• powerpuff

Skulle du låta din 10-11 åring vara ute till 1-2?

Skulle du låta din 10-11 åring vara ute till 1-2 på natten? Menar ute i typ staden, på exempelvis Malmöfestivalen?

• Svar på tråden Skulle du låta din 10-11 åring vara ute till 1-2?
  • gbgumman

Vi har nog vänt på dygnet i sommar. 1-2 har nog inte hänt vi varit ute till nästan. Vi har barnen med oss hela tiden. Är i Grekland nu. Hamnade på en skruvad bar med ungarna mitt i natten. Dottern dansa loss på stranden till Bob Dylan. Inget var någonsin farligt bara trevligt. Bar ägaren var rätt på lyset men bara snäll. Tycker inte det är fel. Ungarna var trygga hela tiden.

• jagärjagvemärdu

Jag var på Malmöfestivalen med min mamma och hennes ex och hans barn när jag var 10-11 år. Vi stannade då till kl 00 för att se fyrverkerierna! Men ensam? Knappast! När jag var kanske 15-16 var de tiderna ok.

• silvergirl
    gbgumman skrev 2015-08-09 12:54:06 följande:

Vi har nog vänt på dygnet i sommar. 1-2 har nog inte hänt vi varit ute till nästan. Vi har barnen med oss hela tiden. Är i Grekland nu. Hamnade på en skruvad bar med ungarna mitt i natten. Dottern dansa loss på stranden till Bob Dylan. Inget var någonsin farligt bara trevligt. Bar ägaren var rätt på lyset men bara snäll. Tycker inte det är fel. Ungarna var trygga hela tiden.

Jag blir lika förvånad varje gång jag reser utomlands och ser barnfamiljer ute i nattlivet efter 22. Visst dom överlever väl att möta massa fulla gaphalsar, men vad har de för behållning av det?
  • Anonym (,,)
    silvergirl skrev 2015-08-09 13:55:31 följande:
    Jag blir lika förvånad varje gång jag reser utomlands och ser barnfamiljer ute i nattlivet efter 22. Visst dom överlever väl att möta massa fulla gaphalsar, men vad har de för behållning av det?
    Så innanför den tråkiga lilla kvadraten.. varför skulle nån ta illa av nåt?! har man kärlek i sin familj och har barnen tillgång till den samt sina föräldrar 24/7 så förstår jag inte vad som är problemet. Jag växte upp på kulturhuset med punk/rock konserter, var ofta på jugge fester med min mamma och mormor och hade allt möjligt folk runt mig, latino band spelade live i vårt vardagsrum... var ofta på fester med vuxna där barnen lekte och sen blev nattade av nån vuxen i en skön säng.
    Jag av det lärde mig respektera och lära av alla slags människor, har aldrig dömt eller missunnat någon något, kunnat jobba med svårt utsatta människor pga att jag aldrig dömer. har själv barn nu och ser framemot att hjälpa honom öppna sin värld.

rutiner och kärlek finns det gott om plats för iaf!
  • Litet My

Nej, möjligtvis i vårat sällskap någon enstaka gång

• Sockervaddspinnen

Tillsammans med en ansvarsfull vuxen, ja. Nyårsafton.

• Anonym (Hell)

Nej, skulle aldrig låta mina barn vara ute så sent. Jag var själv det när jag var ung så vet att det inte skedde något bra.

• Sockervaddspinnen

Min unge var fyra år förra nyårsafton och var med ute vid tolvslaget. Likaså mitt barns bästa kompis med föräldrar.

• gbgumman
    silvergirl skrev 2015-08-09 14:55:31 följande:
    Eftersom de skratta och hade kul, lekte och dansade så tror jag nog att de hade stor behållning. Kanske lärde de sig att en härlig resa utomlands inte bara är pool och bamseklubb utan även ett sett att se sin omvärld samtidigt som de är trygga med mamma och pappa. Min förhoppning är att de också ska gå till lite udda och skruvade ställen och inte bara barer med nordisk ägare på kända partyställen.
    Mina föräldrar lärde mig att komma ur vår svenska kub och se lite mer. Inte vara så rädd att bryta svenska villa vovve Volvo, natta barnen kl. 19 och endast ha vuxen tid sen. Somnade många gånger i soffa (tillsammans med andra ungar)hemma hos någon medan de vuxna prata och spelade TP. Man fick vara vaken så länge man orka helt enkelt. Ser tillbaka på min uppväxt med bara positiva minnen.
    Men lugn lugn. Har två fina ungar som inte har några problem att gå och lägga sig på vardagar i tid och lätt för att stiga upp tidigt.
  • En blå giraff

Vid något särskilt tillfälle tillsammans med vuxen - kanske. Inte om det är ett ställe med mycket alkohol. Det känns lite tidigt faktiskt. Kanske lämpligare vid 13-14 år och då också med en vuxen.

• LillaJag06
    gbgumman skrev 2015-08-09 12:54:06 följande:

Låter helt okej för mig.

Jag baserade mitt svar på min tolkning av ta text.
    Trodde att hon/han menade att barnet skulle vara ute själv.
  • pigglet

På jul- och nyårsafton har det hänt att klockan blivit 12 och drygt det, men aldrig annars. Barnen är mycket påverkade dagen efter, griniga och gnälliga och allmänt i dålig form.

Ute, som i ute i kvarteret/gården och leker och stojar, får de inte vara efter 20:00. Man får respektera grannar osv, tycker jag.

Och att släppa ut dem själva på en festival på natten - nej, det skulle aldrig hända i den åldern.

• gbgumman
    LillaJag06 skrev 2015-08-09 22:39:24 följande:
    Låter helt okej för mig.

Jag baserade mitt svar på min tolkning av ta text.
    Trodde att hon/han menade att barnet skulle vara ute själv.
    Själva-inte en chans. Sonen har börjat gå hem från skolan i år (11år) han var nog sist med det. Jag är många gånger en riktig hönsmamma. Men har jag kontroll och vet att ungarna har det bra så vågar jag dra med dem på ganska vansinniga strapatser. Ungarna vill ligga vid poolen och jag vill klättra i berg eller bada i vattenfall. Men de är alltid glada när vi kommit iväg.
  • ciann

Inte en chans med kompis
    Inte otroligt om det var med någon förälder

• ciann

Inte en chans med kompis
    Inte otroligt om det var med någon förälder

• Gladskit

Tillsammans med oss föräldrar? Möjligen om det var något riktigt speciellt uppträdande eller liknande, typ en artist som min son (9 år) VÄLDIGT VÄLDIGT gärna ville se.

På egen hand eller med en kompis? Aldrig i livet!

Svar på tråden Skulle du låta din 10-11 åring vara ute till 1-2?