• Anonym (Anders)

Småbarnsföräldrar - håll er hemma

Just kommit hem från semesterresa.. Det är ju fan helt otroligt. Skrikande barn överallt. Om man vill ha en trevlig kväll på en restaurang tvingas man se ett barn som sitter och dreglar och har mat i hela ansiktet... och som efter 15 minuter börjar gallskrika för att det är tråkigt på restaurangen. En del föräldrar har i alla fall vett att se plågade ut och vissa ber till och med om ursäkt.. men varför resor ni iväg? Varför ska ni förstöra semestern för oss andra?

Småbarnsföräldrar. Lyd mitt råd. Håller er hemma. Gå till nån park med lekplats där barnen kan ha roligt. Ni kanske älskar era ungar, men resten av världen tycker att de är skitstöriga. Och till alla restauranger och caféer: Ta omedelbart barnmenyer och skötbord, så ni inte lockar till er dessa störande gäster.

• Svar på tråden Småbarnsföräldrar - håll er hemma
  • Anonym (harfyrabarn)
    Anonym (Hänsyn) skrev 2015-08-10 20:04:01 följande:

Jodå, det är trovärdigt. De flesta människor stör sig - dock snarare på föräldrarna som borde inse vad hänsyn är, snarare än barnen i sig. Barn i sig är sällan störande, men föräldrar som låter sina barn hitta på vad som helst och störa övriga gäster allt vad de orkar borde få lära sig hur man tar hänsyn till andra människor. Du har ju själv sagt att du har barn... 

Jag har barn, 4 st och jag stör mig på föräldrar som låter sina barn härja runt på restauranger och andra allmänna platser. Som sagt, om barnen inte fixar att vara på restaurang så ska man undvika det helt klart!
  • Anonym (menjagvillejubarageenkomplimang)
    Anonym (harfyrabarn) skrev 2015-08-12 06:11:42 följande:

Jag har barn, 4 st och jag stör mig på föräldrar som låter sina barn härja runt på restauranger och andra allmänna platser. Som sagt, om barnen inte fixar att vara på restaurang så ska man undvika det helt klart!

Jag undrar av ren nyfikenhet hur du gör om säg ett barn har en dålig dag och blir skrikig och ledsen och kanske inte vill sitta still. Ni har precis fått in maten och börjat äta. Är ni två vuxna går den ena ut med barnet, det är ju en lösning. Men om du är ensam med barnen? Tar du alla barnen och går och lämnar de fulla tallrikarna? Eller låter du de andra barnen sitta kvar ensamma (även om de också är små) medan du väntar utanför? Och om du vet att skrikigheten beror på att barnet är hungrigt och att det blir bra så fort barnet får i sig portionen (men barnet själv fattar inte det, det gör ju sällan det när de är små) - hur gör du då? Tar med dig maten ut? Petar i barnet så mycket det går vid bordet trots skrikigheten och stöket så att barnet blir lugnt och glad igen trots att omgivningen blir störd under tiden? Nu kanske du svarar att mina barn blir aaaaldrig stökiga någonsin någonstans (hrm), så andra med fler barn (gärna ganska tätt i ålder) får också gärna svara!
  • Anonym (småbarnföräldrar)

Barn skriker och det är helt normalt. Om de skriker på tåget eller på flygplan ska jag stiga av ????

• Anonym (Timmie)
    Anonym (småbarnföräldrar) skrev 2015-08-13 00:09:54 följande:

Barn skriker och det är helt normalt. Om de skriker på tåget eller på flygplan ska jag stiga av ????

Nej, men du skulle kanske kunnat undvika att kliva på?
  • Anonym (Jenni)
    Anonym (Timmie) skrev 2015-08-13 05:16:08 följande:
    Hur ska en person utan körkort klara sig? Ska barnen aldrig få åka någonstans? Hälsa på släkt? Ska föräldrar hålla sig inomhus totalt? Lämna barnen i bilen medan man springer in och handlar?

Jag tycker det är lite läskigt hur anti-barn det här samhället har blivit. Hur uppfostrade barn än är (borträknat spädbarn, dom gör det inte för att jävlas) så händer det ibland att dom skriker. Kanske sitter du bredvid första gången det händer.

