Eftersom vårt barn inte har diagnos har jag köpt själv på nätet, men jag vet att barn på deras skola har fått göra det på fritids. Men åtminstone två av de barnen har inte fått någon effekt. Efter att ha provat detta I vår familj tror jag att det delvis berodde på att de inte körde hemma. En förälder måste sitta med hela tiden och hjälpa barnet att koncentrera sig. Om inte barnet lyckas koncentrera sig på övningarna så hjälper det naturligtvis inte... för vår son gjorde det stor skillnad.
Efter att vi kört ett program med träning, 25 ganger, så började plötsligt andra barn ringa hem och villle leka med honom. Skedde inte innan vi tränade. Träningen är nästan magiskt bra MEN det svåra är att genomföra träningen! Låter löjligt men så är det. Så star det också I broschyren de skickar med, man ser nästan alltid bra resultat men det är väldigt få som klarar att genomföra träningen.
Vi lyckades med detta och fick fantastiska resultat, jag skall berätta hur vi gjorde för att lyckas genomföra träningen.... Min man satt bredvid och hjälpte sonen att koncentrera sig, tar ca 30 minuter och man gör det 25 ganger. Man kör 5 ganger I veckan I 5 veckor.
Då gäller det att hitta en stund på dagen då barnet inte är dödstrött och kan koncentrera sig, ostört. Man behöver en vuxen som hjälper till och sitter bredvid 30 minuter, den vuxne bör läsa in sig på programmet så att man förstår varför man kör dessa övningar. Denna information bifogas till programmet. Som mamma såg jag till att min man och sonen gjorde detta 25 ganger. Om jag inte tagit det ansvaret hade de tröttnat efter 6-7 ganger, det gör de flesta och då ger det ingen effekt. Man måste köra I fem veckor, fem ganger per dag! Sen tar man ett uppehåll på 6-12 månader och kör en gang till, andra ganger bara 20 tillfällen.
Googla på Minneslek så hittar du programmet. Det finns ett dyrare Cogmed men det var alldeles för dyrt. Minneslek funkade för oss. Men som sagt var , det svåra är att genomföra programmet, man skall ju laga och äta mat, läsa läxor , gå på aktiviteter....