• Anonym (mbv)

Begränsa abortlagen i Sverige!

Jag skriver redan nu, så att det inte ska bli några missuppfattningar, men det lär det väl bli ändå. Jag är inte emot abort! Det är bra att det finns om kvinnan har blivit gravid via t ex våldtäkt, incest, om kvinnan är väldigt ung (under 18 år) eller om graviditeten innebär en fara för barnet och/eller kvinnans liv.

Det görs nästan 40 000 aborter per år i Sverige! Det är en galet hög siffra. Jag tror inte en sekund på att alla dessa aborter genomförts pga våldtäkt, incest, om kvinnan varit väldigt ung eller om graviditeten inneburit en fara för barnet och/eller kvinnans liv. Det köper jag inte alls! Självklart så förekommer det väl, men i hög grad då? Inte alls särskilt hög skulle jag gissa.

Dom flesta aborter förekommer (för att vara övertydlig: säger inte alla aborter) pga rent slarv! Jag säger inte att man ska förbjuda människor att ha ett sexliv eller tvångssterilisera folk till höger och vänster, men för tusan om man inte vill ha barn, varken inte alls eller inte för tillfället, se då för fan till att skydda er!! Det finns gott om preventivmedel. Och ja, jag vet också att inget preventivmedel är 100% säkert, men det är inte 0% säkert heller som det känns som många påstår det som ropar ut: "Man kan faktiskt bli gravid ändå!"

Jo, tack det känner jag till. Men är det verkligen upp till 25 000 kvinnor i Sverige som blir gravida trots skydd? Bullshit! Det rätta ordet är för att det görs så helvetes många aborter i vårt land kallas: Slarv!

Ta ansvar för era handlingar om ni inte vill ha några barn. Skydda er! Det finns kondom, det finns P-piller, minipiller, spiral, pessar och p-stav. Det är faktiskt inte så himla svårt. Eller är de det?

Sen tycker jag även att aborter får göras på tok för länge i Sverige! Fri abort fram till vecka 18 och abort vid giltigt skäl godkänt av Socialstyrelsen fram till vecka 22?!

Det är ju nästan så att man mår illa. Jag tycker Sverige ska begränsa abortlagen! Fri abort fram till vecka 10. Högst! Jag menar dom flesta, om inte alla får jag någon form av graviditetssymptom när dom blivit gravida. Det brukar komma ganska tidigt runt graviditetsvecka 5, såsom utebliven mens, ömma bröst, illamående och trötthet. Jag säger inte alla kvinnor får alla dessa symptom, men något form av symptom får man ju. Det är ju en hormonell förändring som sker i kroppen.

Jag säger det igen så att folk kanske kan börja förstå: Vill du inte ha barn? Se till att skydda er! Vill du inte ta ansvar för en annan människas liv? Samma sak där. Se till att skydda er! Vill du inte tillbringa resten av ditt liv att du ständigt är orolig för en annan individ? Igen. Se till att skydda er!

Det är faktiskt inte så himla svårt.

• Svar på tråden Begränsa abortlagen i Sverige!
  • Anonym (Liv)
    Fiona M skrev 2015-08-13 12:41:14 följande:

Jag som gymnasielärare kan ju säga att det finns en hel del i sexualundervisning som brister.

På en av våra temadagar hade vi några gammeldags damer från ungdomsmottagningen (såna som (anonym) Liv...) som på allvar pratade om säkra perioder som preventivmedel för 16-åringarna men vägrade prata analsex då man, enligt dom, helt enkelt inte skulle ha det...

Såna som mig? Vill du utveckla det tack?
  • Anonym (?)
    Anonym (Liv) skrev 2015-08-13 16:37:46 följande:
    Såna som mig? Vill du utveckla det tack?
    Socialkonservativ sexualmoralist kanske?
  • Anonym (Liv)
    Anonym (?) skrev 2015-08-13 11:45:35 följande:

Det är fantastiskt att det finns fosterföräldrar och adoptivföräldrar till de barn som ändå föds i fel familj men det finns inte 40 000 fosterfamiljer som står redo att ta emot barn. Så det är givet att om abort blir förbjudet så kommer många utav kvinnorna som vill göra abort vara tvungna att ta hand om sina barn, vare sig dom vill eller ej. Förstår du det? Förstår du att ovilliga föräldrar blir dåliga föräldrar? Förstår du att även om dina vänner tagit hand om 5 barn under sin livstid så finns det inte 40 000 familjer som är villiga att göra det varje år? Ska alla de här 40 000 barnen födas så är barnhem eller ovilliga föräldrar enda alternativet?