Jag tänkte på den här tråden igår efter jag varit på restaurang, eftersom jag aldrig brukar reflektera över barn. Det var livlig och trevlig stämning, men jag har ingen aning om huruvida det var barn på stället. Om det hade suttit en unge vid bordet bredvid så hade jag aldrig haft en aning om ungen hade haft mat runt hela ansiktet, halva bordet och på golvet. Jag vet faktiskt inte ens hur de vuxnas bordskick var vid bordet bredvid eftersom jag hade full fokus på mitt egna sällskap. Jag undrar faktiskt lite hur folk kan ha sådan koll på alla andra runt om.
  • Mobility

Hmmm... alltså jag åker inte utomlands med mina barn som är 2 och 5 av olika anledningar. Främst därför att det kostar mycket pengar och jag vet att de uppskattar att åka till en lekplats i närheten minst lika mycket om kanske ännu mer än att åka bort. Jag brukar säga att det inte är barnens behov som styr här i diskussioner kring att åka iväg med barnen, det är ju föräldrarna som vill iväg. Därför kan jag inte fatta varför man åker till thailand med en tremånaders som inte har nåt utbyte alls av det förutom hög värme och jobbigt på planet.

Nä, jag tycker man ska vänta med långresor så att barnen kommer ihåg dem, kan umgås med andra utan utbrott som de kan få när de är små och spar pengarna till något annat.

Men det här med restaurangbesök är ju som här hemma tycker jag. Jag går inte ut ofta och äter med mina därför att min yngsta är för liten för att resonera med ännu. Ibland blir det utbrott och då tycker jag att det är bättre att inte förstöra miljön för andra om jag inte ha någon med mig som kan ta med barnet därifrån. Jag tycker man ska ha respekt för andra människor som är på samma restaurang och betalar dyrt för att kunna unna sig en stund ihop.

Summan av det hela; sluta låt de vuxnas behov styra under några år tills dess man kan resonera med barnen så de håller sig normala utan utbrott och gör sånt som barnen uppskattar och är med på under dessa år. För detta krävs det inte mycket; åk till en park, upptäck nåt nytt i närområdet.Thailand kan vänta.

Ju äldre du blir desto mer grå istället för svart/vit blir världen....
  • Anonym (Timmie)
    Mobility skrev 2015-08-13 07:50:55 följande:

Hmmm... alltså jag åker inte utomlands med mina barn som är 2 och 5 av olika anledningar. Främst därför att det kostar mycket pengar och jag vet att de uppskattar att åka till en lekplats i närheten minst lika mycket om kanske ännu mer än att åka bort. Jag brukar säga att det inte är barnens behov som styr här i diskussioner kring att åka iväg med barnen, det är ju föräldrarna som vill iväg. Därför kan jag inte fatta varför man åker till thailand med en tremånaders som inte har nåt utbyte alls av det förutom hög värme och jobbigt på planet.

Nä, jag tycker man ska vänta med långresor så att barnen kommer ihåg dem, kan umgås med andra utan utbrott som de kan få när de är små och spar pengarna till något annat.

Men det här med restaurangbesök är ju som här hemma tycker jag. Jag går inte ut ofta och äter med mina därför att min yngsta är för liten för att resonera med ännu. Ibland blir det utbrott och då tycker jag att det är bättre att inte förstöra miljön för andra om jag inte ha någon med mig som kan ta med barnet därifrån. Jag tycker man ska ha respekt för andra människor som är på samma restaurang och betalar dyrt för att kunna unna sig en stund ihop.

Summan av det hela; sluta låt de vuxnas behov styra under några år tills dess man kan resonera med barnen så de håller sig normala utan utbrott och gör sånt som barnen uppskattar och är med på under dessa år. För detta krävs det inte mycket; åk till en park, upptäck nåt nytt i närområdet.Thailand kan vänta.

Bra resonerat!
    Önskar att fler var som du. {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Timmie)
    Anonym (Jenni) skrev 2015-08-13 07:03:07 följande:
    Hur ska en person utan körkort klara sig? Ska barnen aldrig få åka någonstans? Hälsa på släkt? Ska föräldrar hålla sig inomhus totalt? Lämna barnen i bilen medan man springer in och handlar?

Jag tycker det är lite läskigt hur anti-barn det här samhället har blivit. Hur uppfostrade barn än är (borträknat spädbarn, dom gör det inte för att jävlas) så händer det ibland att dom skriker. Kanske sitter du bredvid första gången det händer.

