• Ssarahh

Byta förskola eller inte?

Ibland känns det som att man som förälder nojar och överdriver, att man tror att barnet har det dåligt, när det i själva verket bara är jag som mamma som märker det negativa.
    Min dotter är nu 2,5 år.
    1 år sen skolades hon in på en ganska stor förskola, där hon ff går.
    Vi var första gångs föräldrar och "vågade" väl inte riktigt ställa krav och visste inte heller vad vi hade att förvänta oss av en förskola.
    Efter MYCKET problem på avdelningen pga personalomsättning, så stängdes dotterns avdelning efter 6mån.
    Hon skolades då in på en ny avdelning på samma förskola.

Nu till sak.. hon är väldigt social och utåtriktad, och nu på denna avdelning anser jag att personalen är mognare (dom är äldre), mer pedagogiska, lite tråkiga (men det behöver barn!).
    Dock är det mycket slagsmål mellan vissa barn, mitt barn är ett av dom som slåss. Och jag upplever att personalen är så erfarna på något vis avtrubbade, det är sällan någon reagerar känns det som, personalen står å babblar med varandra medans ungarna slåss och sliter varandra i håret.

Känns även som att min dotter ff är "ny" för dom, att ingen har lärt känna henne. Jag vet ff inte vem som är hennes pedagog, för dom delar väl upp barnen mellan sig?
    Det känns som att "den som inte har något att göra" för ta hand om min dotter, men så är det säkert inte. Visst jag kan ju faktiskt fråga? Men vill inte att personalen ska tro att jag ställer krav som ej går att ställa.

Nu efter sommarlovet vill min dotter givetvis inte gå till förskolan, efter långt sommarlov, klart man blir lite hemmakär.
    Men imorse när jag lämna så storgrät hon, klängde sig fast vid mig.. och ingen verkade bry sig. All personal bara hejade på varan "hur har semestern varit??" bla bla. Hallå mitt barn gråter och ingen hjälper mig att avleda henne!!!

Tillslut får jag hjälp.... då börjar min dotter skrika efter mig, jag vet hur hon fungerar så jag lyckas gå iaf, jag vet det går över efter nån minut. Men personalen som tog tag i oss varit helt förvirrad och nervös... äldre dam runt 50, jobbat inom barnomsorg i måååånga år, vet inte hur du ska hantera ett skrikgråtande barn?

Hon har nu gått här på andra avdelningen i 3-4mån. Ska jag söka ny plats? eller blir det för mycket byten för henne?
    Hon trivdes och jag fick gå hem utan problem före sommaren.. men jag var ff missnöjd med personalen då.

• Svar på tråden Byta förskola eller inte?
  • Andersson85

Är samma för oss fast vi flyttade och bytte till ny förskola i våras. Den vi hade innan var underbar med fantastisk personal som verkligen brydde sig om barnen. Nu känns personalen så oengagerad och lata, bryr sig inte så mkt. Barnen springer omkring och skriker och smäller i dörrarna. Försöker få sonen att sova varje dag fast han slutade med dagsömn vid 2 år och jag säger det varje dag. Sonen har dock kul där så vi ger det en chans nu efter sommaren så får vi se. Har vart så mkt vikarier innan och rörigt så testar nu igen, vill inte förvirra sonen förmkt med nytt byte. Hoppas det ska ordna sig, men känner mig sjukt missnöjd och som att vi är i vägen nästan.

Svar på tråden Byta förskola eller inte?