Du tror inte att dom kan börja älska sina små eller? Alla ovilligt gravida menar du skulle bli hemska föräldrar? Eller 40 000 som du säger skulle försöka adopteras bort? Det finns ju rätt många som också ändrar sig vid sin förlossning och inte vill lämna sin baby. Du tror inte att när en kvinna får se och håller sin nyfödda i sina armar att hon skulle kunna börja älska det och känna att hon vill ta hand om sin dotter eller son? Jag säger inte att ingen skulle adopteras bort. Och jag säger heller inte att man inte ska kunna göra abort men inte så sent som man får göra nu och av vilka annledningar som helst
  • Anonym (anonym 2)
    Anonym (Liv) skrev 2015-08-13 17:12:15 följande:
    Du tror inte att dom kan börja älska sina små eller? Alla ovilligt gravida menar du skulle bli hemska föräldrar? Eller 40 000 som du säger skulle försöka adopteras bort? Det finns ju rätt många som också ändrar sig vid sin förlossning och inte vill lämna sin baby. Du tror inte att när en kvinna får se och håller sin nyfödda i sina armar att hon skulle kunna börja älska det och känna att hon vill ta hand om sin dotter eller son? Jag säger inte att ingen skulle adopteras bort. Och jag säger heller inte att man inte ska kunna göra abort men inte så sent som man får göra nu och av vilka annledningar som helst
    Nej de flesta börjar inte älska sina barn om de är oönskade under graviditeten, det där en fantasi.
  • AnooYoo

Vilka anledningar tycker du att lagstiftaren ska godkänna?

Hur tänker du att utredningen kring skälet ska gå till? Ska aborten vänta tills utredningen kring våldtäkt är klar eller räcker det att kvinnan säger att hon blev våldtagen?
  • Anonym (Tess)
    Anonym (anonym 2) skrev 2015-08-13 17:25:21 följande:
    Nej de flesta börjar inte älska sina barn om de är oönskade under graviditeten, det där en fantasi.
    Du lever i en fantasi!
  • Kim Possible

Bara att inse, de som är rabiata abortmotståndare tänker inte ett skit på hur livet blir för varken barn eller mamman i de fall där mamman inte vill eller kan ta hand om barnet. Allt prat om att det är ett LIIIIIV från att spermie möter ägg är inget annat än omskrivning för att man vill kontrollera kvinnors sexualitet, alltså en ren moralfråga. 

Tvi säger jag om sådana som pratar om "livets oinskränkbarhet" när det handlar om mikroskopiska cellklumpar, men gladeligen skiter i fullt levande kvinnors rättigheter och "oinskränkbarhet".

Kräks

• Anonym (anonym 2)
    Anonym (Tess) skrev 2015-08-13 17:59:12 följande:
    Du lever i en fantasi!
    För många som får önskade och planerade barn tar lång tid att få band med sina bebisar och du tror väl inte på fullt allvar att kvinnor som hindras från abort förlikar sig med situationen och istället blir lyckliga genom graviditet och när barnet är fött?
    Du vet varför fostermödrar en gång i tiden infördes i Sverige, det var för att komma till rätta med den höga barnadödligheten där föräldrar låg ihjäl sina oönskade bebisar.
  • Anonym (?)
    Anonym (Tess) skrev 2015-08-13 17:59:12 följande:
    Du lever i en fantasi!
    Du vet att det fanns änglamakerskor förr i världen va?
  • Anonym (suck)

Och så finns det de som skaffar barn som de från början inte ville ha och sedan inte står ut med dem. Men de som vågar skriva om det på FL brukar bli påhoppade och få höra att de är hemska människor som inte borde skaffat barn, så hur man vänder sig har man ändan bak.
  • Anonym (suck)
    Kim Possible skrev 2015-08-13 18:14:40 följande:

Bara att inse, de som är rabiata abortmotståndare tänker inte ett skit på hur livet blir för varken barn eller mamman i de fall där mamman inte vill eller kan ta hand om barnet. Allt prat om att det är ett LIIIIIV från att spermie möter ägg är inget annat än omskrivning för att man vill kontrollera kvinnors sexualitet, alltså en ren moralfråga. 

Tvi säger jag om sådana som pratar om "livets oinskränkbarhet" när det handlar om mikroskopiska cellklumpar, men gladeligen skiter i fullt levande kvinnors rättigheter och "oinskränkbarhet".

Det är samma människor som skuldbelägger kvinnor som inte lyckas leva upp till rollen som den perfekta mamman som utplånar sig själv totalt för sitt barns skull.
Svar på tråden Begränsa abortlagen i Sverige!