Jag tänkte på den här tråden igår efter jag varit på restaurang, eftersom jag aldrig brukar reflektera över barn. Det var livlig och trevlig stämning, men jag har ingen aning om huruvida det var barn på stället. Om det hade suttit en unge vid bordet bredvid så hade jag aldrig haft en aning om ungen hade haft mat runt hela ansiktet, halva bordet och på golvet. Jag vet faktiskt inte ens hur de vuxnas bordskick var vid bordet bredvid eftersom jag hade full fokus på mitt egna sällskap. Jag undrar faktiskt lite hur folk kan ha sådan koll på alla andra runt om.
    Att kladda ner "halva bordet och golvet", tycker du att det är ok mot restaurangens personal?
    Är det så viktigt att gå ut och äta med småbarn?

Det värsta jag skådat var en mamma som bytte blöja på ungen på stolen bredvid sig.
    Så vidrigt att ord saknas.
  • Anonym (Jenni)
    Anonym (Timmie) skrev 2015-08-13 10:39:30 följande:
    Att kladda ner "halva bordet och golvet", tycker du att det är ok mot restaurangens personal?

Det värsta jag skådat var en mamma som bytte blöja på ungen på stolen bredvid sig.
    Jag sa ingenting om vad jag tyckte om beteendet. Jag menar bara att jag inte hade märkt om det skett. Att jag har fullt upp med att ha trevligt med mitt sällskap istället för att hålla koll på vad alla andra sysslar med. Nu tror jag det är få som tar med barn som kladdar ner överallt utan det handlar antagligen mest om normalt spill (vilket vuxna också kan göra). Jag vet att ts skrev något om att vara kladdig runt munnen. Jag reflekterar varken över huruvida barn eller vuxna vid andra bord har kladd runt munnen när jag är ute och äter i alla fall.

Alltså. Alla tar upp sådana extrema exempel. Jag har aldrig råkat ut för något i närheten av att någon bytt blöja vid bordet på en restaurang. Inte heller att någon, varken barn eller vuxen kladdat ner så mycket att det stört omgivningen. Jag har inte ens varit med om att barn har skrikit, sprungit runt eller liknande så det stört. (ej snabbmatsställen med lekland inräknat). Ändå äter jag ute rätt ofta. Då håller jag mig inte ens till "vuxna snobbställen" där barn inte är välkomna. Jag är dessutom inget stort fan av jobbiga barn, så det är inte så att jag är übertolerant...

KAN det här vara ett SÅ stort problem? Vilka ställen har ni som blivit extremt störda ätit på? (helt ärligt, jag vill veta så jag kan undvika dessa ställen om jag mot förmodan råkat missa alla)

Jag känner att när jag väl skaffar barn då blir det nog flytt söderöver där barn är mer välkomna.. (kanske bör förtydliga att jag inte tycker det är okej att bete sig hur som helst och skylla på att "dom är ju barn", utan "ungarna" ska ju självklart uppfostras. Innan någon får panik och tror jag uppmuntrar extremt beteende..)
  • TeresB
    Anonym (Timmie) skrev 2015-08-13 10:39:30 följande:

Nej det är inte ok, skulle ens barn spilla eller kladda så städar man upp. Men med de argumenten borde man absolut inte släppa ut fulla folk på stan som slåss, pissar och spyr. Och de är trots allt vuxna.

Sj har jag jobbat inom hotell och resturang många år. Barn är inget jätteproblem. Fulla människor är det. Och en hel del vuxna kan vara ruskigt skräniga.

Samma på flyg, jag störs mer av fulla människor men det är lite en del av att resa så man gillar läget.
  • Anonym (småbarnföräldrar)
    Anonym (Timmie) skrev 2015-08-13 05:16:08 följande:
    Hur man kan undvika att kliva på ????Man måste åka och man åker tillsammans med sina barn..  Det är helt normalt.

Det är du som skulle kunnat undvika resa!!! Stanna hemma !
  • Billie22

Aldrig varit med om något sådant. Åk inte till ett familjeparadis/barnresemål om du vill ha vuxensemester. Om det var småbarnsföräldrar överallt verkar det vara du som är på fel ställe.

• Anonym (Timmie)
    Anonym (småbarnföräldrar) skrev 2015-08-14 02:39:47 följande:
    Hur man kan undvika att kliva på ????Man måste åka och man åker tillsammans med sina barn..  Det är helt normalt.

Det är du som skulle kunnat undvika resa!!! Stanna hemma !
    Får du gärna tycka.
    Se bara till att de inte stör.

Du får nog göra något åt ditt tangentbord, utropstecknet verkar fastna emellanåt.
Svar på tråden Småbarnsföräldrar - håll er hemma