror jag att ditt sätt är sundare.

• Oscarsmamma84
    Anonym ((Längtar)) skrev 2015-10-08 10:38:39 följande:

Oscarsmamma så karaktärsfast av dej att vänta! Jag är svag när det gäller sånt ett skäl att inte vänta fööör länge med att testa kan ju vara att man lättare vet hur långt graviditeten har gått om man testar lite oftare. Det brukar jag skylla på... men egentligen tror jag att ditt sätt är sundare.

Jag vet inte varför men just denna gången vågar jag inte testa. E så rädd för att det ska stå inte gravid på testet. Så jag drar ut på det. Tänker nog testa på lördag om mensen ej kommit då. Har inte ont i magen idag men mår illa o jätte trött. Men kan ju vara vad som helst det beror på.
  • EmPe
    Oscarsmamma84 skrev 2015-10-08 14:48:48 följande:
    Jag vet inte varför men just denna gången vågar jag inte testa. E så rädd för att det ska stå inte gravid på testet. Så jag drar ut på det. Tänker nog testa på lördag om mensen ej kommit då. Har inte ont i magen idag men mår illa o jätte trött. Men kan ju vara vad som helst det beror på.
    Håller tummarna!
  • Anonym ((Längtar))

Wow, GRATTIS Oscarsmamma! Vad roligt!!! September är verkligen eran månad!

• Oscarsmamma84

Tack :) jo verkligen alla 3 graviditerna har börjat runt den 17/9. Känns overkligt o hoppas att det kommer snart för er andra i denna tråd som ej än sett det efterlängtade pluset.

• EmPe
    Oscarsmamma84 skrev 2015-10-10 04:46:21 följande:

Jag är gravid

tog just testet o är fortfarande i chock.. är i v 6 redan tydligen.

Vad underbart, stort grattis:)))
  • Anonym (försöker)
    Varit på utredning i onsdags, de tog prover men antog att vi kan haft ren otur då vi redan har ett barn så inte lika troligt att de hittar något, möjligen att jag kan försöka gå ner några kg typ 8-9 kg för att få mer regelbunden mens, gick ner 5-6 kg för 1,5 år sen och hållit vikten sen. Men ska nästa gång jag får mens börja med pergotime så borde ju skynda på lite får jag hoppas Har inte tagit det tidigare. Men fick ju pcos diagnosen för 7 år sen då jag hade strulande mens innan jag blev tillsammans med gubben men gjorde inte färdigt hur omfattande den var. Vet inte när mensen borde komma men största äggblåsan var 11 mm så om jag läst rätt kanske har ägglossning sent i nästa vecka och ingen på sjukhuset har sagt att vi ska skydda oss :-/
    Fast märker att jag fortfarande har hormoner som spökar för mår dåligt av och till och bryter ihop stundvis. Klarat mig idag trots besök på underbara barn mässan.
  • BusigaSyrran

Underbart för er som lyckats plussa :)

Anonym (försöker) skrev 2015-10-10 18:49:25 följande:
    Varit på utredning i onsdags, de tog prover men antog att vi kan haft ren otur då vi redan har ett barn så inte lika troligt att de hittar något, möjligen att jag kan försöka gå ner några kg typ 8-9 kg för att få mer regelbunden mens, gick ner 5-6 kg för 1,5 år sen och hållit vikten sen. Men ska nästa gång jag får mens börja med pergotime så borde ju skynda på lite får jag hoppas Har inte tagit det tidigare. Men fick ju pcos diagnosen för 7 år sen då jag hade strulande mens innan jag blev tillsammans med gubben men gjorde inte färdigt hur omfattande den var. Vet inte när mensen borde komma men största äggblåsan var 11 mm så om jag läst rätt kanske har ägglossning sent i nästa vecka och ingen på sjukhuset har sagt att vi ska skydda oss :-/
    Fast märker att jag fortfarande har hormoner som spökar för mår dåligt av och till och bryter ihop stundvis. Klarat mig idag trots besök på underbara barn mässan.
    Känner igen mig i det du skriver, dock så har jag redan utreds o det känns som att de inte vet vad de skall göra nu. vi har också ett barn gemensamt, inget e fel på oss och våran vikt är perfekt.

försökt att få barn i över ett år nu och känns som att jag håller på att gå isönder samtidigt som det känns nu som att jag lika gärna kan ge upp för en bebis igen kommer jag aldrig att få...den känslan är som tusen nålar men ändå e jag så duktig på att dölja det och gå sönder när jag är själv hemma.Gråter
  • Anonym (försöker)
    BusigaSyrran skrev 2015-10-25 13:52:14 följande:

Underbart för er som lyckats plussa :)

Känner igen mig i det du skriver, dock så har jag redan utreds o det känns som att de inte vet vad de skall göra nu. vi har också ett barn gemensamt, inget e fel på oss och våran vikt är perfekt.

försökt att få barn i över ett år nu och känns som att jag håller på att gå isönder samtidigt som det känns nu som att jag lika gärna kan ge upp för en bebis igen kommer jag aldrig att få...den känslan är som tusen nålar men ändå e jag så duktig på att dölja det och gå sönder när jag är själv hemma.Gråter
    Har fått svar på proverna och inget som är avvikande. Lite lågt hb 107 men måste ju ha varit ännu lägre ett par veckor tidigare, nu kan tom vara lite bättre, käkar en järntablett om dan och folsyra nu. Ingen aning om när mensen kommer sen, tippar inom två veckor. Gått ner drygt ett, två kg på en månad iaf.

Fast är kämpigt när man inte vet om när kanske, eventuellt det blir ett syskon. Glad att inte åldern är emot oss. Nån gång kanske vi får ett barn till var. Men känns som väntan är längre än när det väl sker sen och man tänker tillbaka.
  • Anonym (TS)

Ett år har gått, och är nu gravid med ett levande foster, äntligen. Vi lyckades till slut, även om det tog tid. 

• EmPe
    Anonym (TS) skrev 2016-08-22 07:46:37 följande:

Ett år har gått, och är nu gravid med ett levande foster, äntligen. Vi lyckades till slut, även om det tog tid. 

Grattis! Underbart:) Fick ni någon hjälp eller gick det av sig själv tillslut? Själv sitter jag bredvid min lille plutt som nu är tre månader. Hur långt gången är du? Stort lycka till fram över!
  • Anonym (TS)
    EmPe skrev 2016-08-22 20:37:53 följande:
    Grattis! Underbart:) Fick ni någon hjälp eller gick det av sig själv tillslut? Själv sitter jag bredvid min lille plutt som nu är tre månader. Hur långt gången är du? Stort lycka till fram över!
    Det gick spontant :) Ingen läkare var stressad heller. Just gjort RUL. 
Svar på tråden När syskonet inte kommer.. Stressad, ledsen. Finns det någon annan i samma situation?