• chbw

ersättare för mjölk

På grund av sjukdom ska jag utesluta mjölkprodukter ur min kost för att se om jag blir bättre. 
    Är glutenintolerant så oatlys havre-produkter går bort, mår inte bra alls när jag äter dem. 
    använder kokosmjölk o grädde ibland, men vill ha alternativ till dessa. 

Jag dricker inte mjölk, men vill ha något som är så likt mjölk, grädde och creme fraiche som möjligt, både smak och konsistens. Ska använda vid matlagning!

• Svar på tråden ersättare för mjölk
  • chbw
    FlutterDash skrev 2015-08-11 02:40:45 följande:

Finns sojabaserade produkter som är jättebra!

okej! =) är konsistensen likt? =) egentligen det som är viktigast. ska kolla vad som finns för sojabaserat och testa mig fram =)
  • FlutterDash

Det finns en creme fraishe som heter tofutti creamy smooth som är supergod! Alpro har en matlagningsgrädde som funkar kanon och även en vispgrädde som är riktigt god! :) Mjölk är jag själv en havremjölkstjej men det finns määängder av växtbaserad mjölk. Köp några olika och testa. :)

• chbw
    FlutterDash skrev 2015-08-11 04:33:03 följande:

Det finns en creme fraishe som heter tofutti creamy smooth som är supergod! Alpro har en matlagningsgrädde som funkar kanon och även en vispgrädde som är riktigt god! :) Mjölk är jag själv en havremjölkstjej men det finns määängder av växtbaserad mjölk. Köp några olika och testa. :)

Tack för tipsen =) får kolla mig för! pga glutenintolerans tål jag inte havrebaserade, har testat o det slutade inte bra haha. Dock gott =) 
  • Annelie 76

Soja är starkt allergiframkallande så det är inte bästa att äta. Men det finns risbaserade produkter som ersätter mjölk och grädde iaf och det finns drycker gjorda på olika nötter. Varför kollar du inte i affären? Det finns ganska mycket olika ersättningar.

• chbw
    Annelie 76 skrev 2015-08-11 06:45:41 följande:

Soja är starkt allergiframkallande så det är inte bästa att äta. Men det finns risbaserade produkter som ersätter mjölk och grädde iaf och det finns drycker gjorda på olika nötter. Varför kollar du inte i affären? Det finns ganska mycket olika ersättningar.

Okej. 

Såklart ska jag kolla i affären, inte lättaste mitt i natten dock ;) tänkte bara om nån hade tips så jag slipper prova mig igenom hela sortimentet =) 

• summer13

Att ha till, så som i gröt eller kräm är mandelmjölk, mmm supergod!

Har du inte reagerat på soja ännu borde det inte vara nån allergi. Förknippas ofta som korsallergi till mjölkallergi.

• chbw
    summer13 skrev 2015-08-11 07:30:57 följande:

Att ha till, så som i gröt eller kräm är mandelmjölk, mmm supergod!

Har du inte reagerat på soja ännu borde det inte vara nån allergi. Förknippas ofta som korsallergi till mjölkallergi.

mandelmjölk gillar jag =) dock bara testat i smoothie o som det är =) 

Har inte ätit så mkt soja, men tror inte jag är allergisk mot det =) kan ju vara värt ett försök i allafall. Känner ju rätt snart om magen tål det eller inte! 

Måste testa mandelmjölk med kräm. Lät ju supergott! :D
  • Annelie 76

Man kan bli allergisk mot soja om man har ett immunförsvar som gärna reagerar fel och äter stora mängder. Dumt att riskera om man inte måste.

• FlutterDash

Soja är inte ett dugg farligt eller dåligt om man inte är allergisk. Ät soja du, det är ett hälsosamt livsmedel!

Svar på tråden ersättare för mjölk