• ssa123

hur är era 16 månaders i humöret?

Våran lilla tjej är så arg. Typ jämt. Det är som att allt är fel och man kan grina för allt. Alla andras barn verkar vara såna solstrålar. Nån som känner igen sig?

• Svar på tråden hur är era 16 månaders i humöret?
  • elyse

Vår dotter har väldiga toppar och dalar. Men vi har nyss flyttat och förra veckan började hon på förskola. Det lägger sig nog snart. Hon är i alla fall en solstråle gentemot utomstående och det tycker jag är viktigast, att hon är social.

• Flickan och kråkan

Barn är olika. Jag har tre barn. Då får man lite perspektiv . Vid 16 månader var:
    - Äldsta....en gnällspik.
    - Mellan....en tickande bomb (arg, utbrott, bets, KAN SJÄÄÄÄLV!....fast egentligen inte)
    - Yngsta....världens nöjdaste, alltid glad och harmonisk.

De är idag 2, 6 och 7,5 år. Och alla tre världens underbaraste personligheter.....lika olika idag som vid 16 månader .

Det festliga är att det är lätt att se varför de var som de var som riktigt små. Äldsta är en superframåt kille som är pigg på att testa allt. Men när han blir hungrig, han känner besvikelse, trötthet etc så blir han gnällig. Aldrig utbrott och väldigt rationell och förhandlingsbar, men gnäller

Mellan är på många sätt väldigt självständig. Kan själv! Vill själv! Gnäller i stort sett aldrig, men har ett hetsigare humör. Han blir väldigt arg, men inget som sitter i länge eller så. Bara hans sätt att protestera. "JAG BRYR MIG INTE! DET TÄNKER JAG AAAALDRIG GÖRA!" och så slås det igen en dörr. Och så gör han det man bad honom om i tysthet utan att visa det (man får ofta medvetet blunda och absolut inte kommentera eller berömma att han gör det). Ingen ska säga till honom vad han ska göra .

Yngsta är fortfarande väldigt.....ja, bara glad och nöjd oavsett vad.

Samma föräldrar. Samma miljö. Olika personer .

Jämför inte med andra barn.

Svar på tråden hur är era 16 månaders i humöret?