• EllenA

Ska du inte ha ett glas vin? Är du gravid eller??? :-(

Hej,
    som oförklarligt barnlös är det ju mycket man ska stå ut med. Förutom alla frågor/dumma kommentarr från omgivningen om varför man inte skaffar barn, till alla vänner som får barn i tid o otid och alla tankar och all längtan så vill jag addera ytterligare ett - måste få gnälla av mig lite...
    ...har försökt bli gravid i ca 1,5 år och varje månad hoppas man ju - många månader har jag förskt att tänka positivt och känt att nu, denna gången kommer det att gå vägen - och därför tänkt xtra mycket på kost och hållt mig undan från alkohol (mest för att man gör allt för att optimera chansen - samt att man inte vill ha ångest av att ha festat hårt och därefter få veta att man är gravid, även om alla säger att man ska leva som vanligt fram tils att man testar positivt...) Genom mitt jobb blir det en del tillställningar med middagar etc och jag är sååå less på att alla människor ska lägga sig i om jag dricker eller inte!!! What's up with that????? Ska du inte ha vin? Är du gravid eller?? Håll käften har jag lust att säga! Just nu blir jag jätteprovocerad av detta, kanske just för att jag försökt så länge och det är jävligt jobbigt ibland. Hur hanterar ni detta?

• Svar på tråden Ska du inte ha ett glas vin? Är du gravid eller??? :-(
  • Nettan73

Jag har inte svårt att bli gravid, men har haft en hel del otur med mf o så.. Jag brukar vara helt frank och rak. Typ - "jag har svårt att bli mamma, men vill väldigt gärna så jag försöker optimera mina chanser..." För det mesta tar folk det ganska naturligt och nöjer sig med det, och ibland frågar de vidare på ett ödmjukt och trevligt sätt..

• GrönDrake

"Varför dricker du inte , är du gravid eller?"
    "Nej, men jag har en obotlig sjukdom som gör att jag inte kan dricka!"

Så skulle jag vilja svara för jag är så less på att folk säger sådana saker. Lika bra att chocka dem lite!

• Paksenarion

fattar inte varför folk måste lägga sig i om man dricker eller inte... Man kanske inte ens känner för att dricka just den kvällen. *suck*

• illy

Jag förstår dej precis!
    Jag har sagt allt från att jag har problem med magen till att jag äter mediciner. Jag har beställt mineralvatten när vi varit "ute" med kompisar och då frågar dom inte för ingen vet ju vad det är i glaset... Men nu har jag gett upp "chans optimerandet" och lever som man säger "normalt".

• Sarge

Jag förstår prcis hur du känner...

Inte för att det kanske hjälper men jag kan beträtta hur jag upplever det:

Jag blir "trakasserad" av vissa korkade människor på mitt jobb för att jag inte dricker...

Jag är INTE gravid, jag är INTE religös...jag är BARA nykterist !

Trots att jag arbetat på samma plats i typ 3-4 år så är det fortfarnde vissa lustigkurrar som ska försöka pracka på mig att dricka, men allsköns jävla argument.
    Det är "lättare att ha kul" , "släppa loss", det är "socialt" & fan vet allt.
    Jag har inga somhelst problem med att vara social, jag har jävligt kul & släpper loss fantamej MER än dom som dricker !
    Sen får man höra att man är en renlevnadsmäniska osv osv

Nu senast vart jag riktigt jävla pissed off när en viss person gick på för mycket ...
    Han sa nåt i stil med "du som inte har några laster..bla bla"
    Jag kontrade lite fint med "Vafan vet du om det ? jag kanske missbrukar annat som inte du ser..."
    Han blev rätt tyst, kan jag säga, om än bara tillfälligt

Jag blir vansinnig på folk som inte kan acceptera att jag inte dricker...jag tycker helt enkelt inte att det är gott...varför ska man då dricka det ?
    Hur kan det komma sig att det är så himla ok att dricka alkohol, men inte tex ta en joint ?
    (jag tar inga droger alls, men jag bara undrar)
    För mig är det lika mycket drog ´med alkohol, som knark...bara det att alkohol är fullt lagligt

Sorry om jag skenade iväg lite...

Gonatt
    Sarge

• illy

En "bekants bekant" som ofta är på samma fester och tillställningar vi går på dricker aldrig en droppe. Han är pilot eller något, jag vet inte exakt det finns ju en del att välja på i den branchen, och säger at han inte mår bra av att dricka. Han säger att han automatiskt slutade när han började flyga, det passar inte ihop med varandra typ. Och ALDRIG är det någon somkallar honnom för osocial, ALDRIG ifrågasätts detta levnadsätt, eller iallafall inte då och där. Ingen försöker hitta på anledningar till att han ska drick och ingen lägger sej i hans beslut.
    VARFÖR bryr dom sej då i om jag dricker eller inte?
    *känner hur något feministiskt bubblar under ytan*

Godnatt!

• Cuthalion

illy

Jag tror mer det beror på hur man lägger fram sina skäl. Att en pilot inte dricker och inte ifrågasätts tror jag beror på att man på någon nivå förstår att kombinationen inte passar ihop, precis som att en chaufför inte ifrågasätts vidare.

Själv dricker jag i princip aldrig och har ofta fått förklara varför. Att bara säga att man äter värktabletter är sällan någon idé, men då man lägger till att det är morfinpreparat som kan orsaka andningsförlamning om man kombinerar dem med alkohol, så brukar det ta skruv

• MissTröst

Visst är det frustrerande! Jag har inte alls lust att förklara för min arbetskamrater att vi försöker få barn, det har de inte med att göra! Nu när man har försökt länge (snart ett år i vårt fall) så har jag funderat på att strunta i avhållsamhet åtminstone tills jag har ett plus på stickan. Men det är ju sjukt att man ska behöva göra så bara för att inte få några frågor och gliringar (jag avstår gärna från att dricka, tycker inte att det är så viktigt).

• Bemma

Jag har oxå valt att inte dricka...för mig är det ingen uppoffring alls! Visst tycker jag det är gott med öl men jag kan lika gärna dricka lätt-eller mellanöl eftersom det är smaken jag vill åt, inte alkoholen.
    Jag har inte heller svårt att släppa loss nykter, har alltid roligare nykter än full! Ändå ska folk fråga och tjata! Vad är problemet! Varför kan man inte bara säga att man inte har lust att dricka!
    Dock verkar folk oftast nöja sig med när jag säger att jag är så himla lättpåverkad (vilket jag är) och att jag blir lätt bakfull (vilket jag blir) o har inte lust att förstöra en hel dag på grund av fylla! Jag kan även bli bakis på en eller två glas vin så de flesta acceptera detta faktum!
    Tråkigt ändå att man måste förklara sig! De som alltid är kanonfulla måste inte förklara DET beteendet utan blir istället SURA om man ifrågasätter att de dricker för mycket!! Men de ska få tjata om varför jag INTE dricker i tid och otid!

Svar på tråden Ska du inte ha ett glas vin? Är du gravid eller??? :-(